Anketa:
Pozvánka: 52. Zlatá prilba SNP - informácie o podujatí a štartovná listina
ZdieľaťPridané: 26.08.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 2725 [Šport - Plochá dráha]
Posledná augustová nedeľa bude aj tento rok patriť v Žarnovici plochej dráhe, Automotoklub Plochá dráha Žarnovica usporiada už 52. ročník pretekov o Zlatú prilbu SNP v nedeľu 30.8.2015 od 13:30 hod.
Toto podujatie je už 52 rokov organizované na počesť obetí Slovenského národného povstania. Tento rok to pripadlo na 30. augusta, kde sa o 13:30 hod. na plochodrážnom štadióne v Žarnovici začne slávnostný nástup pretekárov a delegátov.
![]() |
Tento rok sa na týchto populárnych motocyklových pretekov predstavia pretekári z 10 krajín, čo bude zárukou vynikajúceho športového zážitku a predvedú zaujímavé boje o malú a aj veľkú putovnú Zlatú prilbu. Do bojov zasiahnu aj domáci pretekári, medzi ktorými nebude chýbať ani najúspešnejší slovenský plochodrážny jazdec Martin Vaculík, majster Európy z roku 2013. Martin tento rok zabojuje už o štvrté víťazstvo na Zlatej prilbe SNP. Po jeho boku sa v slovenských farbách predstavia aj žarnovický juniori Michal Tomka, Patrik Búri a ako náhradník Ján Mihálik a po zranení znovu jazdiaci Ján Mesiarik.
V prestávkach sa predstaví začínajúci junior David Pacalaj, ktorého trénuje jeho starý otec Zdeno Vaculík za podpory strýka Martina Vaculíka.
K dnešnému dňu je možné zverejniť kompletnú štartovnú listinu, ktorá sa bude meniť len v prípade nutnosti a nepredvídaných skutočností.
Česká republika:
Ján Holub,
Martin Málek
Václav Milík
Tomáš Suchánek.
Dánsko:
Kenni Hansen
Maďarsko:
Roland Benkö
Nemecko:
Richard Geyer
Ronny Weis
Poľsko:
Dawid Lampart
Piotr Swiderski
Marcel Kajzer
Rakúsko:
skoro domáci: Fritz Wallner
Slovinsko:
Max Gregorič
Denis Štojs
Taliansko:
Pierpaolo Scagnetti
Nicolas Vicentin
Ukrajina:
Stanislav Melničuk
A farby domáceho Slovenska budú reprezentovať:
Martin vaculík
Patrik Búri,
Michal Tomka
Ján Mihálik ako náhradník
Ján Mesiarik ako náhradník.
Predstavená štartovná listina je predzvesťou zaujímavých súbojov, ktoré stále môžete vidieť zadarmo, stačí sa
zapojiť do súťaže na stránke www.speedwayclub.sk
Zdroj: SMF
Pridané: 26.08.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- 53. Zlatá prilba SNP 2016 a tretia putovná prilba už pozná svojho víťaza - Redakcia
- MM SR PLOCHÁ DRÁHA – Martin Vaculík prepisoval historické tabuľky - Redakcia
- Slovenský titul 2016 na plochej dráhe ukoristil lietajúci Austrálčan - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!