Anketa:
Kawasaki Z300 2015 - Aj s malým sa dá divadlo hrať…
ZdieľaťPridané: 29.05.2015 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 13937 [Testy a predstavenia - Test]
Kawa vstupuje na európsky trh entry level športových naháčov so silným hráčom – vyzlečeným “superšportom” spadajúcim do skupiny A2 – najmenším Zedom tristovkou. A že aj s malým Zedom sa dá zažiť kopec srandy a športových zážitkov vám skúsim dokázať v nasledujúcom krátkom teste.
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko
Malú 300ku v podobe mrštnej Ninje sme mali na test minulé leto a poviem vám, bolo to veľké prekvapenie. Pomohla mi odbúrať predsudky voči tejto kategórii motoriek, ktoré som mal napríklad ešte pred malou Inazumou a hlavne po nej... Z300 je v podstate vyzlečená Ninja a líši sa oproti sestričke hlavne dizajnom. A ten sa podľa mňa zeleným podaril. Hrdo sa hlási k svojim veľkým vzorom Z800 a Z1000 a aj keď ide už na pohľad o menšiu motorku, agresívny look športového naháča tam zostal. Pochváliť musím hlavne dobré spracovanie, peknú metalízu (na živo vyzerá krajšie), ľahké štýlové kolesá a všade prítomné písmeno Z (svetlo, bočné plasty, dokonca aj zvody). Ľúbivá je štíhla prdelka s LED svetlom. Páči sa mi aj prístrojovka pozostávajúca z veľkého centrálneho analógového otáčkomera a menšieho displeja, ktorý ukazuje to najnutnejšie = tripy, celkové Km, rýchlosť, hodiny, palivomer a veľmi “potrebný” EKO ukazovateľ.
Čo prezrádza objem okrem celkových rozmerov sú aj užšie gumy IRC (vpredu 110 a vzadu 140) a taktiež pohľad kolmo z boku, kde je vidno “diera“ v nevyplnenom motorovom priestore...
O pohon sa stará živý radový dvojvalec, ktorý produkuje slušných 39 koní pri 11 tisíc otáčkach, s krútiakom položeným o tisícku nižšie. Ten je rozložený po celom otáčkovom pásme a cítite ho už od spodných otáčok, vďaka dvojitým škrtiacim klapkám, ktoré zaručujú hladké dávkovanie. Zed má aj klznú spojku, ktorá uľahčuje ovládanie lankovej spojky a taktiež umožňuje hladké podradenia. Uložený je v tuhom trubkovom kolískovom ráme na gumených silentblokoch, čo takmer úplne eliminuje nepríjemné vibrácie. Podvozok je športovejšie naladený s použitím klasickej 37mm teleskopickej vidlice a vzadu Kawiným Uni-Trak tlmením. Nastaviť sa dá akurát zadné predpätie pružiny v 5tich stupňoch nastaviteľné pomocou náradia pod sedlom. A ako to funguje ako celok?
Mesto je jeho pódium
Malé Zedko sa veľmi rád hrá práve v meste. Menší objem, rozmery, jazdné vlastnosti a v neposlednom rade aj spotreba ho do mesta predurčujú. Po prvom nasadnutí ihneď cítim celkové tvrdšie naladenie podvozku aj sedla. To mám na motorkách rad, nie som fajnový a radšej mám presnú ako pohodlnú motorku (ak sa to už nedá skĺbiť). Sedlo je pomerne nízko, takže nebudú mať problém menší ani slečny. Je trocha skosené dole smerom k nádrži, čo spolu s vyššie položenými stúpačkami a mierne dopredu predsunutými širšími rajdami nabáda jazdca zaujať športovejší posed, natlačený na nádrži s váhou na predne kolo. Nie je to nič krkolomné a pri piánko jazde sa dá jazdiť aj vystretý. Poskladal som sa na ňu na moje počudovanie celkom slušne, aj keď priestoru na kolená by som privítal viac.
Štartujem a ozýva sa známe tiché vrčanie ala malá Ninja. Rozbieham sa a prevodovka tiež žiadne prekvapko – radí hladko a presne, bez odporu. Kratšie prvé dva stupne dávajú mašine dobrý odpich a mestské aj mimo mestské rýchlosti tam máte hneď. Motor je pružný a nemá problém udržiavať mestskú 50ku na 5ke. Mašinka je úzka (len ma trochu širšie späťáky) a ľahká, takže mestská jazda je radosť. Akurát nekvalitu našich ciest je tu na zadku občas cítiť. O spomalenie sa stará predný zubatý kotúč s dvojpiestikom, vzadu si vystačí s 1 piestikom. Spolu podporené moderným a ľahkým ABS dodáva motorke slušné brzdné schopnosti. Do mesta plne postačujúce, dobre dávkovateľné, no pre prudký účinok treba páčku stisnúť viac.
Spätné zrkadlá sa dajú dobre nastaviť, čiže sú použiteľné a pre krátke jazdy postačí aj miesto na pár drobností pod sedlom.
Svižná, ľahká, dobre vyzerajúca mašina s mestskou spotrebou okolo 3.5 litra – hneď sa krajšie vstáva do práce.
Dráma za mestom
Ako vždy, aj teraz sa teším hlavne na jazdu za mestom. Vyjdem na diaľnicu, roztiahnem všetky stupne po 13000 otáčok a 140 tam mám ozaj rýchlo. Potom 150 a 160 už trvalo nejakú tú chvíľku. Predsa len, lepšia aerodynamika malej Ninje dávala vyššiu maximálku, ale myslím, že 160 je na 300-ku pekné číslo. Ochranu pred vetrom som ani moc nečakal a pri dosahovaných rýchlostiach ani moc podstatná nie je. Malý štít síce niečo odrazí, avšak nad 180cm jazdca to ide na helmu.
Hľadám prvé zákruty a tu sa malý herec prejaví naplno. Tvrdší podvozok je tu výhoda, motorka drží stopu, gumy IRC už ani neriešim, držia opäť spoľahlivo. Budem sa opakovať, ale je ozaj veľmi zábavné ždímať ľahkú malú motorku, ako sa trápiť na ťažkej prekoňovanej motorke. Môžete neskôr brzdiť (menej váhy na prednom kole vďaka menšej zotrvačnosti), ľahšie ju plesknete do zákruty a z výjazdu môžete dávať plný prakticky od 2-hého prevodového stupňa. Toto je aj Zedov prípad a zákruty s nimi si vychutnáte. Nachytať ho sa dá akurát pri rýchlejších zákrutách, kde už podvozok až tak nestíha a trochu sa odzadu rozvlní. Nie je to ale nič tragické, stačí si na to zvyknúť a držať plyn.
Páčil sa mi hlavne prejav motora. Do 8 tis. otáčok je hladký, jemný, ale po prekročení citeľne ožíva, živo akceleruje a neprestáva až po červené pole. Zvuk sa takisto zdramatiční a športovo - vytočene jačí. Pre športovú jazdu treba otáčky držať nad 8000 no a potom sa dá stíhať s dospelými motorkami. Naozaj, strávil som v sedle za deň 260km spolu s ďalšími dvomi jazdcami na veľkých športových motorkách a keď netlačili extra na pílu a rovinku nešli plný, nebol problém im stíhať. Jasne, že Zed bol vkuse v horných točkách, ale nemal som pocit žeby mu to vadilo, naopak – on to rád :). Pri takejto razantnej jazde (od 8-13000) si vypýtal “nehoráznych“ 4.4 l. Proste treba len radiť, radiť, a točiť a točiť. Ale pri tomto spôsobe jazdenia mi dosť chýbal ukazovateľ zaradenej rýchlosti.
Po čase som ale už pociťoval nevýhodu skutočne tvrdého sedla v kombinácii s jeho sklonom dolu k nádrži a už po 100km som mal riť dosť otlačenú a ťažko som si hľadal miesto. Rodený turista to nie je, aj keď turistikovať sa dá na všetkom, keď sa chce. So spotrebou pri kľudnej jazde ďaleko pod 4l by to šlo, len by bolo treba prispôsobiť porciu denných km kondícii ritných svalov a taktiež improvizovať pri upevňovaní batožiny.
Zedovi spoluherci
Táto scéna je zatiaľ neopozeraná a malý Zed tu v podstate hrá hlavnú rolu. Napadli iba dvaja ďalší herci, z ktorých prvý je skôr komparzista. Nedá mi ale nenačrtnúť hypotézu, že toto je diera na európskom trhu a že tieto motorky v týchto kubatúrach čaká v preplnených európskych mestách, rozprúdených drahým benzínom a brzdených každodennými zápchami svetlá budúcnosť.
Prvý, alebo skôr prvá je Suzuki Inazuma, ktorá je síce lacnejšia (3.990,- Eur), ale má menší objem, výkon aj krútiaci moment a spracovaním a jazdnými vlastnosťami je ďaleko za Zkom.
Potom by to mohol byt KTM Duke 390, ktorý za rovnakú sumu (5.000,- Eur s ABS) ponúka o jeden valec menej, avšak väčší objem, výkon a podvozok zvučného mena WP.
Kawasaki s cenou 4.495,-Eur a s ABS 4.995,-Eur nie je najlacnejšia, tu už pomaly začínajú motorky s vyšším objemom, avšak je kvalitne postavená (nesrší z nej lacnota), ponúka dobré jazdné vlastnosti a príjemné prevádzkové náklady.
Za oponou...
Zed je motorka určená primárne mladým držiteľom vodičáku A2, ktorým poskytne dobrú školu a naučí ich viac, než len základy športovej jazdy. Potom vyhovie určite aj slečnám, pretože je nízky, ľahký a dobre ovládateľný, čiže sa s ním nebudú toľko trápiť. No radosť vie urobiť aj skúseným jazdcom, ktorý napríklad chcú fungel, ale nechcú brať hypotéku. Keď Zeda vytočíte, tento jedoš vie držať krok aj s omnoho výkonnejšími strojmi a jazda s nim vie byť zábavná, bez strachu poriadne zaťahať za plyn. Už len rozseknúť dilemu – Ninja 300 alebo Zed?
Plusy, mínusy
točivý motor, dizajn, spotreba | chýba ukazovateľ zaradenej rýchlosti, zbytočne tvrdé sedlo |
Video
Video: Nová Kawasaki Z300 2015 - Oficiálne predstavenie
Pozadie / Wallpaper:
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Kawasaki Z300 2015
Servisný interval | 6000 km kontrola, 12 000 ventily a výmena oleja |
Spotreba | 3.5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 17 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 364 km |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 3,500 ot.(5st.) / 6.000 ot.(6st.) / 9000 ot.(6st.) |
Cena motorky | 4.495,-EUR, verzia s ABS 4.995,- EUR |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko
Motocykel na test poskytla spoločnosť Kawasaki.sk prostredníctvom motorent.sk . Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR. Prilbu AGV poskytla spoločnosť Kawasaki U.M.S., s.r.o.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Kawasaki | Suzuki | KTM |
Model: | Z 300 | Inazuma 250 | 390 Duke |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 296 ccm | 249 ccm | 375 ccm |
Max. výkon: | 39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot. | 24.48 k (18.00 kW) / 8500 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 27 Nm / 10000 ot. | 22 Nm / 6500 ot. | 35 Nm / 7250 ot. |
Kompresný pomer: | 10.6:1 | 11,5:1 | 12.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 62.0 x 49 mm | 53,5 x 55,2 | 89 x 60 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 150 mm | |
Zdvih vzadu: | 132 mm | 150 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | kotúčová | jednokotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 290 mm | 310 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 M/C (54S) | 110/80-17M/C 57H | 110/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 240 mm | 230 mm |
Pneu vzadu: | 140/70-17 M/C (62S) | 140/70-17M/C 66H | 150/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 139 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 170 kg | 182 kg | |
Výška sedla: | 785 mm | 780 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1405 mm | 1.43 mm | 1367 mm |
Dĺžka: | 2015 mm | 2.145 mm | |
Šírka: | 750 mm | 760 mm | |
Výška: | 1025 mm | 1.075 mm | |
Svetlá výška: | 145 mm | 165 mm | 170 mm |
Objem nádrže: | 17 l | 13.3 l | 11 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 3.5 l/100km | 3.8 l/100km | 3.4 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 364 km | cca 262 km | cca 242 km |
Servisný interval: | 6000 km kontrola, 12 000 ventily a výmena oleja | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | za príplatok | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 5/2015 4.495,-Eur, s ABS 4.995,-Eur | Cena 7/2014 3.990,-Eur | Cena 07/2014: 5.000 € |
Pridané: 29.05.2015 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať
Súvisiace články:
- Honda CBR 300R 2015 Allrounder s tvárou športovca - matox
- Test Kawasaki Z650 2019 na ostrove Man - Malá motorka s veľkým srdcom - Laki53
- Vyskúšali sme malé vrtké šidlo Kawasaki Z650 2017 - Herghott
- Honda odhalila novú malorážku CB125F pre rok 2015 - Awia
- Triumph Street Triple R 2015 – britský humor nemusí byť suchý… - matox
- Kawasaki Versys 650 2015 – Keď malý Versys dospieva - matox
- Kawasaki ER-6f – Keď vyrastiem, budem Ninja! - matox
- Kawasaki Ninja 300 - Športový gympel po japonsky - matox
- Novinky 2015: Kawasaki Z300 - vyzlečená malá Ninja - zeON
- Dvojtest Kawasaki Versys a ER-6n - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph Street Triple R 2015 – britský humor nemusí byť suchý…
- Honda CBR 300R 2015 Allrounder s tvárou športovca
- Kawasaki Versys 650 2015 – Keď malý Versys dospieva
- Vydarená nedeľa na Slovakia Ringu s Okruharmi.cz
- Test MV Agusta Stradale 800 2015 - Taliansky sexy transformer
- M1NSK TRX 300i - Zaujímavá touring alternatíva
- Honda Forza 125 2015
- KTM Duke 690 - Vojvoda a jeho masový útok
- KTM RC 390 2015 - Konečne v predaji!
- MV Agusta Brutale 800 Dragster – Kráľ je skutočne nahý!
- ... zobraz všetky články od tohto autora