Anketa:
Pri havárii vrtuľníka zahynul dvojnásobný majster Československa Marián Troliga
ZdieľaťPridané: 11.07.2018 Autor: Richard Karnok
Čitatelia: 9460 [Novinky - In Memoriam]
Pri nehode osobného vrtuľníka zahynul 7. júla 2018 vo veku 63 rokov bývalý motocyklový pretekár a v súčasnosti úspešný podnikateľ Marián Troliga…
Marián začínal s pretekmi v roku 1974 na pretekoch v Hlohovci na Jawe po Františkovi Kročkovi. V roku 1978 sa dostal medzi slovenskú špičku a mal namierené do federálnych majstrovstiev. Nikto mu nič nedaroval, všetky úspechy si vydrel či už precíznou prípravou.
Prvý slovenský titul získal v roku 1981 s Yamahou 350 ccm. V nasledujúcich rokoch patril už definitívne k našej domácej špičke, o čom svedčí celkovo 9 titulov majstra Slovenska. Stal sa stabilným kádrom reprezentácie na medzinárodných podujatiach a v roku 1986 vybojoval titul majstra Československa v triede do 500 cm³, ktorý o rok neskôr úspešne obhájil.
Popritom vybojoval aj tri tituly vicemajstra v triede 250 cm³, pričom celkovo zvíťazil na pätnástich pretekoch federálnych majstrovstiev, 25 prvenstiev vybojoval na majstrovstvách Slovenska.
Neskôr sa stal úspešným podnikateľom, jedna z jeho spoločností Troliga Bus patrí medzi popredných výrobcov autobusov, no láska k motocyklom ho neopustila. Sporadicky sa zúčastňoval podujatí kategórií Vintage, Supermoto, voľných pretekov, ale aj majstrovstiev Slovenska.
Podporoval pretekárov z východu Slovenska, dokonca sa netajil ambíciami pomôcť vytvoriť podmienky nastupujúcim generáciám.
Česť jeho pamiatke!
Športová komisia CPM SMF vyjadruje úprimnú sústrasť pozostalým.
Pridané: 11.07.2018 Autor: Richard Karnok Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Lucia Murgašová medzinárodnou majsterkou Slovenska 2024 v triede Supersport 300
- Maco Racing Team jedenásty na 24-hodinových pretekoch v Le Mans 2020
- Ladislav Šolc oslavuje 75. narodeniny
- Maxim Repák, slovenské prekvapenie sezóny 2019
- Slovenský motomaxx racing team sa predstavil na pretekoch svetového šampionátu EWC 2018 na Slovakia Ringu
- Yamaha Maco Racing Team piaty na 8h v Oscherslebene 2016
- Španielska šanca Michala Búlika
- Rozhovor - Peter Šurina: „Moje poďakovanie patrí predovšetkým pretekárom“
- Ladislav Šolc má sedemdesiat rokov - GRATULUJEME!
- Tomáš Svitok na Alpe Adria - vydarený štart do sezóny 2015
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!