Anketa:
Rumunsko 2004 5/5
ZdieľaťPridané: 11.01.2005 Autor: Francuz
[Mototuristika - Európa - Cestopis]
![]() |
Pondelok 5.7.2004, 250 km, Vatra Dornei-Moldovita-Secuvita-Gura Humorului-Voronet-Vatra Dornei.
Všetky veci sme si nechali v chatke a vyrážame na okružnú jazdu po opevnených moldavských kláštoroch Moldovita, Secuvita a Voronet. Sú pomaľované krásnymi freskami.
![]() |
![]() |
![]() |
Na začiatku mesta Gura Humorului sme našli reštauráciu, kde varia miestne špeciality. Dávame si Mamaligu - je to kukuričná kaša s kúskami pečeného mäsa, klobásou, bryndzou a volským okom. Po návrate do Vatra Dornei nakupujeme ďaľšie vínko (vždy som o sebe tvrdil, že som abstinent) a mňa už poráža, lebo Daniela sa nebezpečne pozerá do výkladu na ďaľšie lodičky. Musím jej vysvetľovať, že nemáme príves a tak polourazená odchádza do kempu.
Utorok 6.7.2004, 335 km, Vatra Dornei-Bistrita-Dej-Baia Mare-Satu Mare
Za Vatra Dornei je priesmyk Tihatu, nič moc, ak tadiaľ prave nemáte cestu, neoplatí sa tam chodiť. Sem umiestnil Bram Stoker vo svojej knihe drakulov hrad. Jediná zaujímavá vec je tu Drakulov Hotel. Postavili ho v roho 1983 a pripomína menší hrad.
Cenu za jeho stavbu splácajú asi dodnes. Pripomínajú to ceny za jedlo a ubytovanie. V Baia Mare kupujem v predajni Moto Dreams sprej na reťaz za 300 Sk. V Satu Mare sa ubytovávame vo veľkej chate pri kúpalisku za 600 Sk.
Streda 7.7.2004, 525 km, Satu Mare – Miskolc – Trnava
Budíček máme o 2:00 a o 2:45 sme už na ceste. Pred hotelom v centre mesta sme si všimli asi 50 nemeckých endúr, ktoré strážia dvaja chlapíci.
Pred hranicami ešte tankujem za všetky lei, ktoré nám ostali. Cesty v Maďarsku sú nudné ako vždy, ale preto, že je ešte noc aj príjemne prázdne. Do Trnavy prichádzame o 11:00.
Je mi trošku smutno, keď si spomeniem, že ma niečo podobné čaká až o rok.
Ale to som ešte netušil, že zhruba o mesiac vyrážam na ďalšiu cestu.
Pridané: 11.01.2005 Autor: Francuz Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!