Anketa:
Triumph Trophy SE 1200 - asfaltový cestovateľ po anglicky 2/3
ZdieľaťPridané: 28.08.2014 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 20328 [Testy a predstavenia - Test]
Triumph Trophy SE preberám po celom dni strávenom v sedle motorky. Posledné čo som chcel je ďalšie vozenie sa ale... Usadený v pohodlnom sedle (výškovo nastaviteľné 800 - 820 mm, nepodarilo sa mi ale dostať do priestoru pod sedadlom vďaka umiestneniu ŠPZ), pekne vzpriamený bez nepríjemne pokrčených kolien, nuž akoby som chytil druhý dych.
Veľká motorka vo veľkom meste
Na to, že papierová hmotnosť Triumphu Trophy SE prekračuje tri stovky sa s ním na mieste celkom dobre manévruje. Zvýšená pozornosť je tu ale na mieste, ak by vás Trophy raz prevážil asi by ste to neustáli, a zložiť na zem takúto kopu plastu, ej to by zaváňalo veľkými odreninami. No po rozjazde platí klišé o váhe, ktorú vôbec nie je cítiť. A fakt, stačí byť aspoň v pomalom pohybe a Trophy je zrazu svižným vozidlom, ktorému veľmi nevadí ani motanie sa v zápche.
Jasné nie je to skúter a treba brať ohľad na väčšie rozmery. No výhľad vpred ponad posúvajúce sa vozidlá je skvelý a keď na niekoho zablikáte tými obrovskými kukadlami, uhne sa (väčšinou). Myšičky pomedzi autá sú tiež hračkou vďaka pocitovo nízko uloženému ťažisku. Len tých kufrov som sa občas pri letmom pohľade do späťákov zľakol, až ma občas trhlo, ako blízko je na mne ktosi nalepený. Ináč je výhľad dozadu dobrý, akurát je problém si spätné zrkadlá nastavovať za jazdy, potešilo by ich elektrické nastavovanie.
Highway to hell a iné zrýchlené presuny
Motorka a diaľnica to je väčšinou nudná kombinácia. Na Triumphe Trophy SE sa však aj toto nutné zlo dalo zvládnuť v pohode. Pustené rádio zabilo nudu a dokonca aj ušetrilo nejaké „drobné“ vďaka dopravnému servisu. Systém AVC fungoval dobre pri nastavení low, ostatné nastavenia pridávali hlasitosť až príliš.
Triumphu Trophy SE takáto jazda tiež sedela. Motor si pri 130-tke točil 4.500 ot./min. a z tejto rýchlosti zvládal obyčajným otočením plynovej rukoväte svižne pridať. Sily má veru na rozdávanie a ani vyššie rýchlosti mu nerobili problém. To všetko za rovných 6 litrov na 100 kilometrov, na taký kolos a poskytnutú dynamiku jazdy, slušné.
So zdvihnutým štítom to nebol ani boj s nepríjemným vetrom. Chod štítu je až 16.4 centimetra a v najvyššej polohe tvorí pred jazdcom doslova nepreniknuteľnú stenu. Škoda len, že na prúdení vzduchu v Triumphe nepopracovali viac. Prúd vzduchu je síce bezpečne odvedený až za jazdca, no tam vznikajú turbulencie, ktoré už doslova tlačia osadenstvo motorky vpred. To sa však prejavovalo až vo vyšších rýchlostiach.
Dať na otočku Chorvátsko s veľkým podielom diaľničného presunu nebude na tomto cestovateľovi problém. Cesta zbehne relatívne rýchlo, hlavne však pohodlne. Ani dážď nebude vadiť. So zdvihnutým štítom jazdec ostáva v suchu. Kapotáž dobre chráni aj nohy a žiadne jazierka v topánkach sa nekonajú.
Zopár riadkov o úložnom priestore
Čo by to bolo za turistickú mašinu ak by jej chýbal úložný priestor? Neoddeliteľnou (nie doslova) súčasťou Triumphu Trophy SE je preto dvojica kufrov a uzamykateľná schránka v kapotáži pod ľavou časťou riadidiel.
Uzamykateľná schránka
Pomerne objemná schránka sa automaticky uzamyká po otočení kľúča do polohy off alebo po rozbehnutí motocykla (ak ju necháte pred rozbehnutím otvorenú automaticky sa nezavrie). Jej súčasťou je zásuvka pre USB kľúč a klasická 12V zásuvka. Do jej priestoru hravo vložíte trebárs aj GPS navigáciu a k nej sa zmestí aj zopár ďalších drobností.
31 litrové kufre
Bočné kufre sú k Trimphu Trophy SE pripojené pomocou systému TDLS (Triumph Dynamic Luggage System), ktorý kufre prepája a umožňuje ich synchrónne nakláňanie sa počas jazdy o 5 stupňov. To nemení nič na tom, že kufre sa z motorky skladajú jednoducho, bez nutnosti špeciálnej montáže.
Kufre, aj keď dizajnovo motorku nenarúšajú, majú praktický tvar (i keď krabice to nie sú). Pohodlne do nich vlezie celá integrálna prilba, pri troške snahy aj veľký notebook v taške. Otváranie a odnímanie je klasické, pomocou kľúča a zámku. V jednej polohe je kufor uzamknutý, v druhej je možné ho otvoriť stlačením „klapky“ pri rukoväti (v tejto polohe treba kľúč podržať, ináč sa automaticky vráti do uzamknutej polohy) a v tretej odobrať od motorky. Systém uzamykania nikdy nesklamal a nestalo sa mi aby som jazdil s odomknutými kuframi.
Potešil systém zaklápania veka s dvomi zaisťovacími zubami. Pri otvorení kufrov som kľúč v zámku nechal v polohe uzamknuté a vybral ho. Následne bolo možné kufor privrieť o jeden zub a kufor sa stále dal otvoriť stlačením „klapky“. Až po úplnom dotlačení veka (o dva zuby) sa kufor úplne uzamkol a bolo potrebné opätovne siahnuť po kľúči. Praktická vec pre baličov ako ja, ktorý večne čosi kontrolujú, zabúdajú, pridávajú...
Turista kochač
Pri ležérnom jazdení krajinou Triumph Trophy SE čosi tomu správnemu pocitu upiera. Aj keď si štít pustím úplne dole aby ma ovieval vietor, aj keď vypnem rádio aby to celé bolo hlavne o motorkovaní, vždy budem až príliš dobre chránený pred okolitými vplyvmi.
Nedá sa však povedať, že sa s týmto cestovateľom voziť takýmto štýlom nedá. Niekomu to bude vyhovovať práve takto. Silný motor nepotrebuje agresívne točenie šulcom aby niekde v strmom výjazde neskapal. Práve naopak, trojvalec poskytuje už od dvoch tisícok otáčok dostatočný ťah, jazdca neznervózňuje "ucukaným" chovaním a nie je vyslovene hladný po otáčkach.
S podvozkom nastaveným na Comfort je jazda príjemná, motorka zbytočne nedrnčí na nerovnostiach, je skôr príjemne ukolísaná, akoby som šiel na vzduchom vankúši. Podvozok nekiksuje ani pri nútenom rýchlom prejazde utiahnutou zákrutou a pri brzdení je to taktiež v pohode, avšak motorka sa pri vyslovenom skoku na brzdy troška rozhádže. Všetko však v rámci normy s ohľadom na váhu stroja.
Sport touring v podaní Trophy SE
Všetko je však ináč pokiaľ Triumph Trophy SE zacíti kvalitný asfalt a zábavné zákruty. Za jazdy preklikávam nastavenie podvozku na Sport, zabliká kontrolka informujúca o kalibrácii a už aj podradzujem o dva stupne nadol.
Spod kapotáže sa zrazu vyhrnie úplne iný zvukový prejav motora. Tie tri hrnčeky už nevydávajú akýsi chrapot ale doslova revú ako nabrúsená šelma. Asphalt Tiger, tento názov by sa Trophy-mu hodil viac. Stále to však nie je brutálny výkonnostný skok, ktorý by mohol niekoho rozhodiť. Je to plynulý prechod od ležérneho turistu k plnohodnotnému športovcovi. Čosi ako maratónec, ktorý vie podávať vysoký výkon počas dlhého časového úseku. Nie je to šprintér, ktorý je síce extrémne rýchly, no nevydrží dlho podávať svoj top výkon.
Cítiť aj prenastavenie podvozku. Režim Sport z tejto mašiny robí čosi úplne iné. Žasnem nad tým čo sa s týmto hebedom dá robiť na ceste. Ani rýchle preklápačky nie sú trápením, stroj ide kam chcem, nevlní sa, neprotestuje. Odozva od kolies je dobrá, v riadidlách cítiť nerovnosti, už to nie je mäkučké plachtenie, no stále sedím na turistovi, ktorý zbytočne neunavuje. Len pozor na príliš rýchle prejazdy zákrut, vysoká hmotnosť stroja spôsobuje citeľné vynášanie zo zákrut. Darmo fyziku neo....e ani elektronika.
A až pri takejto jazde plne oceňujem brzdový systém. Neohúri tým, že by používal top brzdy s radiálne montovanými strmeňmi, ale funguje perfektne. Predné 320 mm kotúče so 4 piestikovými strmeňmi sú prepojené so zadnou brzdou. Výsledkom je vyvážené brzdenie, kedy ani pri prudkom zatlačení len na prednú brzdu sa motorka vyslovene neponára. Stabilita pri brzdení dodáva odvahu a tak je limitom opäť až hmotnosť vynášajúca bike zo zákrut.
Čo to žerie a kam až dôjde?
Spotrebu na diaľnici som spomínal, tá mala hodnotu rovných 6l/100km. Spotreba počas testu sa však ustálila na 5.4l/100km. Tá znamenala kombináciu jazdy po diaľnici a z väčšej časti športovej jazdy, takže by sa dala aj trošku stlačiť. Aj v tomto prípade je však dojazd mašiny slušný, vzhľadom na veľkú 25 litrovú nádrž, teda okolo 370 kilometrov po kontrolku rezervy. Kontrolka rezervy sa rozsvieti pokiaľ v nádrži zostáva už iba 5 litrov benzínu. Vtedy sa na LCD displeji automaticky zobrazí údaj informujúci o dojazde na nádrž, teda začne sa odrátavať od zhruba 92 km. Ďalej by už Triumph Trophy SE na vlastný pohon nedošiel.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver Plusy a mínusy, Video, Pozadia/Wallpaper a Technické parametre.
Pridané: 28.08.2014 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora