Anketa:
Pozvánka: 9. haličská Motorkáreň - 30. 5. - 31. 5. 2014
ZdieľaťPridané: 19.05.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6200 [Novinky - Pozvánka]
Olá hop, rok sa s rokom zišiel a opäť tu máme jedno svojrázne netypické podujatie - Motorkáreň v Haliči.
![]() |
Motorkáreň organizuje Jožo Pročko (jozo13), tento rok už deviaty raz. Zábava sa tam fasuje rovno na bráne, nemáš šancu sa tam veľmi nudiť - buď si zo seba uťahuje rovno Jožo, alebo si uťahuje on z ostatných. Malebná tichá osádka Halič sa počas konania tejto akcie vždy zmení na čulé a rušné mesto, veď motoriek je tam vtedy hádam viac než samotných obyvateľov.
A keďže meteorológovia sa nám po nedávnych monzúnových dažďoch a vetroch vyhrážajú takmer tridsiatkami, dôvod na výhovorku nebudú mať ani tí, čo vyťahujú vyleštené motorky zásadne len vtedy, keď je slnečno a nad 25 stupňov.
Takže do diára si všetci zaznačte posledný májový piatok a sobotu, do navigácie naklepte Halič, dajte do pucu motorky aj seba, nech sa tam vidíme v plnej paráde!
Video: Pozvánka na 9. Haličskú Motorkáreň
![]() |
Pozri si report a videá z minulého ročníka:
28.05.2013 - Peter Fischer Čitatelia: 8441 [Novinky - Reportáž]

8. Haličská motorkáreň - ak si ju prepásol, môžeš ľutovať
Už sa stalo takmer železným zvykom, že náš kamarát a motorkár Jožo Pročko organizuje koncom mája tak trochu "iné" motorkárske stretnutie. Zvyčajne naň príde ľudí viac než je obyvateľov mestečka, v ktorom stretnutie prebieha.
Video: 8. Haličská motorkáreň
Video: Haličská motorkáreň 2013 - 8. ročník
Pridané: 19.05.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Pozvánka: 14. HALIČSKÁ MOTORKÁREŇ 2019 - Awia
- 9. Haličská motorkáreň lámala rekordy - Herghott
- Pozvánka: 8. Haličská Motorkáreň - 25. 5. - 26. 5. 2013 - Redakcia
- Pozvánka: 7. Haličská Motorkáreň - 26. 5. 2012 - Redakcia
- 13. Haličská Motorkáreň - žijem naplno! - Herghott
- Pozvánka: 13. Stretnutie motoride-ákov - Motoride Tour 2014, 15. - 17. 8. 2014, Teplý vrch - Awia
- Fotoreport: 7. Haličská motorkáreň 2012 - Awia
- Škandál(y) na III. Haličskej Motorkárni - jozo13
- Pozvánka: Bikes in Town 2015 - motorky, surfing, hudba, umenie spolu a na Slovensku - Redakcia
- Pozvánka: Dni BMW Motorrad Slovensko 2016 a vyhodnotenie All Bikers Rally 2016 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!