Anketa:
Pionier na ceste do Južnej Ameriky
ZdieľaťPridané: 30.08.2012 Autor: marekNApionieri
Čitatelia: 10825 [Mototuristika - Amerika - Moto-akcia]
Už štvrtého septembra sa Pionier naloďuje...
Seriál článkov - Naprieč Južnou Amerikou:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Naprieč Južnou Amerikou | Nasledujúci
Čavte, dlho som tu nebol kedže som pripravoval pionier na cestu. Chudák musí zvládnuť 20 000 km po Južnej Amerike a musí držať tempo s trabantom a poľským fiatom.
![]() |
Čas sa fakt kráti a ako som skladal pionier tak som aj nečakane ochorel a skončil som mesiac v nemocnici. S toho dôvodu som nestíhal nič a ani to najdôležitejšie a to zháňanie peňazí na cestu od sponzorov, preto sa obraciam aj na vás a hľadám ľudí ktorý ma podporia. Fakt každé euro pomôže, samozrejme pri väčšej čiastke by to bolo aj s reklamou na pinčli. Takže pre tých čo mi chcú pomôcť č. účtu: 0304 615 397/ 0900.
Video
Video: Trabantem a Jawou Jižní Amerikou
Ďakujem. Marek
Pridané: 30.08.2012 Autor: marekNApionieri Zdieľať
Seriál článkov - Naprieč Južnou Amerikou:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Naprieč Južnou Amerikou | Nasledujúci
Ďalšie články tohto autora:
- Indodiesel je už doma - na dízli z Indie na Slovensko - nový pokec - Marek Slobodník
- Cesta NAPIONIERI na 24 hodinovku do Novej Paky
- Jawa okolo sveta: 02 - Okolo sveta JAWOU 350 cez Banskú Bystricu
- Naprieč Južnou Amerikou: Od Chile Chico do Ushuaia
- Naprieč Južnou Amerikou: Od Chaitenu do Chile Chico
- Naprieč Južnou Amerikou: Od Santiaga do Quellonu (Chile)
- Naprieč Južnou Amerikou: Od La Paz (Bolívia) po Santiago (Chile)
- Naprieč Južnou Amerikou: Andami od Cusco do La Paz
- Naprieč Južnou Amerikou: Porto Vhelo (Brazília) – Cusco (Peru)
- Naprieč Južnou Amerikou: Od Boa Vista do Porto Vhelo cez rovník a opustenú cestu BR 319
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!