Anketa:
KTM Duke 200 - Malý provokatér
ZdieľaťPridané: 28.11.2012 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 19412 [Testy a predstavenia - Test]
Nájde si už 2hý najmenší Duke svojich priaznivcov a trafil sa presne medzi 125ku a dospelého, aj keď takisto miniatúrneho 690koveho vagabunda? Otázka moja osobná – je možné, že som prežil 130 besných talianskych, ale pochová ma malý pomaranč?
Tak sa ukáž
Skôr než odpoviem na nastolené otázky, patrilo by sa v skratke predstaviť tohto dorastenca v najhoršej fáze puberty. Nový prírastok do rodiny oranžových “strítfajtrov” preskočil základku, kašle na menšieho bráška a ako správny pubertiak, chce byt zlý sťa jeho väčší brat. Ako to už s pubošmi býva, myslia si o sebe často viac ako sú. Duke 200 nie je iný.
Ešte poriadne nevyrástol - telo (oceľové trubkové), končatiny (vpredu USD od WP, vzadu WP Monoshock), pud sebazáchovy (vpredu radiálny 4 piestik, vzadu 1) aj veľkosť nôh (110 a 150) sú totožné s juniorom, ale už všade otŕča svoj väčší 200kový biceps a “hrdí” sa 2kilami naviac. To je asi tá najpodstatnejšia zmena oproti 125ke – takmer rovnaká váha ale o 11 koni vyšší výkon. Dizajn, je takisto zhodný s dvackou, čo sa v tomto prípade dá považovať za plus. Ostré hrany, uzučká stavba, kvalitné komponenty, kolobežková hmotnosť...to všetko dáva tušiť, že motorka nie len dobre vyzerá, ale bude aj dobre jazdiť.
Mestský chuligán
Prvý dojem z motorky je, že je síce krásna, agresívna “rejsová”, ale veľmi maličká. Bál som sa, ako sa na ňu poskladám a že na nej budem vyzerať trochu prerastene. S tím druhým asi nič moc nenarobím, no jej ergonómia je vyriešená perfektne. Žiadne skrčené ruky ani nohy, posed príjemný, vzpriamený, ako na veľkej motorke. A to mam 184cm. Začína sa to dobre, štartujem, motor si tichučko brble, radím 1 – takisto potichu a vyrážam dobyť mesto.
Dlhšie som na “malej” mašine nesedel a tak, pri počiatočnom rozbiehaní som si musel uvedomiť, že je to len 200ka a trhať asfalt nemôže. Po tomto “setupe“ som bol už s akceleráciou viac než spokojný. Zaťahuje pekne odspodu, v strede dominuje a vytrvalo ťahá až po obmedzovač v 10500 ot/min bez nejakého prepadu. Už spomenutá váha a úzka stavba garantujú skvelú ovládateľnosť. Načo skúter, keď môžeš v meste kraľovať na Dukovi? Prepletanie sa v zápchach, otočenie sa na “päte“, na a zo semafora vždy prvý a hlavne nedodržiavanie pravidiel – to sú atribúty malého jedoša.
Nie som typ jazdca, ktorý stojí na motorke v kolónach ako v aute, sem tam sa mi dokonca pritrafí ísť rýchlejšie, alebo prejsť nejakú tú čiaru, ale to, na čo v meste vyzýva Duke je šialené. To, že mám pocit jazdy na bicykli, krútenie šulcom mi nevytrhne ruky z ramien (neviem prečo, ale navádza to na poriadne krútenie) v kombinácii s ochotne sa vytáčajúcim motorom a účinnými brzdami, tak to zo mňa robí čistého chuligána (paka). Skrátka full gas, myšičky medzi autami (zmesti sa ozaj do každej medzere), čiže bez brzdy a keď už treba brzdiť, tak jedine na červenú a po prednom.
Pri takejto jazde (dovolím si tvrdiť, že na ňu je Duke zameraný) som ani nestihol riešiť praktickosť v podobe odkladacích priestorov alebo dokonalosť rozhľadu v späťákoch. Odkladacie priestory takmer žiadne, ale viditeľnosť v zrkadlách je v poriadku. Z vytrženia ma dostal až škaredý pohľad páňa policajta keď som zas spravil niečo čo sa nemá. Našťastie to asi “prekúsol” s povzdychom – čo s nim, s pubertiakom? OK, aj keď je Duke mestská motorka ide sa von z mesta. Keď sa mám na motorke zachloštiť – bude to na tejto!
Aj 200 je ready to race!
S fotografom sme sa dohodli na fotení na rozhľadni v Heinburgu a na pekných zákrutách smerom na kopec. Beriem teda chlapca späť, odkiaľ prišiel a skúšam, ako veľmi ho to ťahá domov. 6-stupňová prevodovka to rozfofruje na 138 tachometrových km/h – na mlaďasa vcelku slušné číslo. V tejto rýchlosti už sa motorček samozrejme moc dobre necíti, ale 120 sa dá upaľovať bez výčitiek a ani nevadí, že motorka ma len mini ochranu pred vetrom. Prechádzame mestečkom, odbáčame a už sa štveráme na kopec plný pekných zákrut a s kvalitným asfaltom (ako inač, sme v AT). Stupne cvakajú zľahka, presne a ticho a ja si jazdu v náklonoch užívam. Samozrejme, do kopca treba motor potočiť, ale nemal som pocit žeby vyslovene nevládal.
Pri zvyšovaní rýchlosti v zákrutách som si spomenul na mechanika z KTM, ktorý ma upozornil na “no name” indické gumy a aby som to s nimi nepreháňal. Jeseň už bola v plnom prúde, asfalt chladnejší, ale gumy ku podivu držali slušne. Po poriadnom zahriatí som im začal veriť a nechali sa pustiť celkom nízko.Čo ma potešilo, bol nadštandardne pevný podvozok. Ľahký trubkový rám spolu s WP tlmiacimi komponentmi mi dodávali istotu v zákrutách, až som nechcel veriť že sedím vlastne na “entry level“ bajku. Nie, vlastne toto nie je entry level bajk. Jedine tak menším objemom a cenou, ináč sa jedná o dospelú motorku, “naloženú“ serióznymi komponentmi, ktorými sa nemôžu chváliť ani niektoré japonské stroje strednej triedy (pancierové hadice, radiálny brzdový strmeň, WP USD atd). S týmto strojčekom bola naozaj radosť blbnúť. Skvelé brzdy, na 200ku slušný výkon, ktorý nevystraší, ale poteší a podvozok, za ktorý sa nemusí hanbiť ani hociktorá 600ka.
Ďalšie príjemné prekvapko na Dukovi je nadštandardný displej. Je plne digitálny a okrem štandardu zobrazuje aj zaradený stupeň, dojazd a spotrebu. Keď si uvedomím že motorka je primárne určená mladým jazdcom, majú toho viac, ako som si ja len vedel predstaviť, keď som začínal jazdiť na väčších motorkách. A čo je nemenej dôležité pre mladého drzáňa, je vzhľad a reakcie okolia. Tie musia nasýtiť ego každého teenagera, pretože mašina vzbudzovala všade pozornosť, ľudia sa pýtali a chceli sa fotiť. Čo viac si priať?
Keď frajerka býva ďaleko
Trochu iná situácia nastane, keď si mladý rider nájde cezpoľnú frajírečku a rozhodne sa ju navštíviť, trocha sa ukázať. Ja síce stále tvrdím, že cestovať sa dá na všetkom, ale Duke nie je zrovna prototyp turistu. Tým, že je malý, ťažšie sa naňho dá zbaliť a ku reálnej turistike by mne osobne chýbal výkon. Ale cestovať “na ľahko“ sa dá a ja som za deň nabehal bez problémov 350 kilometrov. Budem sa opakovať, ale na to, ako je motorka malá sa na nej sedí ozaj pohodlne a ani po dlhšej jazde nič netlačí. Spolujazdca som síce neviezol, ale myslím, že s ním/s ňou sa tu ráta keď tak na krátke vzdialenosti.
Ochrana pred vetrom je minimálna, svetlomet v noci celkom slušne svieti a možností nabaliť motorku je poskromne. Čo ale z Duka môže spraviť potencionálneho turistu, je spotreba. Pri jazde nonstop plný plyn, otáčky pri 10 tisíc si cucol “až“ 4.5 litra. Pri umiernenejšej jazde pod 4 a pri vyslovene predpisovej kochačke pod 3.5 litra. Pri cca 11 litrovej nádrži to znamená dojazd dobre cez 200km. Zhrnuté a podčiarknuté, na cestu okolo sveta by som s nim nešiel, ale napríklad v rámci Slovenska by som sa neobával prísť za deň hocikam.
Čo iné, keď nie KTM?
V segmente malých motoriek došlo k celkom zaujímavej rošáde. Tradičné japonské značky akosi prestali vyrábať (resp. importovať na Slovensko) naháče v tejto triede (CBF 250, VTR 250, YBR 250, atď) teda až na Suzuki, ktorá predstavila najmenšiu Inazumu 250. Tá je síce o 250 EUR lacnejšia, ale aj o 2 poníky slabšia a hlavne omnoho ťažšia (pohotovostná hmotnosť 182kg).
Okrem Inazumi tu ostatní japonskí výrobcovia ponúkajú už len “superšporty“. Konkrétne Honda svoju CBR 250R, ktorá má športový dizajn, dobru cenu (3 990 EUR) a dokonca aj podobný výkon – 26.5 koni. Takisto má ale kilečká navyše a komponentmi za Dukom zaostáva. Kawa má novinku svojho malého Ninju 300, ktorý už ale znevýhodňuje KTM-ku pri porovnávaní svojim objemom a tým aj výkonom – 39 koní. Celkovo je Kawa už trocha väčšia motorka, rozmerovo, váhou (172kg - PH), nádržou (17l) aj cenou (4 995 EUR). Duke má aj tu navrch svojimi "high - end" komponentmi, keď sa Kawa na rozdiel od KTM stále spolieha na obyč teleskopickú vidlu, brzdy nie sú radiálne a majú len 2 piestiky, atd.
Keďže Yamaha svoju YBR 250-ku ku nám už nedováža, vybral som na porovnanie WR 250X. Podobnosť je tam však len objemom a zameraním (funbike). WR-ka ma ešte nadupanejšie komponenty, točivý 30 koňový motor, 128kg (bez paliva) a cenovku, ktorá robí z tejto ináč skvelej mašiny ťažko predajný artikel (7 390 EUR).
Rozuzlenie
Čiže pre koho druhý najmenší Duke je a je vôbec potrebný? Pred tým, než som ho osedlal, som mal vážne pochybnosti o užitočnosti 200ky, čo je len o par kubíkov viac ako 125. Lenže keď si uvedomíme, že rozmermi a váhou zostal na úrovni 125ky, je z neho razom dravý malý bajk, vhodný pre začiatočníkov namiesto 125ky. Svojim vzrastom poteší aj naše nežnejšie polovičky, ale rozhodne sa nebude nudiť ani skúsenejší bajker, ktorý nepotrebuje 150+ koní, ale stačí mu hravo ovládateľná, šikovná motorka, ktorá svojim strítovským vzhľadom a kvalitnými súčiastkami rozhodne hanbu nikomu neurobí. Ja som na nej zažil nefalšovanú zábavu z jazdy, ďaleko za hranicou slušnosti a som rád, že som to prežil bez ujmy. Mať tak znova násť a bohatých sponzorov, KTM Duke by bola jasná voľba.
Plusy, mínusy
dizajn, \"dospelé\" komponenty, jazdné vlastnosti, spotreba | nič ma nenapadá - keď tak žiadny odkladací priestor, alebo indické gumy, aj keď pri peknom počasí počas testu držali slušne |
Čo by ťa mohlo zaujímať:
KTM Duke 200 2012:
Servisný interval | 5000 km / 1 rok |
Spotreba | 3.5-4.5 l/100km |
Objem nádrže z | 11 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 200 km |
Otáčky motora pri 130 kmh | 10 000 ot. |
Cena motorky | 4250,- EUR |
Ceny vybraných doplnkov:
Nosič kufra topcase | 79,90 EUR |
Kufor topcase | 99,90 EUR |
Príplatok ABS | bez ABS |
Vyhriavané rukoväte | 79,90 EUR |
Tankvak | 129,90 EUR |
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy predná / zadná | 21,60 / 36,30 EUR |
Stupačka | 12,12 EUR |
Spätné zrkadlo | 24,00 EUR |
Smerovka | 40,38 EUR |
Svetlomet | 139,50 EUR |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Pyro
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CENTRAL EAST EUROPE s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR,
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | Honda | Kawasaki |
Model: | Duke 200 | CBR 250 R | Ninja 300 |
Rok: | 2012 | 2012 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | NOVINKA 2013 | |
Kategória: | Supermoto | Superšport | Superšport |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 200 ccm | 249.4 ccm | 296 ccm |
Max. výkon: | 25.84 k (19.00 kW) / 10500 ot. | 26.38 k (19.40 kW) / 8500 ot. | 39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 20 Nm / 6800 ot. | 23.8 Nm / 7000 ot. | 27 Nm / 10000 ot. |
Kompresný pomer: | 11,5 : 1 | 10.7: 1 | 10.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 49 mm | 76 x 55 mm | 62.0 x 49 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 130 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 104 mm | 132 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 296 mm | 290 mm |
Pneu vpredu: | 110/70 x 17 mm | 110/70-17M/C | 110/70-17 M/C (54S) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 150/60 x 17 mm | 140/70-17M | 140/70-17 M/C (62S) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 125 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 161 kg | 172 kg | |
Výška sedla: | 810 mm | 780 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1361 mm | 1369 mm | 1405 mm |
Dĺžka: | 2030 mm | 2015 mm | |
Šírka: | 709 mm | 715 mm | |
Výška: | 1127 mm | 1110 mm | |
Svetlá výška: | 170 mm | 148 mm | 140 mm |
Objem nádrže: | 10.5 l | 13 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 4 l/100km | 3.7 l/100km | 4.4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 196 km | cca 263 km | cca 289 km |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 04/2013: 4995 € (5395 € s ABS) |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Suzuki | Yamaha |
Model: | Inazuma 250 | WR 250 X |
Rok: | 2012 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | |
Kategória: | Naháč | Supermoto |
Motor: | ||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249 ccm | 250 ccm |
Max. výkon: | 24.48 k (18.00 kW) / 8500 ot. | 30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 22 Nm / 6500 ot. | 23.7 Nm / 8000 ot. |
Kompresný pomer: | 11,5:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 53,5 x 55,2 | 77.0 X 53.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 270 mm | |
Zdvih vzadu: | 265 mm | |
Brzdy vpredu: | kotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-17M/C 57H | 110/70R17M/C 54H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 230 mm |
Pneu vzadu: | 140/70-17M/C 66H | 140/70R17M/C 66H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 128 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 182 kg | |
Výška sedla: | 780 mm | 895 mm |
Rázvor: | 1.43 mm | 1425 mm |
Dĺžka: | 2.145 mm | 2115 mm |
Šírka: | 760 mm | 810 mm |
Výška: | 1.075 mm | 1190 mm |
Svetlá výška: | 165 mm | 265 mm |
Objem nádrže: | 13.3 l | 7.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 3.8 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 262 km |
Pridané: 28.11.2012 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať
Súvisiace články:
- KTM RC 125/200/390 2015 - okapotovaní vojvodovia z Mattighofenu - zeON
- KTM RC390 a fotografie RC200 a RC125 2014 - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph Street Triple R 2015 – britský humor nemusí byť suchý…
- Honda CBR 300R 2015 Allrounder s tvárou športovca
- Kawasaki Versys 650 2015 – Keď malý Versys dospieva
- Vydarená nedeľa na Slovakia Ringu s Okruharmi.cz
- Test MV Agusta Stradale 800 2015 - Taliansky sexy transformer
- Kawasaki Z300 2015 - Aj s malým sa dá divadlo hrať…
- M1NSK TRX 300i - Zaujímavá touring alternatíva
- Honda Forza 125 2015
- KTM Duke 690 - Vojvoda a jeho masový útok
- KTM RC 390 2015 - Konečne v predaji!
- ... zobraz všetky články od tohto autora