Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2167 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29846
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17636)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12210)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Najostrejšia šesťstovka

 Zdieľať

Pridané: 31.05.2001 Autor: feci
Čitatelia: 9815 [Testy a predstavenia - Test]

Pri každej inovácii typu CBR 600 F mali konštruktéri a dizajnéri na pamäti
hlavný cieľ zachovať koncept F ako ľahký motocykel, ktorý by mal naďalej veľmi blízko k širokému
okruhu zákazníkov. Toto predsavzatie sa im stále darí napĺňat; o čom svedčí aj popularita všetkých
generácií tohto motocykla.

Ako reakcia na hlasné požiadavky po "ostrejšom" cestnom motocykli, ktorého vzhľad a konštrukcia leží bližšie k pretekárskym "strojom", ale zároveň sa veľmi nevzdáľuje od CBR 600 F, vznikol nový motocykel s dodatkom v názve "Sport". "Horúca" CBR-ka je určená pre všetkých nadšencov, ktorí milujú veľké rýchlosti a úzke, športové krivky motocyklov. Pre tých, ktorí majú bližšie k pretekom, pretekárskej dráhe, a komfort je to posledné, na čo pri jazde myslia. Vyzbrojený všetkými novými výkonovými znakmi klasického F-ka ponúka nový Sport ešte navyše vzrušujúcu prednú kapotáž, nové delené sedadlo a šporfovejšie vyzerajúcu zadnú partiu. Vstrekovanie paliva sa stará o dosiahnutie lepšieho výkonu motora a ďalšie modifikácie rámu o optimalizovanie riadenia. Výsledkom je "ostrejší", ľahší a agresívnejší motocykel CBR 600 F ako kedykoľvek predtým.
Svojou farebnou koncepciou zostáva stále verný šporfovým "strojom" Hondy. Tak ako VTR 1000 SP-l, ktorá v prvom roku svojho predaja pomohla k získaniu titulu majstra sveta, bude nosiť aj 600-vka len jednu farebnú kombináciu. Základom bude červeno-čierna farba kapotáže, doplnená čierno lakovaným rámom a ostatnými časťami podvozka, matnou zlatou farbou motora, titánovou na rúrach prednej vidlice a svetlou zlatou na úchytoch predného brzdového kotúča. Pre zvýraznenie agresívneho športového charakteru motocykla sa tím dizajnérov sústredil na vytvorenie novej prednej kapotáže. Tá pri väčších rýchlostiach čisto "reže" vzduch prostredníctvom ostrého nosa, ktorý zároveň rozdeľuje predný reflektor na dve časti. Pod reflektorom, nad otvorom pre predné koleso, sú integrované vstupné kanály pre sekundárny prívod vzduchu. Šporfového ducha podporuje aj zadná partia s deleným, nie príliš komfortným sedadlom s tenkými vankúšmi. Jednou z najdôležitejších zmien v oblasti motora je použitie vstrekovacej jednotky paliva PGM-FI, prevzatej z aktuálneho modelu typu CBR 900 RR FireBlade.
Teraz sú týmto systémom vybavené obe verzie typu 600 F. Pomocou dvojdielnych škrtiacich klapiek s celkovým priemerom 38 mm a "čiernej skrinky", v ktorej sú integrované moderné elektronické riadiace jednotky vstrekovania paliva a digitálneho zapaľovania, dosahuje systém veľmi precízny prísun paliva a reguláciu horenia.

V pamäti riadiacej jednotky sú uložené známe priestorové mapy, ktoré určujú presné množstvo vstrekovaného paliva do jednotlivých valcov a optimálny čas zapálenia zmesi vzhľadom na aktuálne otáčky motora a uhol otvorenia škrtiacich klapiek. Takto je možné dosiahnuť veľkú účinnosť motora pri malej spotrebe paliva a minimálnych emisiách škodlivín. Pre konštantné zásobovanie motora čerstvým vzduchom sa zväčšil objem vzduchovej komory s filtrom zo 6,6 na 8,1 litra. Z "najmladších" motocyklov Hondy so vstrekovaním paliva - CBR 1100 XX a 900 RR prevzal nový Sport systém pre spúšťanie studeného motora. Z VTR 1000 SP-1 zase zdedil špeciálne zapaľovacie sviečky s irídiovou špičkou pre iskru s veľkou energiou a pre dlhú životnosť sviečky samotnej. Nový motocykel je ďalším, ktorý na zmenšenie množstva vznikajúcich škodlivín využíva systém sekundárneho prívodu vzduchu. Ten spočíva v privedení dodatočného množstva vzduchu do výfukového kanála počas výfukového taktu, kde dôjde k dodatočnému spáleniu zvyškov nespálenej zmesi. Takto splňa momentálne platné predpisy Euro-1. Verzia pre nemecký trh navyše obsahuje trojcestný riadený katalyzátor (HECS3), ktorý chemickou cestou odstraňuje časť škodlivín. Takto vyzbrojené motocykle spĺňajú aj pripravovanú normu Euro-2. V porovnaní so svojím predchodcom dosahuje Sport väčší výkon pri väčších otáčkach motora a pre nepatrné zmenšenie prevodového pomeru na piatom a šiestom prevodovom stupni dosahuje aj citeľne lepšie zrýchľovanie.

Pre zaručenie lepšieho prenosu hnacej sily hneď od motora sa zväčšil počet lamiel spojky zo 7 na 8 kotúčov. Kompaktná a čistá konštrukcia s najlepšou výkonovou hmotnosťou v tejto objemovej triede je aj výsledkom dôslednej redukcie hmotnosti. Konštruktéri optimalizovali prácu motora pre lepšie využitie jeho výkonu, podvozok pre lepšie ovládanie a manévrovanie. Síce nie hneď viditeľné, ale aj tak dôležité zmeny sa udiali na dvojitom ráme z hliníkových profilov. Hneď za hlavou riadenia pribudli tri nové výstuhy, ktoré zlepšujú skrutnú tuhosť rámu. V oblasti zavesenia zadnej kyvnej vidlice sa odohrali podobné zmeny v podobe výraznejšieho rebrovania pre lepšiu kontrolu stability pri rýchlej zmene smeru jazdy. Na zmenšení neodpruženej hmotnosti sa podpísali najväčšou mierou nové disky kolies s tromi lúčmi. Odľahčené sú aj držiaky brzdových kotúčov, piestiky teraz nie sú vyhotovené z ocele, ale z hliníka. Prístrojový panel v kokpite CBR 600 F Sport je na pohľad veľmi jednoduchý. Je plne elektronický, má malú hrúbku a je veľmi ľahký. Opticky je rozdelený na dve časti. Na ľavej strane je umiestnený digitálny rýchlomer s počítadlom kilometrov, časom a ukazovateľom stavu paliva v nádrži, nad displejom sú v rade umiestnené kontrolky. V pravej časti je ručičkový otáčkomer s jedinou kontrolkou a malým displejom zobrazujúcim teplotu chladiacej kvapaliny motora. Spomenutá kontrolka je žltej farby a rozsvieti sa v momente, keď motor dosiahne otáčky na hranici červeného poľa. Od roku 1999 bola CBR 600 F vybavená elektronickým znehybňovačom H.I.S.S. a tento systém ochrany zdedil aj nový model Sport. Takže motocykel sa dá naštartovať len jedným z dvoch originálnych kľúčov.

Martin HAŠKO

Pridané: 31.05.2001 Autor: feci Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »