ISSN 1336-6491 | Online: 1207 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30227
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17832)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12395)
Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rumunsko 2004 4/5

 Zdieľať

Pridané: 11.01.2005 Autor: Francuz
[Mototuristika - Európa - Cestopis]

Väčšina motoriek je dosť stará, rôzne MZ, Jawy, Uraly, staré BMW, ale nájde sa tu aj pár novších kúskov. Keď pri vchode identifikovali našu ŠPZ, okamžite sme sa stali stredobodom záujmu.
Okolo 21,00 opúšťame zraz a vyrážame do kúpeľného mestečka Covasna, kde nocujeme na priváte za 500 Sk.

Nedeľa 4.7.2004, 340 km, Covasna-Targu Secuiesc-Miercurca Ciuc-Gheorgheni-Bicaz-Vatra Dornei.

Ráno vyrážame dosť skoro. Raňajky si dávame v horskom hoteli, kde majú samé maďarské špeciality. Skúšam halásle, ale veľmi mi nechutia.

Pred nami je sútezka Bicaz (1268 m.n.m.), na ktorú som sa veľmi tešil. Cesta na vrchol je dosť rozbitá, ale stojí za to tam ísť. Na vrchole je jazero Lucu Rosu (Červené jazero). Vzniklo v roku 1880, keď zosuv pôdy prehradil potok. Ešte dnes z neho trčia kmene smrekov,ktoré na jeho mieste kedysi rástli.

Dajú sa tu požičať aj loďky, ale je nedeľa a je tu kopa národa. Po prejdení vrcholu pokračuje cesta pomedzi 100 metrov vysokými skalnými bralami.

Vo Vatra Dornei sme sa ubytovali zatiaľ v najlepšom kempe, aký sme v Rumunsku zažili. Chatky za 200 Sk, krásne sprchy, reštaurácia, non-stop teplá voda.
Večer sedíme na lavičke pred chatkou a popíjame naše vínko Karpateu Berge cabernet-Auslese dulce. Musím si pár fliaš kúpiť aj domov.

< >

Pridané: 11.01.2005 Autor: Francuz Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »