Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2533 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29870
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17646)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12224)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Skúsenosti z Rally Albania 2014 – miúsy, duše, T-lock, pneu 2/2

 Zdieľať

Pridané: 31.07.2014 Autor: Landal
Čitatelia: 10374 [Šport - Rally]

Pneu

Všetky ďalšie riadky sa týkajú hodnotenia pneumatík vo vzťahu ku Albánskej rally a jej špecifickým terénom. V žiadnom prípade nie je možné moje hodnotenia interpretovať spôsobom "objavenia“ univerzálnej rally pneumatiky.

 C-19 Super
C-19 Super

C-19 Super, 90/90-21, žltý pás

Pneu výborná na naše stredoeurópske zmiešané terény, napr. na preteky v Piliscséve. V Albánsku ale nevhodná z hľadiska dezénu (príliš riedke štople). Neočakávane a nedôvodne podklzuje na šotoline (mal som na nej nepochopiteľné pády...). Z hľadiska odolnosti konštrukcie naopak bez výhrad, zvláda strašné nárazy.

 Sport Extreme Army 644
Sport Extreme Army 644

Sport Extreme Army 644, 100/90-21

Univerzálna pneu s veľmi dobrou výdržou. Hojne používaná na 600-vkové a väčšie endurá do zmiešaných terénov. Vhodná aj na prevažne šotolinovo-kamenistý albánsky terén (samozrejme nie bez výhrad, ale nepomerne lepšie než C-19). Primerane zvláda aj terénne zmeny, prejazdy kaluží, trávnaté naklonené svahy. Odolná konštrukcia. Voľba číslo 2. pre prednú pneu na Albánsku rally.

 C-17 StoneEater Dakar
C-17 StoneEater Dakar

C-17 StoneEater Dakar, 90/90-21, žltý pás

Voľba číslo 1. pre prednú pneu. Najlepšia z vyskúšaných pneu na šotoline a kameňoch z hľadiska bočného vedenia. Veľmi odolná kostra a dobrá výdrž, nárazy „do predku“ znáša hravo. Bez zásadných výhrad aj na iných terénnych povrchoch a pri ich striedaní. Brody a riečne korytá suverénne. Kilometrová výdrž bez výhrad.

 Dunlop D908 Rally Raid
Dunlop D908 Rally Raid

Dunlop D908 Rally Raid, 140/80/18

Absolútne nevhodná na albánske šotoliny. Nikdy som toľko nedriftoval, ak na tejto gume. V drifte stále a veľmi nepríjemne, aj tam, kde by to vôbec nebolo treba. Príliš veľké štople plávu po teréne a nedávajú dostatočný záber a istotu. To sa prejavuje aj pri brzdení. Pravdepodobne pritvrdá zmäs.

 C-18 Country Cross
C-18 Country Cross

C-18 Country Cross, 120/80/18, žltý pás

Akceptovateľný kompromis. Čitateľná a predvídateľná v drifte na šotoline. Dobrý záber dopredu na rôznych povrchoch, nemá zásadné nedostatky ani z hľadiska bočného vedenia alebo brzdenia. Odolná na tvrdom teréne, štople sa nevytrhávajú. Extrémna odolnosť pri podhustení. Voľba č. 2 pre zadnú pneu.

 EF-07 Super
EF-07 Super

EF-07 Super, 140/80/18

Voľba číslo 1. pre zadnú pneu do Albánska. Vynikajúca odolnosť kostry a taktiež štoplov proti vytrhnutiu. Výborná trakcia dopredu aj pri značnom opotrebení stredových štoplov, pričom bočné vedenie bez citeľných zmien. Až extrémna trakcia dopredu pri naozaj tvrdých povrchoch, skalným stupňoch a schodoch. Stabilná na šotoline, primeraná a čitateľná v drifte. Slabá na tráve, na naklonených lúkach pozor, pri zodratých štoploch pri vrknutí plynu ihneď odstreluje. Pri blatistých prejazdoch akceptovateľná. Brody a riečne korytá bez problémov a s istotou, aj pri nižších rýchlostiach stabilný dopredný záber vo vode.

 Mitas Tires
Mitas Tires

Spokojnosť s Mitasom:

Spokojnosť s Mitasom je veľká. Prakticky som si overil, že výrobca vie čo vyrába a je rozumné riadiť sa tabuľkou určenia jednotlivých pneumatík. Výrobcove odporúčania sa mi v praxi na 100% potvrdili. Mohol som si odpustiť experimentovanie a bol by som na tom lepšie. Každopádne, univerzálna pneumatika nebola a zrejme ani nebude, pneu je potrebné voliť podľa terénu. V Albánsku prevažuje šotolinový, kamenistý, s občasnými vložkami iných povrchov. Je na jazdcovi, čo uprednostní. Moja skúsenosť hovorí jasne v prospech prispôsobenia pneu pre ťažšie technické pasáže, nakoľko rovný „vypalovách“ napr. na pláži sa naozaj dá odpáliť prakticky na hocičom. Pri jazdcovi na výkonnostnej úrovni členov Slovak4RallyTeam predpokladám na 7-dňovú Albánsku rally 3 zadné a 2 predné penu, pričom od štýlu, nasadenia a trochy šťastia záleží, či po preteku zostane jedna nedotknutá sada (pravdepodobne áno).

Na záver ešte jedno poučenie. Počas etapového preteku nie je vhodné striedať rôzne pneu. Jazdec sa vždy „zžíva“ s pneu a stále viac jej rozumie a automaticky sa jej prispôsobuje. Zmena správania pneu je zásadnou nevýhodou, s ktorou sa jazdec opäť musí určitý čas vyrovnávať.

 Partneri projektu
Partneri projektu

<

Pridané: 31.07.2014 Autor: Landal Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »