Anketa:
Organizátorský pohľad na Contec XL Rally 2016 a úvahy “ako ďalej“
ZdieľaťPridané: 30.01.2017 Autor: Landal
Čitatelia: 5778 [Šport - Rally]
Minuloročná rally je už skoro zabudnutá a úvahy jazdcov sa upierajú k sezóne 2017. Tento článok som mal rozpísaný od minulého leta. Bol ale potrebný väčší odstup. Môj pohľad bude z tej druhej strany - organizátorskej.
Foto: BIAN Studio - Ján Lupták
Organizačná náročnosť
V týždeň konania pretekov som v Kľačanoch spal už od stredy a do klasickej postele som sa vrátil až v nedeľu, k pokojnému spánku som sa prepracoval až za ďalšie tri dni. V organizácii som sa snažil myslieť na všetko. Určite sa v porovnaní s rokom 2015 zlepšilo hygienické zabezpečenie. Wéciek bol dostatok, sprcha fungovala dobre, len ma prekvapila spotreba vody. Areál bol po všetky noci strážený a nemám info, že by niekomu niečo zmizlo.
Merané špeciálky v prebyrokratizovanom a urbanizovanom stredoeurópskom priestore boli experimentom, ktorý sa však osvedčil. Konkrétna krajina v rozhodujúcej miere určuje charakter preteku. Nedá sa vyhnúť hlbokým koľajam, blatu, vysokej tráve. Ale to je to isté ako povedať: „nedá sa vyhnúť terénu“. Náročnosť tratí ročníka 2016 bola oproti 2015-ke vyššia len počtom najazdených kilometrov.
Rally je výzva. Vždy bola. A ak má rally zostať rally, tak musí naďalej zostať výzvou. Je to diaľkový presun neznámou krajinou tu a teraz. Náročnosť preteku zvýšili dažde, reálne ale išlo o blato v koľajach na pár sto-metroch. Nič nebezpečné, len fyzicky náročné. Problém mohli robiť teploty, ale to treba kompenzovať intenzívnym pitným režimom.
Horúce chvíľky
Najťažší moment rally prišiel v sobotu dopoludnia, kedy sme súčasne riešili viacerých jazdcov. Jedného sme mali údajne zraneného a nepojazdného. Spustili sme pátranie po ňom. On sám poslal správu „som OK a idem do bivaku“ – všetko ako treba a v súlade s pravidlami. Iné zdroje ale tvrdili, že je určite nepojazdný a určite zranený (jeho správa „som OK“ bola interpretovaná ako úraz hlavy...) a on sám mobil nedvíhal. Preto sme rátali s horšou možnosťou a pokračovali v akcii „Zachráňte vojaka Bytčanka“. Marian sa asi o hodinu objavil v depe vysmiaty, osprchovaný a prezlečený. Nevedel som, či ho objať alebo zbiť. Paralelne sme mali v špeciálke zaseknutú neštartujúcu KTM a Yamahu bez spojky. Do toho sa v bažine zasekol Janoval a prvotné info bolo, že v preteku skončil a treba ho vytiahnuť (áno, z tej bažiny, ktorá bola itíku jasne označená! a na rozprave zmienená!). Situácia sa priebežne menila, ale podstatné bolo, že ku každému jazdcovi sme dostali pomoc rádovo v štvrťhodinách a všetky problémy sme vyriešili. Opäť nie mojou zásluhou, ale zásluhou prirodzene inteligentných a veľmi schopných ľudí, ktorí sa na organizácii podieľali. A z veľkej časti tiež vďaka samotným pretekárom.
Z môjho pohľadu bola akcia slušným úspechom. Všetci jazdci boli aj v sobotu večer zdraví a najhoršie následky boli narazené rebrá a ramená. Je prakticky nemožné sprostredkovať ten strach a zodpovednosť organizátora, či všetci budú v poriadku.
Spoločensko-výchovné pôsobenie
Slávnostný štart na námestí v Lučenci musel rozohriať dušu každého pretekára. Veľkým zadosťučinením pre mňa bola návšteva škôlkarov. Osobne mi je jedno, či ich bolo 5 alebo 128. Deti prišli na štart rally, postavili sa do bezpečia za oceľové zábrany a kochali sa pohľadom na pretekárov na motorkách. A to všetko za bieleho dňa uprostred mesta v krajine, kde, bohužiaľ, enduro je zločin! Dá sa urobiť viac pre to, aby sa v budúcnosti zmenilo naladenie spoločnosti na tému “motorky v teréne“? Toto považujem za niečo, čo má zmysel.
Musíme sa rozhodnúť, čo chceme
Som zástanca toho, že veci treba nazývať pravým menom. Nikdy neuznám čivavu za psa, ani sójový plátok za rezeň. Rally je kráľovská disciplína, kladie na jazdcov mnohoraké nároky, a to v rovine fyzickej aj psychickej. K rally prosto patrí náročnosť, únava, teploty, atď. Medzi rally a sobotným výjazdom na kofolu musí zostať zreteľný rozdiel.
Na Slovensku je klasická rally nerealizovateľná, ale v spojení s okolitými krajinami máme možnosť urobiť si „svoju“ rally, ktorú budeme môcť nazývať slovenskou. Ročník 2016 ma utvrdil v tom, že to má zmysel. Pozitívne ohlasy a hodnotenia v štýle “fantastický zážitok“, či už od Slovákov alebo Čechov, dokazujú, že záujem o takýto pretek je.
Mototuristika
Existuje značná skupina jazdcov, ktorí síce inklinujú k duchu rally, ale nechcú ju z rôznych dôvodov jazdiť. Zvažujem možnosť pripraviť pre nich osobitný program, s tipmi na zaujímavosti regiónu a prejazdmi napr. cez štarty špeciálok, nech majú trocha rally atmosféry. Táto „tour“ by mala len lahôdkové terénne pasáže turistického charakteru, prejditeľné na akejkoľvek motorke na E07-mičkách a so spolujazdcom, prirodzene s masívnou prevahou asfaltu. Jazdec by dostal zoznam GPS bodov a sám by si určil trasu. Kvôli zachovaniu predštartového napätia a ducha akcie by sa body vydávali večer spolu itinerármi. Samozrejmosťou by bolo kempovanie v bivaku, prístup k sociálkam a na trať v Kľačanoch. Štartovné zvažujem na úrovni 25 Eur. Uvidíme, či si takáto forma účasti nájde svojich adresátov.
Personálne zabezpečenie a bezpečnosť
Urobiť takýto pretek s tak malým počtom ľudí ako v roku 2015, sa dá len na úkor extrémneho vypätia organizátorov a nebeských sfér. I keď som si myslel, že viem, aké to bude náročné, mýlil som sa. Doslova ma zachránili obetaví a veľmi šikovní maršali a moja rodina. Do budúcna potrebujem väčší tím a ja by som sa mal odsunúť do pozície “výpravcu na stanici“. Tiež si musím vytvoriť priestor na ešte svedomitejšiu prípravu tratí (zrejmá chyba v itinerári je lapsus, ktorý by som nechcel opakovať ).
Je nevyhnutné, aby dobrovoľníci, ktorí prišli tráviť niekoľko dní v nepohodlí, dostali aspoň kompenzáciu za náklady s tým spojené a drobné vreckové.
Zvýšiť dôraz bude potrebné aj na bezpečnostnú výbavu jazdcov: základný penový chránič krku, MX obuv, kolenné chrániče a hrudný pancier s ramennými a lakťovými chráničmi.
Bufet
Keďže možnosť „bez bufetu“ nepovažujem za rozumnú, nejdem ju ani rozvíjať. Bufet pre tento rok ale zabezpečím dodávateľsky. Uvedomujem si svoje omyly v prevádzkovaní bufetu, aj toto proste „treba vedieť". Ekonomicky je bufet takou formou, ako som to robil formou (zabíjačka na hamburgery, zelenina a pečivo od miestnych dodávateľov a kopec ďalších drobností) prudko stratový, najmä ak má hromada ľudí v bivaku vlastné grily a výčapy.
Čo by som chcel
Som fanda aj jazdec viacdňových rally. Tohtoročný pretek 2016 už bol celkom blízko mojich predstáv, nakoľko mal deň štartu a deň konca,.. ale chýbalo mu to telo medzi tým. Mňa učili, že slohová práca má mať úvod, jadro a záver. Pre mňa je najbližšou métou trojdňovka. Etapy cez 200 km, posunúť dôraz na orientačné časti, dostať 2 a viac SS na deň , okruh v Kľačanoch asi vynechať úplne. Ale k tomuto sa musíme dopracovať.
Peňeži, peníze a peniaze
Tak nerád sa do tejto témy púšťam, a pritom to inak nejde. Ročník 2016 som ekonomicky prežil len vďaka sponzorom a príspevkom z daní. Do budúcna tiež v kalkuláciách so sponzoringom počítam. Tu je veľký priestor na Vašu pomoc. Každý niekde robí, možno podniká, má známych. Vie sa zmieniť o akcii, trochu zalobovať, posunúť ďalej prezentačné PDF-ko alebo PP-prezentáciu. Dodám čokoľvek, čo treba, a čo si kto vyžiada. Každá pomoc sa ráta.
Okrem vyššieho počtu maršalov je treba pribrať ešte jednu štvorkolku, výhradne na zabezpečovacie úlohy. Tiež chcem „predjazdca“. Nedá sa spoliehať na minuloročné šťastie. Práve naopak, treba zvýšiť úroveň bezpečnosti, čo bohužiaľ zvýši náklady.
Čo a za koľko v roku 2017
A dostávame sa ku kľúčovému bodu. Cieľom síce je trojdňovka, ale ešte som/sme na to nedozreli. Najmä organizačne. Treba najprv dobre zvládnuť dvojdňovku s dlhšými etapami a väčším počtom špeciálok, a potom sa dá posúvať méta ďalej.
Kvôli hladkému priebehu akcie sa rally posunie na štvrtok a piatok. Ide o to, eliminovať možné kolízie v teréne s inými osobami/záujmami. Termín bude 22.-23.06. Prebierky v stredu do noci. Štvrtková etapa bude mať cca 220 km a „mecheche“ na námestí, piatková bude mať 240 km. Okruh v Kľačanoch už nebude súčasťou preteku. Na organizovanie každej RZ-ety v etape potrebujem 4 maršalov a 2 autá. Ambíciou je mať v každej etape 3 RZ-ety, minimálne však dve. V optimálnom variante bude počet meraných km v každej etape nad 20 km. Toto bude závislé od úspechu zháňania dobrovoľníkov.
Podľa aktuálneho rozpočtu vychádza štartovné 100,- Eur. Je to slušné zvýšenie oproti minulému roku. Dá sa na to ale pozerať aj tak, že cena môže takáto nízka len vďaka tomu, že sú v nej zakalkulované už prisľúbené sponzorské príspevky, predpokladaný príjem z daňových percent a veľká obetavosť mojej rodiny. Každý si bude môcť štartovné znížiť o % z daní, ktoré pozháňa, ako to bolo aj minulý rok.
Momentálne témy som vyčerpal. V dohľadnej dobe „vypľujem“ registračný článok. Každému, kto sa dostal až sem, ďakujem za trpezlivosť!
Laňďal
Pridané: 30.01.2017 Autor: Landal Zdieľať
Súvisiace články:
- Report: Contec XL Rally Fiľakovské Kľačany 2016 - Awia
- Motoshop Žubor XL Enduro Cup 2016 - poradie seriálu po Contec XL Rally Fiľakovské Kľačany - Awia
- Foto od BIAN Studio Detva z Contec XL Rally Fiľakovské Kľačany - Landal
Ďalšie články tohto autora:
- Lanďal s otcom v cieli Intercontinetal Rally 2024, Ružové jazero, Senegal
- Ako sa plnia sny: Lanďal na Tunisia Desert challenge 2021
- Hellas rally 2021 aj so Slovak4RallyTeam na stupňoch víťazov
- To the Dunes and back III
- Cesta na PanAfrica rally 2020
- Potrebujeme Tvoju pomoc pri H-PRO Čelendž a Contec XL rally 2019!
- Registrácia na Contec Rally a Enduro víkend 2019
- Contec enduro a rally víkend
- To the dunes and back II - tréning na sahare je šťastne za nami
- To the dunes and back II - 2019
- ... zobraz všetky články od tohto autora