Anketa:
Svitok v Imole po problémoch devätnásty
ZdieľaťPridané: 29.09.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2172 [Šport - Cestné Motocykle]
Legendárny okruh v talianskej Imole hostil svetový superbikový šampionát, v rámci ktorého sa v kategórii FIM Cup Superstock 1000 predstavil slovenský pretekár Tomáš Svitok s tímom SK Energy. Cieľom nášho jediného zástupcu v tomto seriáli bolo zvýšiť svoje bodové konto v priebežnom hodnotení.
21-ročný pretekár zo Sebedražia obsadil v kvalifikácii 21. miesto s tým, že v úvode doplatil na prerušenie tréningu. Do nedeľných pretekov sa mu podarilo dobre odštartovať, ale technické problémy mu nakoniec nedovolili vybojovať lepšie ako 19. miesto v cieli, pričom v priebežnom hodnotení je s ôsmimi bodmi dvadsiaty. Tomáš sa už počas nadchádzajúceho víkendu predstaví na predposlednom podujatí seriálu vo Francúzsku.
![]() |
Tomáš Svitok: "Je mi ľúto, že víkend nakoniec dopadol bez výraznejšieho úspechu, spolu s tímom sme totiž pracovali veľmi dobre, postupovali sme dopredu a aj časy sa zlepšovali tak ako mali. Kvalifikácia síce nevyšla podľa predstáv, hneď na začiatku sme dali novú pneumatiku, ale v treťom kole bol tréning zastavený. Štart sa mi vydaril aj napriek kontaktom so súpermi, navyše som pravdepodobne trafil vrabca, ktorý my rozbil plexisklo. No prišli problémy, nemohol som zaradiť tretí rýchlostný stupeň a viac sa už robiť nedalo. Teraz sa z Talianska premiestnime priamo na francúzsky okruh Magny Cours, kde nás v nedeľu čakajú predposledné preteky seriálu a my všetci veríme, že výsledok bude oveľa lepší."
![]() |
Luboš Gréč, spolumajiteľ tímu SK Energy: "Tomáš bol počas celého dobre naladený a to bolo vidieť aj na jeho jazde. Žiaľ, v samotných pretekoch sme mali problém s prevodovkou a bolo po nádejach na lepší výsledok. Aj to sa však v tomto športe stáva, o to viac sme motivovaní do Francúzska. V súčasnosti sa v Taliansku pripravujú naše motory, aby sme v čo najlepšej forme mohli absolvovať záverečné podujatia seriálu."
Pridané: 29.09.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!