Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 696 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (276)  [Verzia pre tlač] Tlač

Pan European ST1300 r.v. 2003

 Zdieľať

Pridané: 29.06.2004 Autor: jjaro
Čitatelia: 21760 [Testy a predstavenia - Test]

Jazdí sa na tejto drahej a ťažkej motorke lepšie ako na lacnejších výkonnejších a ľahších strojoch ?

S Pan Europeanom som jazdil minulý rok. Keď som si ho preberal, mal nabehané 4000 km, čiže bola to takmer nová mašina. Keďže som vysoký, sedadlo jazdca som si nastavil do najvyššej polohy, a plexištítok taktiež. Motorka pôsobí mohutným dojmom, váži cez 330 kg, ale chová sa ako typická Honda - hneď po prvých metroch som bol na nej ako doma. Na Hondy si totiž vôbec netreba zvykať, padnú do ruky okamžite ako uliate. Aký som z nej mal pocit, pokiaľ som o nej len čítal ? Nuž... Zdala sa mi nič moc, výkon ako XX nemá, je aj ťažká, myslel som si že určite to nebude bohvie čo v zákrutách s takým kolosom, mal som obavy o ovládateľnosť v meste... Ajajaaaaj ale som sa mýlil !!! Už po prvom dni mi bolo jasné prečo sú ľudia ochotní zaplatiť za niečo takéhoto o 200 tisíc viac ako za supervýkonnú Fireblade !

MOTOR : Štartovanie samozrejme bez problémov, elektronická regulácia vstrekovania so štartovacou automatikou. Na voľnobehu má zvuk presne, ale doslova presne ako Varadero. Pri stredných otáčkach už zvukom pripomína skôr radový štvorvalec, ale v maximálnych otáčkach "neturbínuje" ako radové štvorvalce, ale zachováva si rovnaký, iba o málo zosilený zvuk ako v stredných otáčkach, čo je typické pre nadštvorcové motory do V. Vibrácie sú úplne minimálne, takmer nepostrehnuteľné. Reakcie na zmenu zaťaženia motora žiadne, prechod od brzdenia motorom k ťahu motorom je asi taký plynulý ako na mojom Audi. Kardan je skvelý, ani neviete že tam je, nemá žiadne postrehnuteľné reakcie v podobe nakláňania stroja do strany pri pridaní plynu. Dá sa povedať že motor ide v celom rozsahu otáčok veľmi ticho, čo je na jednej strane kvalitné, ale môže to byť aj nebezpečné, lebo ostatní účastníci premávky vás nepočujú prichádzať, poprípade vám večer pri jazde cez les môže vbehnúť do cesty nejaké zviera, ktoré pôjde za svetlom. Na takto tichú mašinu by som doporučoval prikúpiť ultrazvukový odplašovač zvere. Motor vyniká hlavne silou v stredných otáčkach, ktorá je priam neuveriteľná. Pri 4.-5.000 otáčkach je výkon väčší ako na ktorejkoľvek inej mašine. Pri malých otáčkach je výkon dostatočný, ale na veľké choppre nemá, vo vysokých otáčkach výkon nič moc, určite nie taký ako na XX, oproti stredu oveľa nenarastie. Nič vás teda nenúti motor priveľmi vytáčať, čo je dobre z hľadiska životnosti motora. Neviem, či je práve takáto charakteristika motora vhodná na turistický spôsob jazdy, podľa mňa je motor priveľmi živý, až športový. Dá sa s ním síce ísť aj plynulo bez prudkého vyrážania pri pridaní plynu, treba si to však nacvičiť a vyžaduje to veľkú pozornosť jazdca. Stačí sa trochu zamyslieť, jemné pridanie plynu pri predbiehaní v stredných otáčkach o milimeter väčšie ako treba, a mašina trhne a vyrazí dopredu ako buvol, za čo vás spolujazdec nepochváli keď sa to stane príliš často. Dá sa povedať že s týmto motorom je možné jazdiť aj športovo, s častým radením rýchlostí, aj chopprovo s trvale zaradenou štyrkou, aj cestovne, čiže ako na aute, v stredných a nízkych otáčkach. Proste podľa toho na čo máte práve chuť. Pasia z takejto jazdy je stopercentná, žiadna nuda. Výkonová krivka nie je tak lineárna ako na dvojvalcovom Varadere, a teda varadero bude viac sedieť turistickej jazde a Pan športovejšie poňatej jazde a nenakrútite sa na ňom toľko plynom ako na dvojvalci. Pri jazde v plnom zaťažení a do kopca nedostatok sily nepocítite. Motor ide pravidelne aj v extrémne malých otáčkach, dá sa s ním ísť pravidelne na plný záber aj rýchlosťou menšou ako 5 km/h, táto vlastnosť je vynikajúca v hustej mestskej premávke.

PREVODOVKA : Pracuje úplne bezhlučne, absolútne presne. Ani raz som nemusel vymačknúť spojku druhý raz, ani raz som nemal problém s nájdením neutrálu. Ani raz mi prevodovka nezarachotila. Prevodovka má 5 prevodových stupňov, podľa mňa je vzdialenosť medzi 4. a 5. prevodom príliš veľká. Chápem, že cieľom bolo dosiahnuť pomalobežný piaty prevod, ale... No proste keď idem za autom rýchlosťou 100 km/h, tak musím mať zaradenú štyrku. Päťka sa dá hodiť až od 130 km/h, skôr nie. Idem predbiehať, pridám plyn, lenže tá štyrka má v 100-120 km/h silu jak sviňa, a mašina prudko vyrazí vopred ako zúrivý superšport. Ako ale predbehnúť pravidelne, ako so skutočným cesťákom ? Päťka sa v stovke zaradiť nedá, to je príliš skoro, štyrka je príliš živá, trojka by bola samozrejme ešte živšia... Takže toto zlé sprevodovanie spôsobuje, že pri rýchlostiach 100 - 120 km/h máte problém ísť pravidelne a treba si nacvičiť úplne jemné zaobchádzanie s plynom, čo môže byť problém napr. na hrboľatej ceste. Myslím že 6 prevodových stupňov Varadera umožňuje plynulejšiu jazdu. Ale okrem tejto drobnej chybičky krásy je prevodovka Pana na jedničku !

SPOJKA : Oddeľuje rovnako perfektne za studena aj za tepla. Je hydraulická, na jej vymačknutie je treba síce väčšiu silu ako na endure, ale dvoma prstami sa to dá v pohode zvládnuť.

RÁM : Rám Panu si už zniesol dosť kritiky, hlavne z Nemecka. Údajne sa pri vyšších rýchlostiach po diaľnici, niekedy nad 180 km/h, inokedy až nad 220 km/h z neznámych príčin rozkmitá zadok do strán. Výroba Panu bola zastavená, a rám bol konštrukčne prepracovaný. Model 2004 má už nový rám, pendlovanie zadku je síce už oveľa miernejšie ale nepodarilo sa odstrániť úplne. Ja som však nič takého nespozoroval, nakoľko nikdy nejazdím rýchlejšie ako 180 km/h. Rám na modeli 2003 sa podľa mňa choval v rýchlostiach do 180 km/h úplne fantasticky, na jedničku s hviezdičkou. Nekrútil sa ani na pozdĺžnych nerovnostiach, ani v extrémnych bočných náklonoch, proste superstabilita. Ja k tomuto toľko kritizovanému rámu nemám ani najmenšiu výhradu, je podľa mňa lepší ako rám na Varadere.

ODPRUŽENIE : Je podľa mňa fantastické. Ešte o niečo lepšie zvláda jamy ako Varadero, sekne ešte o voľačo menej. Iba veľké jamy už nezvláda, lebo nemá taký zdvih ako enduro. Motorka s takýmto odpružením pruží rovnako dobre ako kvalitné auto, ak má niekto problémy s chrbticou, tak toto je pre neho ideálny stroj. Motorka sa aj na zlých slovenských cestách správa superstabilne, a absolútne necítiť vysoké rýchlosti.

BRZDY : Síce nie sú také kúsavé ako brzdy s posilovačom z BMW, ale zasa sa dajú oveľa precíznejšie dávkovať. Sú duálne, s ABS, elektronicky riadené. Maximálny účinok už pri stredne silnom stlačení páčky. Brzdná dráha na suchej vozovke zo 100 km/h len o pol metra dlhšia ako u ospevovaného BMW.

 Poloha jazdca nie je celkom vzpriamená ako na endure, ale mierne predklonená, riaditká sú síce vysoko ale smerujú dozadu a k zemi ako na superšportoch, čo núti jazca mať pokrčené lakte
Poloha jazdca nie je celkom vzpriamená ako na endure, ale mierne predklonená, riaditká sú síce vysoko ale smerujú dozadu a k zemi ako na superšportoch, čo núti jazca mať pokrčené lakte

EGRONÓMIA : Plne nastaviteľná a výborná. Poloha jazdca je veľmi mierne predklonená, nie vystretá ako na Endure alebo BMW R1150R. Tento minimálny predklon však vôbec v pohodlí nevadí, nie je to nelogický nepohodlný predklon ako pri športtouringoch. Nohy jazdca aj spolujazdca sú pokrčené len mierne, zrovnateľne s endurom. Sedadlo je fantastické, rovnako dobré aké má Varadero, nič lepšie som zatiaľ nepoznal. Okrem toho sa dá sedlo jazdca výškovo nadstavovať. Zadok nebolí. Spolujazdec má vzorné perfektné masívne dlhé bočné držadlá. Postaviť sa do stupačiek počas jazdy sa môže aj jazdec aj spolujazdec. Kapotáž ale nie je bohvie čo. V najvyššej polohe je vhodná iba na sólo jazdu, lebo spolujazdec má v tomto prípade hlavu presne v turbulencií a klenbá mu. Ak sa štítok posunie nižšie, tak má zasa jazdec hneď prilbu celú od múch. Ešte že aspoň hlava jazdca zostáva stále v laminárnom prúdení. Do spodnej časti kapotáže som si asi tak 8x bolestivo buchol holeň, keď som dával nohu na zem. Potom som si už konečne zapamätal, že na tejto motorke je treba nohu skladať kolmo do strany, nie do strany a dopredu ako na inej mašine. Fúkanie teplého vzduchu na nohy Pan nemá. Ochrana nôh proti vode odfrkujúcej od predného kolesa je mizerná, lepšie povedané žiadna. Nohavice sme mali obaja hneď špinavé. Perfektne fungujúci spodný štít Varadera by sa tu tiež zišiel. Inak Panom je možné spraviť denné etapy okolo 1200 km, čim sa radí k absolútnej špičke. Palubný počítač má neuveriteľne veľa funkcií, napríklad meria vonkajšiu teplotu, ukazuje stav nádrže a aktuálnu aj priemernú spotrebu, čo sa v momente keď už máte v nádrži len rezervu automaticky prepne na ukazovanie dojazdu v kilometroch, mimochodom ukazovateľ stavu paliva je veľmi presný, čo je na motorke raritné. Bočnné kufre sú oba rovnako veľké, do každého sa zmestí 1 prilba. Vnútorné tašky sú samozrejmosťou. Kufre sa síce dajú odňať ale motorka bez nich vyzerá smiešne, takže sa odnímajú iba keď sa motorka umýva. Na varadere dám 2 prilby do horného kufra, 1 bundu do pravého a 1 do ľavého kufra a dá sa ísť pohodlne napríklad do reštaurácie alebo na nákup, v Pane je možné dať obe bundy do horného kufra a prilby do bočných, pričom pri prilbách je ešte dosť priestoru aj na niečo iné, voľné je ešte cca 40% priestoru bočných kufrov. Perfektné.

JAZDNÉ VLASTNOSTI : Motorka je úplne perfektne neutrálna v zákrutách. Napriek jej vysokej hmotnosti sú možné aj rýchle esíčka, teda rýchla zmena bočného náklonu z extrémneho pravého do extrémneho ľavého a naopak. Ťažisko je totiž tak nízko, a mašina je tak skvele vyvážená, že sa pri jazde chová ako pierko. Horské prechody a seprentíny sú vyslovene pasia. Zo škrabania stupačiek o asfalt máte radosť a nie strach. Stopu drží perfektne. Jazda je plynulá, vyzretá. Zvádza k rýchlej ale plynulej, nie agresívnej jazde. Človek má na nej pocit neuveriteľnej ľahkosti, ako keby lietal. Kilometre ubiehajú rýchlejšie ako na čomkoľvek inom. Ano, je to naozaj tak. Jazda na pane je ľahučká, máte pocit že lietate, môžete ju riadiť aj do prudkých zákrut len nakláňaním sa, riadidlá zvládnete hoci jedným prstom, a len tak pre porovnanie jazda na ľahkej R6 je ťažkopádna, násilná a neuvoľnená. Vo vetre sa Pan správa skvele, drží si svoj smer. Pri priamej jazde nepodskakuje, ide plynule ako chopper. Jama ani zlá cesta ho nevyvedie z miery. Klopenie na zlej ceste je bezpečné, predné koleso neodskakuje od vozovky. Smrteľne nebezpečné pendlovanie riadítok ako na ľahkých výkonných superšportoch na Pane neprichádza do úvahy. Jazdné vlastnosti Panu jedným slovom - proste rozprávka !

JAZDNÉ VÝKONY : Motorka zrýchľuje na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximálka udávaná výrobcom je 235 ale v teste ide ešte rýchlejšie, na rozdiel od FJR 1300 ktorej namerali v teste pre zmenu menej ako udáva výrobca. Ale tie medzizrýchlenia... to je sila !!! Táto mašina je silná proste presne v tom režime jazdy, ktorý používate 90% času ! Na dlhej trati je rýchlejšia ako čokoľvek iné. Dojazd je veľký, veď má 29 litrovú nádrž.

ROZMERY A HMOTNOSTI : Motorka je pomerne krátka a ťažká, ale je fantasticky vyvážená s nízkym ťažiskom a zdá sa subjektívne ľahká. S hmotnosťou žiaden problém, pokiaľ vám nespadne na bok. Jej ovládanie je ľahučké, netreba vynakladať žiadnu silu, stačí si užívať, dá sa bez stresu sledovať prírodu, ide totiž ako keby sama.

DESIGN : Páčil sa mi vždy, je to ale subjektívna vec. Myslím že bežným ľuďom sa páči menej ako nemoderný retro design chopperov s polohou jazdca rovnajúcou sa polohe vypitvaného laboratórneho potkana či obráteného dáždnika na dragsteri, niektorým sa zasa viac páči maximálne nepohodlná embryonálna poloha na superšporte. To ale nie je podstatné, mne sa moderné veci páčia, a toto jednoznačne moderný design je.

MOJ SUBJEKTÍVNY ZÁVER : je to proste SUPER MOTORKA !!! Ideálny univerzálny stroj na dlhé cesty, hlavne serpentíny. Varadero ho predčí lepšou kapotážou a lepšou ochranou proti vode, ako aj ľahším dosiahnutím plynulej jazdy, plynulým nárastom výkonovej krivky, možnosťou vyžitia sa na zlých cestách, na šolotine či nespevnenej lesnej alebo poľnej ceste, zvuk Varadera je bezpečnejší, výhľad z vyššieho Varadera je lepší. Pan zasa predčí Varadero lepším ťahom v stredných otáčkach a absolútne geniálnymi jazdnými vlastnosťami v serpentínach (ktoré má aj Varadero tiež skvelé, nevie však robiť tak rýchle esíčka ako nižší Pan), ako aj lepším palubným počítačom, bezúdržbovým kardanom či TCS protipreklzovým systémom ktorý môže zachrániť život v zákrute na mokrej vozovke, a možnosťou veľmi pomalej jazdy na plný záber. Takže kto chce cestovnú mašinu hlavne na zlé cesty, napríklad na slovenské cesty 3. triedy, a niekedy potrebuje aj vybehnúť lesnou cestou k nejakej horskej chate, pre toho je lepšie Varadero, kto potrebuje cestovnú mašinu na kvalitné cesty 1. triedy alebo diaľnice, pre toho je lepší Pan. Či by som prijal Pan ako jedinú motorku ? Jednoznačne áno, je to jedna z mála motoriek ktorú by som si vedel predstaviť namiesto môjho Varadera ako plnohodnotnú náhradu.

 Takato cesta z Harmanca na Turčianske Teplice mu asi sedí najlepšie
Takato cesta z Harmanca na Turčianske Teplice mu asi sedí najlepšie

Pridané: 29.06.2004 Autor: jjaro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (276)  [Verzia pre tlač] Tlač

Najsledovanejšie videá:

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »