Anketa:
Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013 - športovec na dlhé trate 1/3
ZdieľaťPridané: 17.09.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 23591 [Testy a predstavenia - Test]
Motorka schopná pohodlne previesť jazdca s batožinou a spolujazdcom kamkoľvek pokiaľ siaha asfalt. No pod maskou turistu skrýva svoje divoké ja. Mnoho drobných mínusov ako by sa od motorky so štítkom made in Italy čakalo, avšak plusy sú obrovské, zatienia všetko čo by niekomu mohlo vadiť.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Feri Zubal - zeON
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Aprilia Caponord 1200 Travel Pack - turista s divokými koňmi pod kapotami |
Na obrázku motorka, naživo krásna Aprilia
Keď som videl novú Apriliu Caponord 1200 na obrázkoch čosi mi nesedelo. Bola to akási násilná prestavba Dorsodura na cestovnú motorku. Masívny predok, ktorý si skrátka zobral dizajn od modelu RSV4, mi vôbec nepasoval k ľahko vyzerajúcemu zadku. Verzia s kuframi tento nesúlad vybalansovala avšak stále mi Caponord 1200 pripomínal čosi tučné s tenkými nôžkami.
Živá skúsenosť je diametrálne odlišná. Je to nádherný kus motorky. Zabudnite na fotografie, aj na tých našich redakčných nevyzerá tak ako na živo. Neviem to vysvetliť, zrejme to bude tým, že keď človek stojí pri motorke díva sa ňu z iného pohľadu. Nevidí ju už ako celok, vníma do detailu prepracované detaily, všetky krivky (nechápem komu sa chcelo toľko hrať s obyčajným zadným blatníkom), splete hadičiek, zvary, odhalený zadný tlmič, krásnu bielu perleťovú farbu, červenou niťou prešité sedadlo...
Ani ten RSV4 predok nevadí, vlastne sa k tejto motorke hodí, ale to pochopí len ten, kto si dovolí uvoľniť uzdu všetkým splašeným koňom pod „kapotami“ naraz. A po zložení kufrov Aprilka odhalí pekné lakované bruško s množstvom prieduchov. Hej ono sa to všetko trošku blbo umýva od odletujúcich žmolkov pneumatiky, ale vyzerá to fantasticky. Počet umývaní motorky bol väčší než počet dní čo som s ňou strávil. Niežeby to potrebovala, no sedieť v garáži, pozerať na ňu, sem tam čosi pretrieť a tak dokolečka... aj toto od motorky chcem.
Kufre sú nie len praktickým doplnkom ale slúžia aj ako vyváženie dizajnu stroja |
Odparkovaný Capko skoro spôsobil nehodu jednému maxiskútristovi idúcemu s frajerkou kamsi na výlet. Zrazu cesta nebola dôležitá, z prilby na spolujazdkyňu jačal „Pozri tam aká nádherná motorka, tú si kúpime, na nej budeme cestovať, tá je krásna...“ Aj doma som musel povoziť všetkých rodinných príslušníkov, lebo Aprilia. Japoncofil nepochopí, talianofil sa len pousmeje.
Nie je to len Dorsoduro s väčším predkom
Každému je hneď jasné, že nová Aprilia Caponord 1200 nemá okrem názvu s modelom ETV 1000 Caponord takmer nič spoločné. Viac si zobrala z funbiku Dorsoduro 1200, avšak zďaleka to nie je len okapotovaná verzia silného motardu s kuframi. Zdá sa že Caponord a Dorsoduro 1200 zdieľajú rovnaký motor, rovnaký rám, skrátka majú rovnaký základ. V Aprilii sa ale so všetkým tak trochu pohrali, a pripravili fajnový cestovateľský bike.
Na Caponorde 1200 nájdeme rovnakú kyvku ako na Dorsodure avšak rám je už iný, aj keď na pohľad úplne rovnaký. Spodná časť z tlakovo liateho hliníka zmenená nebola, v Aprilii však prepracovali hornú časť vytvorenú z pozváraných trubiek. Úplne nová je samozrejme zadná časť rámu, ktorá je predĺžená.
Divoké srdce stroja, motor, je tiež „mierne“ prekopané. Motor s valcami zvierajúcimi uhol 90 stupňov dostal redizajnovaný systém vstrekovania paliva. Využíva dvojicu vstrekovačov čím sa mala oproti Dorsoduru zlepšiť spotreba paliva. Ubudlo síce 5 koní, Caponord 1200 ich má teraz 125, avšak aj vďaka elektronicky kontrolovaným výfukovým ventilom ostáva počet Newton metrov na hodnote 115.
Aj u Aprilie Caponord 1200 znamená rok 2013 kopec elektroniky
Kto chce v dnešnej dobe vytvoriť motorku schopnú konkurencie na poli cestovných motoriek musí ju prešpikovať elektronikou. Výnimkou nie je ani táto Aprilia Caponord 1200. Takmer všetko je kontrolované a ovládané elektronikou, no z tejto motorky som nemal pocit, že ovládam iba nejaké nintendo. Pri prvých správach o Caponorde 1200 som mal pocit, že sa Aprilia iba snaží dolapiť konkurenciu použitím nejakých tých elektro vylepšovákov. Opak je ale pravdou a elektro fičúrky, aj keď ich je naozaj kopec, sú akousi integrovanou časťou motorky, ktorá jazdca nenúti rozmýšľať nad tým čo tam má momentálne naklikané.
Capko v sebe skrýva kopec elektroniky |
Poďme ale pekne po poriadku. Ovládanie motora je zabezpečené systémom Ride by Wire. Vďaka nemu je možné ľahko meniť mapovanie motora. Caponord 1200 ponúka možnosť využiť 3 palivové mapy: Touring, Sport a Rain. Iba mapa Rain znamená jazdu so zníženým počtom koní, konkrétne je k dispozícii rovná stovka. Sport a Touring sa líšia odpoveďou motocykla na zatiahnutie plynovou rukoväťou, ale o tom neskôr. Prepínanie máp je jednoduché a možné aj počas jazdy. Stačí uvoľniť plynovú rukoväť a tlačidlom štartéra navoliť požadovanú mapu.
Video: Aprilia Caponord 1200 Travel Pack 2013
ABS-ko je na tejto motorke taktiež prítomné. Dá sa však jednoducho vypnúť. Dvoj kanálové ABS kontroluje azda to najlepšie čo sa o brzdenie môže starať a to štvorpiestikové, radiálne montované, monobloky od Bremba. O bezpečnosť sa stará aj kontrola trakcie aTC. Tá by sa mala po každom prezutí pneumatík nanovo nakalibrovať. Ponúka tri režimy kontroly preklzu zadného kolesa a dá sa aj úplne vypnúť.
Komfort určite zvýši použitie tempomatu, ktorý je pri nami testovanej verzii Caponord 1200 Travel Pack už v sérii. Ovláda sa jedným tlačidlom kedy po stlačení jazdec udržuje približne rovnakú rýchlosť a po jeho opätovnom zatlačení už danú rýchlosť motorka udržuje sama. Malé pridanie plynu neznamená deaktiváciu tempomatu, tempomat sa vypne iba pri brzdení, stlačení spojky alebo dlhšom stlačení tlačidla tempomatu. Vtedy je však možné tempomat znovu zaktivovať bez nutnosti nastavovať znovu rýchlosť. K úplnej deaktivácii tempomatu dôjde až pri stlačení tlačidla štartéru (prepínanie máp, zastavenie motocykla).
To najprepracovanejšie na záver, teda semi-aktívny elektronicky ovládaný podvozok využívajúci systém aDD (Aprilia Dynamic Damping). „Hardvér“ dodal Sachs. Vpredu nájdeme 43 mm upside-down vidlicu, ktorej ľavá časť je pod kontrolou systému aDD, na pravej trubici je možné mechanicky nastaviť predpätie pružiny. Zadný tlmič je umiestnený na pravej strane motocykla a je plne ovládaný elektronickým systémom aDD. „Preklikať“ nastavenie tlmiča medzi krajnými hodnotami dokáže systém behom desiatich milisekúnd.
Podvozok so systémom aDD zaručí parádne jazdné vlastnosti |
Trošku predbehnem a vopred napíšem, že podvozok pod kontrolou aDD pracuje perfektne. Môžu za to 4 patenty Aprilie, ktoré Caponord 1200 využíva.
- 1. Meranie prepruženia podvozku Aprilia zabezpečuje pomocou snímania tlaku vzduchu v meracích senzoroch. Senzory však nemerajú len tlak vzduchu ale merajú aj jeho teplotu aby sa zamedzilo chybám merania pri zväčšenom objeme zohriateho vzduchu.
- 2. Na výpočet optimálneho nastavenia tlmičov využíva systém aDD mix algoritmov Sky-Hook (reaguje na pohyby o nízkej frekvencii) a Acceleration Driven Damping (reaguje na pohyby vysokej frekvencie). Mix algoritmov má zabezpečiť zvýšenie komfortu počas jazdy.
- 3. Patent s názvom Aprilia map-builder sa snaží optimálne nastaviť podvozok v závislosti od snímania hodnôt z rôznych častí motocykla. Sníma údaje zo senzorov ABS-ka, reaguje na zmeny podľa zvolenej palivovej mapy (u konkurencie si jazdec samostatne nastavuje charakter tlmenia), sníma otvorenie škrtiacej klapky, stav stlačenia bŕzd a samozrejme uspôsobuje sa aj údajom získaných zo senzorov v samotných tlmičoch. V reálnom čase teda reaguje na potreby jazdca, čím zlepšuje ovládanie motocykla.
- 4. aDD pri zvolenom režime automatic, automaticky reaguje a detekuje stav zaťaženia motocykla. Senzor na zadnej kyvke sníma stav jej zatlačenia a podľa toho automaticky upravuje predpätie na zadnom tlmiči. Stačí nechať aDD v režime automatic a Caponord 1200 už sám zareaguje na zaťaženie motocykla. Možnosť nastaviť si zaťaženie motocykla podľa vlastnej vôle však ostáva v ponuke. Nepraktický je ale fakt, že nastaviť si zaťaženie podvozku je možné iba pri naštartovanej motorke.
Asi si budeme musieť zvyknúť na takéto zdĺhavejšie predstavenia motoriek. Elektronika k najnovším cestovateľom skrátka patrí a zdá sa, že tie pravé emócie vyvolané motorkovaním sa strácajú. V sedle Aprilie Caponord 1200 sa ale všetko javí ináč. Je to skrátka motorka, tak šup do sedla, stojí to za to.
Turista alebo prerastený športovec? O tom bude ďalšia strana |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Šport, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 17.09.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- Nový Triumph Trophy 2013 je už odhalený - zeON
- Už vieme ako bude oficiálne vyzerať Aprilia Caponord 1200 pre rok 2013 - zeON
- Športový cestovateľ od Aprilie - Aprilia Caponord 1200 2013 - zeON
- Moto Guzzi Norge 1200 GT 8V - luxusný tourer z Mandella - Awia
- Aprilia CapoNord 1200 odhalená - zeON
- Nový cestovateľ - BMW R 1200 GS 2013 - zeON
- Touratech Aventuro MOD vyklápacia prilba s adventure génmi - TouratechSK
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora