Anketa:
Continental TKC70 po 10.000 km – spoľahlivý sluha aj v nepriaznivom počasí
ZdieľaťPridané: 21.07.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9009 [Testy a predstavenia - Test]
Papučky Continental TKC70 už u mňa prežili peknú várku kilometrov a ešte na nich čosi odjazdím. Ako však hodnotím spolužitie s nimi po prejdení vyše 10.000 km? Zmákli totiž cestu Nórskom až na samotný Nordkapp a trošku som s nimi poblbol aj v našich končinách.
20.08.2014 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 11126 [Novinky - Predstavujeme]
Continetal predstavuje novú pneumatiku TKC 70 pre cestovné endurá
Enduro nadšenci so záľubou v cestovaní dlhšiu dobu čakali na pneumatiku Continental, poskytujúcu špičkový výkon na ceste a taktiež umožňujúcu zážitok z jazdy na štrkových a nespevnených cestách.
26.06.2015 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 8565 [Testy a predstavenia - Test]
Začiatok testu pneumatík Continental TKC70
Na motorke mi pribudli nové papučky Continental TKC70, ktoré mám, ako ináč, v pláne kompletne zodrať a vyskúšať tak to čo mnohých zaujíma asi najviac,ich kilometrovú výdrž.
Prvé kilometre som na Continental TKC70 logicky urobil v mojom okolí. Bolo ukážkové letné horúce počasie, tak niet divu, že by som vtedy pneumatiky chválil ako by sa len dalo. Skrátka na asfalte držali ako prilipené, no ako sa ukázalo neskôr, nebolo to len pekne rozohriatým podkladom.
Moja cesta do Nórska totiž začala v daždi, a to v daždi fajnom a v okolí Levoče to bolo dokonca ukážková prietrž mračien. Nuž pud sebazáchovy nepustí a človek zvoľní tempo, zvlášť na začiatku motodovolenky, no musím povedať, že som sa v ten deň veru nevliekol, zastávka bola až v Berlíne, takže kopu mokrých kilometrov som šiel v slušnom tempe až som si pomaličky zvykal na to, že Continental TKC70 sú aj na mokrej vozovke skrátka spoľahlivé.
Za Ostravou ale vykuklo slniečko, a keďže som dieťa šťasteny, to sa ma držalo až po Tromso. Naložené BMW R1100GS tak jazdilo v podstate len po rozhorúčenom asfalte, z dosť kilometrov doslova iba rovno. Skrátka dobrý záber pre stred pneumatiky. Až mi bolo ľúto toho, že kým dôjdem do fjordov a vyrazím na cesty plné zákrut, guma bude v strede zarovnaná, čo dosť ovplyvňuje jazdné vlastnosti pri častom preklápaní.
Avšak po nejakých 3.500 km, kedy som si už do sýtosti užil aj fajnovú jazdu po fajnových cestách doslova čumím na gumy, reku z vás ani neubúda. Pritom aj v chladnom počasí (aj keď nie na mokrom povrchu), som si s pocitom bezpečia doprial jazdu vo fakt suverénnych náklonoch. A z plynu som veľmi neubral ani na Lofotoch a následne v okolí mesta Tromso, kde som si pár dní užil jazdu striedavo v lejaku, daždi a za pár minút na suchom studenom asfalte, pretože fúkalo tak statočne, že všetko schlo doslova v momente odfúknutia mrakov.
No pri jazde ďalekým severom sa už aj Continental TKC70 ozvali, že to už na nich pomaličky príde. Čakal som, že pri takých suverénnych jazdných vlastnostiach sa výraznejšie opotrebenie dostaví skôr. Prišlo pri zhruba 5.000 km kedy sa mi zdalo, že z ničoho nič čosi na motorke začalo hučať. A boli to práve pneumatiky, na ktorých som si zrazu všimol zbrúsené hrany na plátoch prednej pneumatiky. Toto som nečakal, že to schytá len každý druhý plát, tie úplne v strede totiž stále vyzerajú rovnomerne opotrebené, no pláty viac na boku sú na tom podobne ako to býva u pneumatík TKC80. BMW R1100GS skrátka brzdí silno motorom a každé pustenie plynu zaťaží pneumatiky akoby šlo o regulérne brzdenie. Zadné hrany plátov dezénu sú tak opotrebené viac, než hrany nábežné.
K doteraz úplne tichej jazde (zo strany pneumatík) sa tak pridalo aj mierne hučanie vo vyšších rýchlostiach, ktoré však ani zďaleka nedosahovalo (a stále nedosahuje) intenzitu hlučnosti pri opotrebených TKC80. Zadok v tomto čase už mal aj na pohľad zrejmé opotrebenie jeho strednej časti, boky napohľad stále ako nové.
Pritom sa Continental TKC70 dosť rýchlo zahrievali na prevádzkovú teplotu. Nie nemeral som to teplomerom, ale keď ráno sadnete na motorku, vonku je okolo 10 stupňov, drkoce vám zubami a po pár km zákrut sa guma po okrajoch žmolí (podobne ako pri jazde na okruhu), to už o čomsi svedčí (treba brať do úvahy, že motorka bola aj patrične zaťažená batožinou).
A tak som došiel až na Nordkapp a potom sa vybral už len domov. Od Fínskeho Rovaniemi až po Poľský Lublin defakto stále v daždi a to už som pneumatikám Continental TKC70 veril natoľko, že mi to bolo fakticky jedno, či je mokro alebo sucho. Jediné výhrady pri jazde na asfalte tak voči týmto pneumatikám mám na ich hlučnosť po prejdení slušnej dávky km, ale tak netreba byť až príliš rozmaznaný.
A čo tak off-road?
Mimo asfaltu som si trošku zajazdil aj na ostrove Magerøya (hľadal som soby, ktoré som nakoniec našiel rovno pri ceste) ale to bolo len tak, aby som veru na tých šutroch a machu nespadol. Continental TKC70 som však mimo asfalt prevetral ešte doma. Nebola to žiadna brutálna dávka kilometrov, ale bol to mix suchých poľných ciest v kombinácii s ich zablatenou alternatívou plus nejaké to oživenie jazdy lesíkom či v pieskovni a MX trati.
Tu ma veru Continental TKC70 milo prekvapili ale aj trošku ubrali úsmevu z tváre. Začnem tým pozitívnym. Predok nezvykle dobre drží, povedal by som, že aj lepšie než jeho kockatá odnoš, hlavne ak sa jednalo o mokré poľné cesty. Tam kde TKC80 bola beznádejné zabombovaná blatom a slúžila iba ako lyža, TKC70 sa stále aspoň ako tak snažila pracovať. Žeby niekedy menej naozaj znamenalo viac? Ale netreba čakať aby Continental TKC70 zrazu nejako extrémne posunula možnosti off-road jazdenia na veľkých kravách, proste je to len doplnok a najprv treba použiť rozum a niekedy sa radšej otočiť.
Zadok, je však podľa mňa veľmi kontroverzný a nestíha mimo asfaltu za predkom. Asi by to chcelo nejaké tie drážky aj v strede pneumatiky, ale potom by utrpela životnosť pri cestovaní asfaltom (a vieme, kto najviac túto pneu využije). Ono je fakt problém vybehnúť na tejto pneumatike výjazd, kde nestačí iba zotrvačnosť stroja a je potrebná aj patričná trakcia zadnej pneumatiky. Hlavne ak je výjazd sypký, TKC70 jazdca nepodrží, nezaberie a motorku to začne vláčiť do strán, lebo boky pneumatiky zase zaberajú až nezvykle dobre, teda na pohľad by som to nečakal.
To, že boky majú dobrý záber je zase očividné plus ale... zle sa tak kontrolujú drifty. Hrknem plynom pri narovnanej motorke, koleso sa začne v momente pretáčať a akonáhle sa k práci dostane bok TKC70, motorku to chce hneď vystreliť na patričnú stranu. Na druhej strane platí to čo pri predku, pneumatika sa dobre sama očistí a pri jazde v blate je vlastne lepšia než niektoré pseudo terénne kockaté pneumatiky.
Avšak jazda po trávnatom povrchu, či po lesnej ceste zasypanej lístím kde sa na spodku skrýva mix koreňov a kameňov, tam by boli lepšie TKC80. Na nerovnostiach sa TKC70 nemá čím zahryznúť o povrch a nevie motorku odpichnúť, začne sa proste pretáčať. Ono stačí iba spomaliť a nie je problém.
Záver ešte nebude
Ten si nechám až Continental TKC70 dorazím, oni totiž stále dobre jazdia a vyzerajú, že pár tisíc km ešte zvládnu. Blbinky sa na nich totiž stále dajú bezpečne zvládať.
Text: Feri Zubal - zeON
Pneumatiky na test poskytla spoločnosť Continental Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon.
Pridané: 21.07.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- Začiatok testu pneumatík Continental TKC70 - zeON
- Dunlop uvádza na trh pneumatiky Mutant - na každú cestu za akéhokoľvek počasia - Redakcia
- Continetal predstavuje novú pneumatiku TKC 70 pre cestovné endurá - Redakcia
- Testovali sme Dunlop RoadSmart II - novú pneumatiku pre športovo zameraného jazdca - Awia
- Čo jej obuť - Cestovné enduro OFF-ROAD - Redakcia
- Vyskúšali sme novú športovú pneumatiku Dunlop SportSmart² "na druhú" - Awia
- Test: Zimné vs. letné pneu na moto na snehu - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora