Anketa:
Vyskúšali sme hypergenerátor adrenalínu KTM 1290 Super Duke R 2017 2/2
ZdieľaťPridané: 14.06.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15980 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Názor druhého redaktora
Matej Mularčík:
Keby som ju mal jedným slovom opísať, tak to slovo znie beštia. Výzor tejto motorky je extravagantný a jazda na nej je šialená v dobrom slova zmysle.
Je niečo okolo piatej poobede a ja vyrážam ako inak smer Pezinská Baba. Vzhľadom na to, že je pondelok a počasie je krásne tak sa tam zopár motoriek krúti, ale akurát som vystihol moment kedy sa míňame vždy oproti, čo mi vyhovuje. Najprv zohrievam gumy a potom sa do toho opriem.
Hneď na úvod musím napísať, že prvé čo pozorujem na tejto motorke sú neskutočné brzdy a tak si dovolím brzdiť neskôr. KTM sa nádherne skláňa do zákrut ale vzhľadom na to, že ľudia cestujú z práce domov, tak ju v premávke nemôžem naplno využiť a tak volím cestu na Záhorie. Motorka má koncovku Akrapovič, a ten zvuk z neho je síce utlmený, no napriek tomu uchu lahodiaci, pri správnych otáčkach strieľa a bubloce, nádhera.
V Perneku sa pohybujem na treťom prevodovom stupni a motorka sa stále chystá vyraziť. Odbáčam smer Senica a za dedinou otváram plyn. KTM vyrazí dopredu tak, že mám pocit, že mi utrhne ruky, no ja sa držím ako kliešť. Ostávam až prekvapený z toho záťahu, keď do prvej zákruty nestihnem zaradiť ani šiesty prevodový stupeň. Idem si zajazdiť svoj obľúbený úsek Plavecký Mikuláš – Mikulášov, v mojej partii prezývaný strelnica. Je tam nádherná cesta s množstvom malých kopčekov, ktoré odľahčia predné koleso, a pri vyššej rýchlosti sa podarí odlepiť motorku celú od zeme. Mašina sa správa až neuveriteľne ľahko, prispôsobuje sa zákrutám akoby ju práve na ne vyrobili. Podvozok je tvrdý, ale našim cestám odpustí aj nerovnosti, nevytrasie z vás kosti. Tento úsek som si neskutočne užil a motorka so mnou.
Idem pekne cez Bielu horu do Smoleníc a vďaka štrku na ceste mám možnosť si vyskúšať aj trakčnú kontrolu, ktorá funguje v režime šport ako anjel strážny, a na našich rozbitých cestách sa mi pripomenie ešte niekoľkokrát. Jej nastavenie v režime šport je benevolentné, dovolí aj malé driftíky.
Prichádzam do Trstína s úsmevom na tvári, preto ako zvládla KTM posledné zákruty pred Trstínom. Idem smer Smolenice - Modra - Pezinok. Po ceste dobieham motorku a obaja sme nalepení na aute, zachovám sa ako správny motorkár a nechám ho predbiehať prvého. Vydávam sa za ním, a akonáhle je v pravom pruhu, otočím plynom a spravím ho. S touto motorkou si to môžete bez problémov dovoliť, veď údaj zrýchlenia 7,2 sekundy z 0 na 200 km/h vám napovie, kto je kráľom cesty. Vydá sa za mnou, ale asi netuší čo mám pod zadkom, za dedinou mu unikám z dohľadu za sprievodu krásnej zvukovej kulisy, ktorú vydáva dvojvalec a Akrapovič.
Cestou domov mi to nedá a pred Pezinkom opäť odbočím na Pezinskú Babu. Gumy sú mojou jazdou zohriate, premávka už ustala, a tak sa vydávam opäť hore. Prvá ostrá zákruta a slider pekne olízne povrch asfaltu. Vzhľadom na to, že som mal v tejto zákrute druhý prevodový stupeň, tak hneď ako za zákrutou ťahám za plyn, motorka sa dvíha na zadné, krása. No kto pozná Babu vie, že som ju musel dať hneď dole, lebo nasleduje ostrá pravá, a tak ju nechávam na dvojke a posielam motorku pekne priľahnúť k zemi. Konečne rovnejšia cesta a motorka ide opäť na zadné, wau, neuveriteľne hravý stroj. Takto to ide celou Babou až po vrch, keď hore prichádzam v poslednej zákrute na kolene, za zákrutou otváram plyn a motorka má tendenciu ísť opäť na zadné. Neuveriteľne hraví stroj. Na samotnom vrchu Baby sú všetky hlavy otočené na mne. Obzerajú motorku a ja viem, že je to práve ona, ktorá priťahuje ich pohľady. Naposledy sa mi to stalo s Kawasaki H2, že takto priťahovala pozornosť iných motorkárov, ale aj nemotorkárov.
Hore sa točím a idem znova dole, kým mám zohriate pneu. Vyrážam plný a na dvojke ide motorka hore, cítiť ako veľa sily má motor, s efektným zadným miznem z dohľadu zvedavých pohľadov. Motorka si ma získava svojou hravosťou a poddajnosťou. Otočím Babu ešte raz, aby som si môj zážitok z tejto motorky ešte umocnil.
V Pezinku zastavujem na pumpe a tankujem plnú, keďže som ju celú vyprázdnil. Motorka má 18-litrovú nádrž, a tak sa človek nemusí báť, že bude jazdiť od pumpy k pumpe. Prichádzam domov a predtým ako motorku odovzdám, umyjem ju trošku od mušiek. Potom si ju pekne nafotím z každej strany a každý detail, aby som mal na čo spomínať. Verte mi, že mám na čo.
Farebný TFT displej vám krásne vykresľuje všetky potrebné údaje, čo počas jazdy potrebujete vedieť. Otáčkomer, ktorý je umiestnený v hornej časti displeja zobrazuje otáčky čiernou farbou, ale v prípade priblíženia sa k červenému poľu otáčok sa zmení farba na červenú, čo vám dáva signál na preradenie na vyšší prevodový stupeň. Spracovanie celej motorky je na vysokej úrovni a precíznosť je cítiť z každého centimetra motorky. Rám je dvojfarebne lakovaný a tak vyniká na tomto konkrétnom kuse, čo jej dodáva šmrnc. Štartovanie ako aj celá manipulácia s moto je bezkľúčová a tak nie je potrebné kľúč vyberať z vrecka. Posed na motorke je príjemný a dovolím si povedať, že na nej zvládnete pocestovať aj omnoho dlhšie trasy ako cca 180 km ako som spravil ja. Svetlá sú full led a nedá mi nespomenúť, že si sama motorka prepína medzi denným svietením a stretávacími svetlami, takisto aj displej sa mení z bieleho na tmavý, keď sa blíži večer alebo šero.
Pri odovzdávaní zistím, že táto motorka má aj tempomat, ktorý som ani nevyskúšal, ale na mojej trase ani nebolo kde a pri rýchlostiach, ktoré predvádza na okresných cestách, som nemal šancu zapnúť ho. Určite je ale skvelým pomocníkom na diaľnici, ale je barbarstvo jazdiť s takouto mašinou po diaľniciach, no v prípade nutného presunu je to neoceniteľná vec. Spomeniem ešte tlmič riadenia, ktorý je šikovne skrytý a plní na našich cestách jednu z najdôležitejších funkcií, bez toho si túto motorku ani neviem predstaviť.
Keď som tankoval po jazde, vybral som najprv krvopotne kľuč z vrecka, ale akonáhle som otvoril poklop na nádrži, tak som zistil, že kľúč nie je potrebný. To platí aj pri zamykaní, keď stačí pri vytočenom prednom kolese podržať tlačidlo kľúčika a motorka riadidlá zamkne, takže som ho zas dal do vrecka a vybral som ho až pri odovzdávaní. Dôležitá informácia je o tom, či na jazdca fučí. Samozrejme že áno, ale sklon a tvar predného svetla usmerňuje vzduch smerom hore, a tak keď zaľahnete medzi späťáky, tak sa to dá vydržať. Do 160 km/h dokonca posed nie je nekomfortný, ale predsalen je to naháč, takže ochrana pred vetrom je slabá.
brzdy, motor, podvozok | cena, drahá príplatková výbava |
Konkurencia
Človek, ktorý si musí lámať hlavu nad tým, že akú motorku si v tejto kategórii vybrať, je určite veľmi šťastný :) Na výber má zhruba z piatich strojov; okrem jedného majú všetky okolo litra a štyri valce. Veď pozri: Ducati Monster 1200, Aprilia Tuono V4 1100 RR, BMW S 1000 R, Yamaha MT-10, a rozhodne je vhodné nevyškrtnúť ani cestovnejšieho bratranca KTM 1290 SuperDuke GT 2017. Ešte pred niekoľkými mesiacmi by sme sem zahrnuli aj MV Agustu Brutale 1090, ale okolo jej verzie spĺňajúcej Euro4 je zatiaľ tajomné ticho.
Treba rovno priznať, že odhliadnuc od spomínaného gétečka je Super Duke R najdrahší z celej kategórie. Je tam však aj jedno veľké ALE, a to také, že za túto cenu je aj rovno najnabúchanejší. A najvýkonnejší. Treba povedať aj to, že je tiež najťažší, ale to je ospravedlniteľné najmä neuveriteľnou kompaktnosťou celého stroja. Z hľadiska pomeru ceny a výkonu je jasným víťazom Aprilia Tuono V4 1100 RR, ktorého štyri vidlicovo uložené valce dávajú vyše 175 koní, a v celkom slušnej základnej výbave stojí zhruba o dvojku menej než KTM. BMW a Yamaha majú radové štvorvalce s nižšími výkonmi a takpovediac superbajkovými charakteristikami. Najostrejším rivalom KTM je však každopádne Ducati Monster, ktorá má síce o 27 koní menej, ale ako jediná z konkurentov má TFT prístrojovku a tiež celkom slušnú základnú výbavu v cene o takmer rovné tri litríky nižšej. Nech to znie akokoľvek neuveriteľne, Monster je kultivovanejší a priateľskejší stroj než KTM, jeho motor vlastne iba tak brumí, alebo niekedy sa zdá, že až pradie.
Nuž a verzia GT je síce drahšia o 1 600 eur, ale v tejto cene je už semiaktívny podvozok a quickshifter, plus ochrana pred vetrom, predpríprava na bočné kufre a podobne. Ok, prístrojovka zostala analógová s obyčajným LCD displejom a výkon je o 4 kone nižší (brutálny deficit), ale... Jediným, kto v tejto triede ponúka príplatkový semiaktívny podvozok, je BMW.
Záver
Keďže čítaš tento článok, tak je jasné, že nakoniec som nezdrhol. Bol som s ním aj v Rakúsku, počul som to volanie diaľok, ale rodina vyhrala :)
Základná cena KTM Super Duke R je skromnučkých 16 190 eur. Cena nami testovanej verzie bola plus mínus 18 000 eur, a to v sebe ešte nemala tie najnadupanejšie veci. Ak by zahojený majiteľ chcel, vie sa dostať aj na cenu okolo 24 000 éčiek (mrkni ich vymakaný konfigurátor a utri slinu - čekuj napríklad titánový full Akrapovič Evolution systém, ktorý pridáva kone a uberá 10 kíl z hmotnosti). Za 24 litrov máš zhruba 1 200 plných nádrží do svojej motorky, 11 skútrov Honda Vision alebo jeden luxustourer BMW K 1600 GTL :)
Ale ok, buďme skromní a praktickí. Najprínosnejšou príplatkovou vecou je určite obojsmerný quickshifter, ktorý podstatne zmení jazdu. Stojí 392 éčiek a rozhodne ho odporúčam viac než čokoľvek iné. Čiže finálna cena by bola necelých 16 600 eur.
Áno, je to veľa, ale... Povoz sa na nej a pochopíš. Tá motorka si obháji každé jedno euro svojej ceny. Naštartuje v tvojom tele chémiu, o ktorej si ani netušil. Hypergenerátor adrenalínu a testosterónu.
Plusy, mínusy
neskutočný motor, chirurgicky presný podvozok, spracovanie, výbava, nezákernosť | má vôbec nejaké? |
Video
Video: KTM 1290 SUPER DUKE R 2017
Čo by ťa mohlo zaujímať:
Servisný interval | 15 000 km |
Otáčky motora pri 100 a 130 km/h | 3 000 ot. / 4 000 ot. |
Cena motorky | 16 190 eur |
Ceny vybraných doplnkov:
Vyhrievané rukoväte | 195,78 eur |
Tankvak | 156,42 eur (18,2 litrový) |
Pre ďalšie položky pozri konfigurátor. |
Ceny vybraných ND:
Páčka brzdy | 76,17 eur |
Stupačka | 37,98 eur |
Spätné zrkadlo | 74,52 eur |
Smerovka | 37,32 eur |
Svetlomet | 949,08 eur |
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer, Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Ducati Slovakia. Redaktor jazdil v oblečení 4SR, čižmách TCX od spoločnosti Styx a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | BMW | Aprilia | Ducati | Yamaha |
Model: | 1290 SuperDuke R | S1000R | Tuono V4 1100 RR | Monster 1200 | MT-10 |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec V75° (4T) | radový štvorvalec (4T) | štvorvalec (4T) | dvojvalec do L (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 999 ccm | 1077 ccm | 1198.4 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 176.8 k (130.0 kW) / 8870 ot. | 164.6 k (121.0 kW) / 11000 ot. | 175.4 k (129.0 kW) / 11000 ot. | 150.0 k (110.3 kW) / 9250 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 11500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 144 Nm / ot. | 114 Nm / 9250 ot. | 120 Nm / 9000 ot. | 126.2 Nm / 7750 ot. | 111 Nm / 9000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 13:1 | 13 : 1 | 12.0 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 80 x 49.7 mm | 81 x 52.3 mm | 106 x 67.9 mm | 79.0 mm x 50.9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 48 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 120 mm | 120 mm | 130 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 156 mm | 120 mm | 130 mm | 149 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R17 | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR17 | 120/70 ZR17M/C (58W) | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm | 220 mm | 245 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/55 R17 | 190/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 | 190/55 ZR17 M/C (75W) | |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 195 kg | 184 kg | 187 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 205 kg | 213 kg | 210 kg | ||
Výška sedla: | 835 mm | 814 mm | 825 mm | 795 mm | 825 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1439 mm | 1445 mm | 1485 mm | 1400 mm |
Dĺžka: | 2057 mm | 2065 mm | 2095 mm | ||
Šírka: | 845 mm | 800 mm | 800 mm | ||
Výška: | 1090 mm | 1110 mm | |||
Svetlá výška: | 140 mm | 125 mm | 130 mm | ||
Objem nádrže: | 18 l | 17.5 l | 18.5 l | 16.5 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.1 s | ||||
Spotreba paliva: | 5.57 l/100km | 6.7 l/100km | 5.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 242 km | cca 195 km | cca 237 km | ||
Servisný interval: | 15 000 km | 15 000 | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii + Supermoto mód | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | nie | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | ||||
El. Podvozok: | nie | ||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | ||||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | radiálne M50 monobloky Brembo, 4-piestiky | Aprilia Wheelie Control, Launch Control, telemetria V4-MP | plne nastaviteľný podvozok | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 6/2017: 16 190 eur | Cena 6/2017: 13 400 eur | Cena 5/2016: 13 990 eur (čo najskôr aktualizujeme). | Cena 6/2017: 13 290 eur | Cena 6/2017: 13 790 eur |
Pridané: 14.06.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora