Anketa:
Lithium - Iron fosfátové (LiFePO4) batérie SHORAI teraz už aj v ČR a SR
ZdieľaťPridané: 03.06.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 11313 [Novinky - PR článok]
V súčasnej dobe je vo svete batérií jasne viditeľný trend smerom k lítiovej technológii. Technológii, ktorá je viac efektívna, šetrná k životnému prostrediu a prináša vyššiu výkonnosť oproti klasickej, elektrolytovej.
Lítiové batérie vynikajú vysokou energetickou hustotou, alebo inak povedané v 1kg Lithium-Iron fosfátovej batérie je možné uskladniť rovnaké množstvo energie ako v 6kg elektrolytického článku. A to je obrovský rozdiel. Nielen preto sú Lítiové batérie dnes tak populárne v notebookoch, tabletoch, či mobilných telefónoch. V týchto prístrojoch však nájdeme skôr ešte Lithium - Ion batérie (lithium cobalt dioxide LiCoO2). My sa dnes pozrieme na technológiu vývojom posunutú ešte ďalej smerom k menej toxickej a pre motošport ešte vhodnejšej - technológii LiFePO4: Lítium - Iron Phosphate.
![]() |
Predstavenie značky
Shorai LFX™ batérie sú absolútnymi lídrami na trhu moderných Lithium - Iron fosfátových článkov pre powersport aplikácie (motocykle, skútre - snežné, vodné, ATV - štvorkolky, endurocrossové motocykle, terénne vozidlá, pretekárske automobily). Nejedná sa o žiadneho nováčika na trhu, ak si uvedomíme "starobu" tejto technológie. Značka Shorai Inc. vznikla v roku 2010 v Sunnyvale, California, USA a veľmi skoro prevzala vedúce postavenie na celosvetovom trhu s LiFePO4 akumulátormi.
![]() |
Shorai LFX™ články LiFePO4:
Shorai LFX ™ batérie obsahujú Shorai eXtreme lítium-železo hranolové články (LiFePO4), ktoré boli špeciálne vyvinuté na účel štartovacích batérií. Tieto články sú patentované spoločnosťou Shorai. Pre zaujímavosť za zmienku určite stojí ich použitie vo veľmi extrémnych high-tech projektoch na svete. Napríklad u autonómneho lietadla, lodí, ponoriek, alebo pri vývoji elektromagnetických zbraní.
Lítium-železo fosfátové články vynikajú tiež svojimi nabíjacími schopnosťami, či už čo do počtu cyklov, alebo rýchlosti nabitia. Prakticky netrpia samovybíjaním, nemajú pamäťový efekt - to znamená, že pred nabíjaním nemusia byť kompletne vybité, ako to poznáme z iných typov batérií. Nárazovo sú schopné dodať prúd zodpovedajúce až 10-násobku svojej kapacity.
Továreň Shorai spĺňa certifikáciu ISO 9000:2008. Individuálne kontrola kvality článkov a ich párovanie trvá šesť týždňov (až 4x dlhšie ako je bežné). Táto nákladná procedúra sa vykonáva s jediným cieľom - priniesť zákazníkovi špičkovú kvalitu a udržať si ju aj v dlhodobom horizonte.
Nabíjanie:
Batérie Shorai môžu byť nabíjané bežnou nabíjačkou na olovené akumulátory, ale nesmie byť použitá nabíjačka, ktorá má automatický "desulfatačný režim", ktorý nemôže byť vypnutý. Desulfatačný režim používa na likvidáciu kryštálov síranu olovnatého (PbSO4) vysoké napätie, ktoré batériu Shorai trvalé poškodí. Nabíjačky s nabíjacím napätím do 14,8 V možno bez problémov použiť. Optimálneho nabíjania dosiahnete inteligentnou nabíjačkou Shorai BMS-01, ktorá disponuje Battery Management Systémom pre diagnostiku a vyrovnávanie jednotlivých článkov batérie. Pripája sa cez 5-pinový konektor na čelnej strane batérie. Po zapnutí vykoná diagnostiku jednotlivých článkov a vyvážené nabíjanie do ich maximálnej možnej kapacity. Pre najdlhšiu životnosť batérie je vybavená udržiavacím režimom, ktorý batériu udržiava v optimálnych podmienkach pri odstavenom motocykli. Nabíjačka obsahuje vodotesný kábel, ktorý môže byť trvalo nainštalovaný na batérii a vďaka nemu môžete dobíjať batériu bez demontáže kapotáže, alebo sedadla.
![]() |
Inteligentná nabíjačka Shorai BMS-01 |
Ďalšie výhody a charakteristiky batérií Shorai LFX™
- Hmotnostná úspora - Shorai batérie sú o 80% ľahšie v porovnaní s elektrolytickými. Priemerne váži 1/5 hmotnosti elektrolytických batérií. Prinášajú hmotnostnú úsporu 1-1,5 kg pri endurocrossových aplikáciách, 3-4kg pri závodných motocykloch, 5-10kg pri touring a cruiser motocykloch a 10 a viac kg pri použití v automobiloch.
- Až 4 x dlhšia životnosť
- O 20% rýchlejší štartovanie
- Nesulfátujú (netrpia samovoľnou degradáciou ak nie sú mimo sezónu používané - na rozdiel od elektrolytických alebo gélových batérií)
- Ekologicky šetrný výrobok
- Extrémne bezpečné - neobsahujú olovo, žieraviny, nevznikajú žiadne výbušné plyny pri nabíjaní
- Nedochádza k samovybíjaniu. Držia napätie viac ako 1 rok bez akejkoľvek údržby
- Nabité z výroby na 90% kapacity
- Menšie rozmery - zmestia sa do všetkých batériových priestorov
- Môžu byť inštalované v akejkoľvek polohe
- Extra rýchle nabíjanie s použitím Shorai nabíjačiek BMS01
- Karbon-kompozitový kryt batérie zaručuje vysokú pevnosť a odolnosť aj pri náročnom použití (endurocrossové motocykle, vodné skútre, snežné skútre, ATV - štvorkolky, apod)
- Vysoké CCA (štartovacie prúdy za studena)
CCA štartovací prúd za studena je pri elektrolytickej 12 V batérii definovaný ako prúd, ktorý batéria dokáže dodávať pri teplote -18 ° C po dobu 30 sek. s napätím aspoň 7,2 V. Jedná sa o vysoko záťažový a spoľahlivý porovnávací test akumulátorov. Shorai LFX batérie pri CCA teste poskytujú dokonca napätie 9 V po dobu 5 sek. pri danom CCA prúde. V skutočnosti je preto možné CCA uvádzaný u LFX Shorai batérií násobiť koeficientom 1,5 za účelom dosiahnutia relevantného porovnania s elektrolytickou batériou. Preto napríklad Shorai LFX18 s CCA 270 A poskytuje rovnaký štartovací výkon ako elektrolytická batéria s CCA 405 A.
Štartovanie
Lithium batéria zvýši svoj vnútorný odpor pri poklese teploty. Reaguje však na štartovanie motora za chladných podmienok oveľa lepšie ako elektrolytické batérie. Vplyvom prvého štartu dochádza k jej zahriatiu a tým zníženiu vnútorného odporu a následnému zvýšeniu štartovacieho prúdu. Olovená batéria pri štarte zvyšuje svoj vnútorný odpor a následne znižuje štartovací prúd, kým nie je už schopná otočiť motorom.
Pri veľmi nízkej okolitej teplote sa odporúča pred štartom zapnúť svetlomet. Pri teplote 5° C stačí zapnúť na 30 sekúnd. To prebudí batériu a pomôže pri ľahším spúšťaní motora. Pri teplote -17 ° C zapnúť svetlomet na 4 až 5 minút. Výsledkom bude lepší štart a dlhšia životnosť batérie.
Konkurencia:
Pri výrobe PowerSport batérií používajú ostatní výrobcovia valcové články. Tieto články boli pôvodne určené pre aplikácie do elektrického náradia. Shorai používa hranolové články, ktoré sú vhodnejšie z týchto dôvodov:
- Valcové články sú vyrábané iba v jednej veľkosti. Tým je obmedzený tvar a veľkosť štartovacej batérie. Môžu byť príliš široké alebo vysoké. LFX články sú v pravouhlých obaloch, ktoré možno ľubovoľne rozložiť podľa veľkosti požiadaviek pre batériu. Shorai LFX poskytujú dokonalé uloženie v mnohých motocykloch, v prípade, že je priestor pre batériu väčší, sú v každom balení vložené lepiace penové podložky, pre vyplnenie voľných priestorov
- Valcové články môžu úspešne naštartovať motocykel, ale neboli pôvodne konštruované na vysoké prúdové zaťaženie štartovacích systémov. V dôsledku toho trpia a opotrebovávajú sa každým štartom. Naopak, Shorai LFX sú navrhnuté a vyrábané od "základu" s dôrazom na dlhú životnosť a vysoký výkon v širokom rozmedzí teplôt
Nevýhody
Vyššia obstarávacia cena, ktorá je však vyvážená dlhšou životnosťou batérie a ďalšími výhodami.
Slabšia odolnosť proti vysokému nabíjaciemu napätiu presahujúcemu 14,8 V (obvyklé max nabíjacie napätie do 14,4 V). Preto nie je možné použiť nabíjačky s desulfatačným režimom, ktorý sa nedá vypnúť.
Aký typ batérie je vhodný pre môj motocykel (vozidlo)?
So správnym výberom batérie podľa typu vášho motocykla Vám pomôže vyhľadávač Shorai batérií umiestnený na webových stránkach www.shorai.cz, www.shorai.sk
Zadaním typu vozidla, výrobca, roku výroby a modelu motocykla Vám vyhľadávač ponúkne najvhodnejší model Shorai batérie odporúčaný výrobcom. Vyhľadávač je priamo prepojený s vyhľadávačom a databáz Shorai v USA, preto sú dáta vždy v tejto databáze aktuálne. Ak vo vyhľadávači nenájdete Váš motocykel, neváhajte kontaktovať dovozcu. S výberom vhodného modelu batérie vám určite radi pomôže.
Shorai LFX™ batérie sú celosvetovo predávané sietí 2500 dílerov a distribútorov. Sme radi, že môžeme nielen predstaviť, ale aj ponúknuť "najlepšie a najľahšie batérie na svete" aj českým a slovenským zákazníkom prostredníctvom výhradného dovozcu - spoločnosti VPM tech s.r.o..
Ak vás zaujala táto technológia a radi by ste sa dozvedeli viac, navštívte nás aj na www.facebook.com/Shoraicz
Video: Shorai LFX - Lithium - Iron fosfátové (LiFePO4) batérie
![]() |
Pridané: 03.06.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!