Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1769 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28803
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17137)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11666)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor: S Jarom Černým o Slovakia Racing Akadémii

 Zdieľať

Pridané: 24.02.2015 Autor: Richard Karnok
Čitatelia: 2431 [Šport - Cestné Motocykle]

Vlani prišla agentúra Slovakia Racing s novinkou, keď popri podujatiach Fun Cup motorkárom ponúkla Slovakia Racing Akadémiu pre tých, ktorí sa chcú na okruhu naučiť oveľa viac.

Výsledky práce sa dostavili a absolventi na akadémiu nešetrili slovami chvály. K tomu jednoznačne prispel výber inštruktorov, ktorý bol doslova hviezdny. Veď Jakub Smrž a Jaroslav Černý toho vo svete motocyklového športu dokázali už mnoho a motorkárov iste poteší, že v akadémii budú pokračovať aj v roku 2015. O tom, že sú naslovovzatými odborníkmi svedčia aj ich osobné rekordy na Slovakia Ringu ešte na verzii s vyšším druhým horizontom, keď Smrž pri testovaní pred tromi rokmi dosiahol na svojej Ducati čas 2:04 min a Jaro Černý ešte v roku 2010 na 600-vke čas 2:08. Môžeme si teda predstaviť, aké časy by na našom okruhu dosiahli na pretekárskom podujatí v súčasnosti… Oslovili sme jedného z nich, našu motocyklovú jednotku Jara Černého, aby nám prácu v akadémii priblížil očami povolaného.

Jaro, po vlaňajšku v akadémii už iste vieš povedať akých najčastejších chýb sa dopúšťajú motorkári, ktorí by radi zrýchlili, ale nevedia ako nato…
Ten základný problém je, že si jazdci celkom nevedia uvedomiť, čo presne od motorky chcú. Veľkou chybou, ktorú sme si u motorkárov s Jakubom všimli je, že chcú byť veľmi rýchli v strede zákruty. Zákrutu sme si s nimi rozložili na niekoľko častí, aby sme im ukázali, kde je potrebné sa ako zachovať, aby v nej mohli získať čo najviac. Zväčša je to súbor vecí, ktoré robia zle. Začína to brzdením, pozíciou plynu, pozíciou tela, pozíciou očí, atď.

Akým spôsobom mapujete jazdu záujemcov o akadémiu?
Jazdíme za nimi a pozorne sledujeme ich štýl, stopu, brzdenie, pozíciu tela na motorke… proste všetko. Pozeráme čo robia správne a čo nesprávne, pričom treba povedať, že toho zlého tam jednoznačne prevažuje. Následne si na dráhe vymeníme pozície, jazdíme pred nimi a snažíme sa im ukazovať ako by to malo vyzerať. To je dôležité, pretože doteraz každý jeden dokázal po jazdení za nami zrýchliť. Samozrejme využívame aj videozáznam, ktorý potom s každým jednotlivo konzultujeme. Našou výhodou je, že s našimi skúsenosťami si dokážeme niektoré veci zjednodušiť, ja osobne akoby som ani neriešil všetky zákruty, je to akoby som si z niektorých urobil rovinku. Napríklad už aj pred esíčkom dokážem rozmýšľať čo bude o dve či tri zákruty ďalej. A to je jedna z dôležitých vecí, ktoré musia jazdci pochopiť a naučiť sa to. Učíme ich teda, že nie je dôležité byť rýchly v daný moment, v jednej zákrute a tým pádom stratiť v ďalšej, ale prejsť úsek spôsobom, aby si ho prešiel rýchlejšie ako celok, i keď budeš v prvej zákrute pomalší. Tu sa jazdcom venujeme celkom individuálne, lebo je dôležité, či máš motorku do 600 ccm alebo liter. Rovnako dôležité je, či je to ozaj okruhovka, alebo skôr cestovná a to aj naked bike. O ten individuálny prístup nám ide predovšetkým.

Takže akadémia nevylučuje ani motorky typu naked bike?
Rozhodne nie! Aj taký motorkár sa snaží o kvalitu a bezpečnosť jazdenia, čo je veľmi dôležité a chvályhodné. Len tam si musí jazdec presne uvedomiť čo chce, pretože taký stroj má na okruhu svoje limity. Určite však vieme pomôcť aj týmto jazdcom.

Od novej sezóny bude akadémia rozdelená na začiatočníkov a pokročilých. Čo to prinesie?
Je to dôležité. Začiatočníkom budeme vysvetľovať úplné základy, osvojenie si základných návykov, ktoré má inak, dovolím si tvrdiť, 90 percent motorkárov zlé. Pokiaľ si začiatočníci myslia, že sa to sami správne naučia, tak sú na omyle. A práve pri druhej skupine, teda u pokročilých, bude naším cieľom odstrániť jazdcom zažité zlozvyky, ktoré ich brzdia v dosahovaní lepších časov na okruhu. Je to akoby som od zajtra začal hrať bez trénera tenis. Niečo sa naučím aj sám, ale skôr či neskôr prídem k bodu, kedy sa nebudem môcť pohnúť ďalej. Vedy musí prísť niekto kto tomu rozumie a vie ma posunúť ďalej. A o tom celom to je aj na okruhu. Pre tých skúsenejších jazdcov bude teda v akadémii zrýchlenie jazdca, čo je určite pre každého to najdôležitejšie.

Dá sa stihnúť odbúrať zlozvyky počas jedného kurzu? Viem, že možnosti sú absolvovať buď jeden deň alebo dva, či dokonca viac kurzov…
Samozrejme, čím máš väčší časový priestor máš, tak tým sú výsledky lepšie, preto osobne odporúčam absolvovať vždy oba dni kurzu, kedy vieme večer spolu s jazdcami posedieť, podrobnejšie si pozrieť videá z ich jazdy, vysvetliť im konkrétne detaily ich jazdy a na druhý deň na to nadviazať. Najideálnejším riešením je samozrejme prípadne si kurz zopakovať a to pokojne viackrát.

Máš nejaké spätné ohlasy od absolventov vlaňajšej akadémie?
Každý jeden z nich to považoval za niečo dôležité, čo ich posunulo dopredu. Oceňovali to, že sa dozvedeli veci , o ktorých predtým mnohokrát ani nevedeli. Vyjadrovali spokojnosť a to je to najdôležitejšie. Pre tých pokročilých osobne odporúčam akadémiu absolvovať hneď na jar, aby sa jazdec mohol dostať do správneho tempa a najlepšie aby si hneď zakódoval správne návyky.

V rámci Fun Cupov sa bude cestovať aj do zahraničia, odporúčaš záujemcom o akadémiu absolvovať kurz nielen na jednej trati?
Určite to je dobré, tam sa dajú riešiť konkrétne situácie danej trate. Ako som spomínal, ide o pochopenie prejazdu nielen jednej zákruty ale celého úseku, takže čím viac tratí, tým lepšie, ale našou snahou je vysvetliť tento princíp myslenia tak, aby si ho motorkár osvojil aj na jednom okruhu tak, aby to šlo aj na iných. Na to je Slovakia Ring ideálnou traťou. Ale určite je len plusom vyskúšať si to aj na inom okruhu.

Čiže to v akadémii nie je len o drilovaní jednotlivých úsekov s tým, že sa ich naučíme ako cvičené opice, ale skôr ide o pochopenie spôsobu prečo tak či onak…
Zmena myslenia jazdca na pretekárskej dráhe je to o čo nám ide. To je alfou a omegou celej akadémie. To totiž prináša zrýchlenie, radosť z jazdenia a čo je mimoriadne dôležité, prináša to bezpečnosť! Väčšinou sú jazdci na okruhoch ľudia, ktorí bežne chodia do práce a nemôžu si dovoliť riskovať viac ako je potrebné a aby mohli vždy po podujatiach spokojní odísť domov.

Podľa minulých skúseností teda dokážeš zaručiť jazdcom v akadémii zrýchlenie.
Celkom určite. Samozrejme, ani z jedného nedokážeme urobiť Valentina Rossiho či Marca Marqueza, to musí vedieť každý kto tam prichádza, ale to, o čom som hovoril pred chvíľou, teda o radosti z jazdenia, zrýchľovaní a bezpečnosti, tak to rozhodne vieme záujemcom o akadémiu dať.

Jaro, vďaka za rozhovor.

Pridané: 24.02.2015 Autor: Richard Karnok Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »