Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10339)
Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (53)  [Verzia pre tlač] Tlač

Naživo: Na Babette za polárny kruh 2017 - 60 dní, 8000 km

Pridané: 17.07.2017 Autor: René Valúšek - NaBabettePoSvete
Čitatelia: 19494 [Mototuristika - Európa - Cestopis]

Prešlo dlhých 730 dní a tá istá trojca ko..kamarátov sa vydáva na ďalšiu cestu. Tentokrát na Nordkinn (napravo od Nord Kappu). Prečo? Neplatí sa tam vstupné a určite to bude stáť za to! Sleduj aj túto cestu naživo na motoride.sk.

Mapa:

Polohu na mape je možné si priblížiť. Slúži na to ovládací panel a tlačidlá a v ľavej časti mapy. Mapu môžete aj posúvať jednoduchým kliknutím a ťahaním.

Klikom na vybraný bod na mape označený poradovým číslom: sa zobrazia bližšie informácie o čase, mieste, celkovo absolvovaných kilometroch a podobne.

60.Deň - Koniec výpravy, sme DOMA!

Príchod na Senické námestie

Miesto dojazdu: Holíč
Kilometrov dnes: 98km
Kilometrov celkovo: 8056km

59.Deň – Moped Slovakia

Moped Slovakia (59.deň)

Miesto dojazdu: Váhovce
Kilometrov dnes: 62km
Kilometrov celkovo: 7958km

58.Deň – Styx

Miesto dojazdu: Nové Zámky
Kilometrov dnes: 98km
Kilometrov celkovo: 7896km

57.Deň - Upršaný deň

Prší. Hneď zrána. Nemusíme však nabaľovať veci, tak len nahadzujeme pláštenky a mierime po vedľajších cestách na juh, do Vrábel. Po ceste sa zastavujeme v Čičmanoch, ktoré sú známe maľovanými zrubovými drevenicami. Začalo však pršať ešte viac, tak stojíme na autobusovej zastávke. Premokla mi ľavá topánka a došli mi igelitové sáčky. Vchádzam do jediného otvoreného obchodu so suvenírmi a prosím tetu o igelitový sáčok, ktorý by ma izoloval od jazierka v bote. Mám ho! A zadara! Spokojný mením ponožku, navliekam sáčok až na koleno a v daždi ideme ďalej. Nastávajú klesania. Nebrzdím. Zvlhnuté brzdy spôsobujú, že pri prudkom klesaní dobrzďujem nožnou brzdou, tak uťahujem prednú brzdu, čo to len ide. Aspoň tak, aby som pri zapnutých brzdách nezrýchloval.

Miesto dojazdu: Veľké Uherce
Kilometrov dnes: 130km
Kilometrov celkovo: 7797km

56.Deň – Babeťáci u Babeťáka

Ráno ideme konečne na pláž k Liptovskej Mare. No neboli by sme na Slovensku, keby aj za vstup na pláž nevyberali vstupné. Kúpeme sa a pokračujeme ďalej do Považskej Bystrice, kde máme dohodnutý nocľah u Jana Hodoníka, ktorý prešiel s partiou pred dvomi rokmi celé Slovensko na Korádach a Babette.

Národný park, Malá Fatra (56.deň)

Navečer prichádzame do nekončiacej dediny Štiavnik. Na dĺžku má vraj 19km. Na Babette je to opravdu nekončiaca dedina.

Babeťáci u Babeťáka (56.deň)

Miesto dojazdu: Štiavnik
Kilometrov dnes: 153km
Kilometrov celkovo: 7667km

55.Deň

Po včerajšom horúcom dni, šliapaní a tlačení sme slušne zaparení. Chcelo by to niekde sa okúpať. Do 11 by sme mohli byť v Scandinavii, okolo 13 Štrbské Pleso a o 16 by sme mohli byť na Liptovskej Mare, kde by sme sa okúpali a zrovna aj prespali – znie to fajn.

O 12 vychádzame z Popradu, v čom nám volá Mišo (šéfkuchár z hotela Slovan, ktorý nás podporuje už od cesty do Ázie) a pozýva nás na obed. Frčíme teda do Tatranskej Lomnice. Je tam neskutočný kopec. V polovici zastavujem, dávam dole motogate a teplé ponožky – kraťase a tenisky sú ideál. Boli sme dohodnutí na druhú, čo sme akurát stihli. Poviem to na rovinu. Za posledných 55 dní sme sa tak, s prepáčením, nenažrali. Po toľkých dňoch na paštekách, vifónkach a rybičkách sa ťažko opisuje perfektne dochutený, teplý a mäsový obed.

Tatry (55.deň)

Mišo nás ešte povodil po hoteli, my sme ho nechali previesť sa na naloženej Babette a pálili sme to priamo na Maru. Bolo už 16 hodín, no zdržať sa tu určite stálo za to. Sme 30 kilometrov od Mari, je šesť hodín a zrazu mi pláva zadné koleso. Defekt. 3cm hrebík mi prepichol dušu. Tlačím to ku krajnici a čo najrýchlejšie robím defekt. Za svetla tam už neprídeme. Pohneme sa 10 kilometrov, netečie mi benzín do valca. Kohút je ok, rozoberám karburátor a prefukujem trisky. Nahodím ho späť, je už osem hodín a celkom tma. Hodíme stany sem k benzínke, či ideme ďalej? Denisovi svieti predné svetlo fajn + má ledkový reflektor na natáčanie v tme, mne ide viac prúdu do zadného svetla a Láďa nesvieti. Dávame mu hore na veci blikajúcu čelovku a ideme. K Mare to dnes dáme. Po hodine a pol konečne prichádzame na miesto. Vjazd na pláž je zakázaný a do kempu ísť nechceme, tak zastavujeme takticky na trávničku pred plotom kempu. Príjde za nami vrátnik a ženie nás preč, že tu stanovať nemôžme. Dobre teda. Ideme na druhú stranu parkoviska a rozkladáme stany na väčšej trávnatej ploche, ďalej od kempu a asi 10 metrov od brány reštaurácie. Všetko už máme vyložené, tak si jeme pri Babettách večeru. Prichádza policajné auto, obchádza parkovisko a zastavuje pri nás. Výjdu z neho dvaja mladí policajti a hovoria, že by bolo lepšie keby si tie stany dáme tak kilometer od tiaľto k futbalovému ihrisku, čo je mestský pozemok, lebo tu sme na súkromnom. Tak s nadšením balíme o jedenástej stany, všetky veci a prevážame to na ihrisko, čo nám zaberá ďalšiu hodinu. Už toho máme dnes celkom dosť, sereme na večeru a ideme spať.

Kemp na ihrisku (56.deň)

Miesto dojazdu: Liptovská Mara
Kilometrov dnes: 104km
Kilometrov celkovo: 7514km

54.Deň - Slovenské privítanie

Slovenska sme sa už nevedeli dočkať. Dali sme za 54 dní takmer 7500 kilometrov. Môžme konečne zvolniť a chceme si pojazdiť po ľuďoch a spoločnostiach, ktorí nás na ceste podporili, osobne im poďakovať a ukázať, ako to vyzerá, keď sa trepete dva mesiace na Babettách =D (a že to je odstrašujúci pohľad). Prvou zastávkou je predajňa Scandinavia v Poprade, od kiaľ máme termooblečenie.

Len čo sme prešli hranice, je to tu jedna oprava cesty za druhou a kopa stúpaní. Poliak s jeho audinou kašlal na červenú a veril si, že to dá, tak sa naňho pozeráme ako cúva pred kolónou oprotiidúcich kamiónov. Namiesto 10 minút si čakáme 30. Poliaci sú proste Poliaci. Míňame značku 12% stúpanie, no nevieme ako dlho. A samozrejme semafóry a len jeden pruh. Prvýkrát za celú cestu tlačím Babettu do kopca. Denis to isté. Sú to asi 2 kilometre do kopca, nestihli sme to na jednu zelenú, tak čakáme medzi bojkami na ceste. Z jednej strany kamióny, z druhej cestári pokladajú asfalt. Nie je úniku. Na Denisa začne ešte cestár hulákať, že či nepozná farby na semafóre =D Tak nás doma pekne privítali.

Opravy ciest na Slovensku (54.deň)

Do Popradu prichádzame až okolo šiestej, tak hľadáme miesto na prespanie – kúsok za popradským cintorínom s výhľadom na Tatry. Ráno zájdeme do Scandinavie a potom hurá do Tatier!

Miesto dojazdu: Poprad
Spotreba benzínu: 106l
Kilometrov dnes: 95km
Kilometrov celkovo: 7410

53.Deň

Plán bol príjsť na Slovensko. No akosi to zasa nevyšlo. 19:30 zapadá slnko a ísť v tme bez svetiel je síce adrenalín, no netreba to pokúšať. Listujeme teda v autoatlase a hľadáme niečo modré, kde by sa dalo okúpať. Cez Starý Sad preteká Dunajec, miesto sa už nájde. Kempujeme pri rieke, na ceste pod hrádzou, pri rozhľadni obsypanej sršními hniezdami.

Miesto dojazdu: Starý Sad
Spotreba benzínu: 106l
Kilometrov dnes: 111km
Kilometrov celkovo: 7315km

52.Deň - Upchaté výfuky

Dnes to vyzerá veľmi dobre. Vyšli sme už pred desiatou, do obeda tých 50km je reálnych. No to by nám to muselo ísť. O jedenástej Láďa zastavuje v trnkovom sade, stratil výkon. Hľadá ho na ceste za sebou. Tipujem, že to bude výfukovým kanálom. Dáva dolu výfuk, pozerám kanál, je v pohode. Skúsime karburátor. Čistíme, prefukujeme, nič. Tyristor, či upchatý tlmič výfuka? Nechce sa nám dávať dole veci, tak Láďa vyťahuje karbónom zasratý tlmič. Má ho totálne zasnežený karbónom. Nie je poriadne vidieť ani jedna dierka. Pobudli sme si tu dáke dve hodinky, no aspoň sme si dali trniek. Boli v sade aj vlastníci, a keď nás videli zúfalo pozerať na čistiaceho Láďu, dovolili nám si niečo natrhať =)

52.Deň

Miesto dojazdu: Żabno
Spotreba benzínu: 101l
Kilometrov dnes: 128km
Kilometrov celkovo: 7204km

51.Deň

Miesto dojazdu: Serwis
Spotreba benzínu: 101l
Kilometrov dnes: 150km
Kilometrov celkovo: 7076km

50.Deň

50.Deň - Láďove prvé pichnutie

Miesto dojazdu: Czersk
Kilometrov dnes: 114km
Kilometrov celkovo: 6926km

49.Deň - Prekliata Waršava

Rozpadnutý náboj zadného kolesa

Miesto dojazdu: Waršava
Kilometrov dnes: 103km
Kilometrov celkovo: 6812km

48.Deň

Poľské cesty druhej triedy (48.deň)

Miesto dojazdu: Stara Grabownica
Kilometrov dnes: 148km
Kilometrov celkovo: 6709km

47.Deň - Poľsko

Miesto dojazdu: Rajgród
Kilometrov dnes: 134km
Kilometrov celkovo: 6561km

46.Deň - Operácia MÚ

Ráno uzatvárame sázky, kedy bude pršať. Výherca dostane večer po papuli. Sme 25km od Kaunasu, tam snáď prídeme suchí. Opak bol pravdou. Blížime sa ku Kaunasu a začína riadne liať. Je tu len jedno mračno - nad nami. Inak svieti slnko.

Doprava v meste je dosť dovoká, podobná Gruzínsku. Zápchy a semafórové križovatky spôsobujú, že vždy tie posledné vozidlá (väčšinou my) zostanú zaseknutné uprostred krožovatky a musia cúvať späť alebo sa tlačiť dopredu medzi autobusy. Mestom sme prechádzali takmer 3 hodiny. Ono riadiť sa podľa ich značenia tiež nie je bohviečo.

Po ceste máme jazerá, nebolo by zlé sa konečne okúpať. Vychádza nám to tak akurát do západu slnka. No náhoda je blbec a tak začína poprchať a Denis dostal defekt predného kolesa. Defekt vyriešený, za to počasie sa zhoršuje. Zastavujeme na benzínke, obaľujeme veci a seba pláštenkami a čakáme, či to aspoň trocha prejde. Prišli miestny motorkári a pri pohľade na Denisov roztrhaný pršiplášť vytiahli svoj, ešte zabalený nepremok a dali mu ho. Vraj vyzerá, že ho potrebuje viac ako oni =D

Denisov šiesty defekt (46.deň)

Ideme ďalej aj v miernom daždi, motivovaní jazerom. Niekde sme zle odbočili. Je to tu okolo cesty samá premočená lúka a jednoprúdová cesta. Pomaly sa stmieva, Láďa nesvieti a mne sa vypálila zadná žiarovka. Som v predu (predné svieti), Láďa v strede a Denis vzadu. Áut tu nie je veľa, no perú to aspoň devädesiat. Už za tmy odbočujeme na vcelku nie veľmi premočenú lúku a staváme stany. Pri babetách sa smejeme, ako Láďa zišiel z cesty a skoro hodil hubu, a mastíme chleby na večeru. V tom sme strnuli. Dupot stáda kopýt. Nevídime, čo to je. Diviaky? Denis zasvieti čelovkou, vidíme len svietiace oči. "Múú" ozve sa. Sú to kravy. Z druhej strany začne bučať býk. Neboli tu žiadne ohrady. To keď sa rozuteká, tak to po nás a po stanoch prejde ako nič. Plánujeme taktiku. Veci do Denisového stanu, ktorý je u vchodu toho nášho a jedna Babetta z každej strany, aby padla najprv Babetta a nie my. Dúfam, že toto nebude môj posledný zápisok do denníka. Ušliapaný kravami, nie je zrovna koniec, aký som si predstavoval.

Miesto dojazdu: Verebiejai
Spotreba benzínu: 92l
Kilometrov dnes: 121km
Kilometrov celkovo: 6427km

45.Deň

45.Deň - Denisov kvalitný nepremok

Miesto dojazdu: Vandžiogala
Spotreba benzínu: 92l
Kilometrov dnes: 161km
Kilometrov celkovo: 6306km

44.Deň - Litva

Miesto dojazdu: Joniškis
Spotreba benzínu: 88l
Kilometrov dnes: 150km
Kilometrov celkovo: 6145km

43.Deň - Lotyšsko

Miesto dojazdu: Saulkrasti
Spotreba benzínu: 88l
Kilometrov dnes: 147km
Kilometrov celkovo: 5995km

42.Deň - Estónsko, krajina v ktorej dávajú farby ciest zmysel

O jednej ráno vchádzame do Estónska. Modlíme sa, aby tu nebola policajná kontrola. Prechádzame prístavom - na každej strane policajné auto. Policajt napravo zastavuje kamión pred nami a policajtka naľavo sa práve otočila a niečo hľadá v aute. Prefrčali sme čo najrýchlejšie to išlo - Láďa má vypálené žiarovky. Kúsok od prístavu, na trávničku pred bytovkami rozkladáme stany a ideme spať.

Estónsko by sme mali prejsť za deň. Je tu hlavná cesta vedúca priamo do Rigy. Máme na nej vlastný odstavný pruh, tak sa po tom aj fajn jazdí. Denis však namieta, že na tejto ceste z Estónska nič neuvidíme, že nech skúsime nejakú vedľajšiu cestu. Tak sme skúsili. Rozdiel medzi bielou a žltou cestou je, že žltá je pokrytá žltou pieskovou hlinou, ktorá je spevnená kameňmi rovnakej farby a biela je pokrytá jemnými bielymi kamienkami. Z bielej sa žltá stane len tak, až sa kamienky vyjazdia a zostane len hlina - keď sa po nej začne viac jazdiť. Konečne tie farby v tých mapách dávajú zmysel!

Estónske cesty druhej triedy (42.deň)

Miesto dojazdu: Pärnu
Spotreba benzínu: 84l
Kilometrov dnes: 175km
Kilometrov celkovo: 5848km

41.Deň - Trajekt do Estónska

Spíme v poli, kúsok od Helskniek. Hneď zrána nám začína pršať. Od začiatku Fínska sme nemali deň, kedy nám nepršalo. Prichádzame do Helsiniek na obed, máme kopu času, tak ideme pozrieť mesto a zabookovať trajekt. Vyrážať máme 21:45 a v Tallinne budeme 0:45. Že prečo zrovna takú fajnovú hodinu? Jazdec+motorka 25€. Je to jednoducho to najlacnejšie.

Trajekt do Estónska (41.deň)

Miesto dojazdu: Tallinn
Kilometrov dnes: 37km
Kilometrov celkovo: 5673km

40.Deň

Miesto dojazdu: Nurmijärvi
Kilometrov celkovo: 5636km

39.Deň

Láďovi zvoní o 6 budík. Sadá si a máva okolo seba rukami ako besný. Asi hľadá ten zvoniaci telefón. "Mal si ho nad hlavou ty debil" hovorím mu. Nechápavo na mňa pozre a povie: "Necítim si ruky magore". Ján ide o siedmej do práce, tak vyrážame aj my. Ešte sme tak skoro za celú cestu nevyrazili.

Prídem k Babette, zadné koleso poloprázdne. Dofukujem a ideme. Zasa je okolo 8 stupňov. 2 hodiny ideme a zastavujeme u obchodu. Rozoberám zadné koleso - mám zlomenú špicu. Mením zrovna aj plášť a dušu.

Mierime do Tampere, kde sa máme stretnúť so Slovenkou, ktorá tu pracuje. Za celú dobu v škandinávii sme stretli len zopár Čechov. Žiadny Slováci. Cestou Denis dostáva ďalší defekt, tak zasa meškáme. Nakoniec sme sa stretli, konečne s niekým pokecali po záhorácky a blúdili von z mesta. Vyšli sme trocha inou cestou, ako sme plánovali, no za 2 dni by sme mali už byť v Helsinkách.

Miesto dojazdu: Kaivanto
Kilometrov dnes: 223km
Kilometrov celkovo: 5481km

38.Deň - V saune s Fínom

Budí ma slnko. Dosť nezvyčajné. Som zabalený po uši v spacáku z toho, ako mi v noci fúkalo do ksichtu. Inak sa na to, že som ležal na umelom trávničku mimo stanu, spalo super.

V každom meste tu je kopa deciek, čo jazdia na skútroch a malých krosách. Ešte nikde som nevidel toľko "motogangov". Je to tak už od Švédska. Od 15 rokov môžu mať 50tku a od 16tich 125tku. Takže je úplne normálne, že nás v meste predbieha 17tka na KTM 125 Duke. Cítime sa opravdu trápne.

V meste Peräseinäjoki zastavujeme na nákup, keď sa pri nás zastavuje miestny a hovorí, že nás videl z autobusu. Je na týždeň v meste kvôli práci a vraj má kúsok odtiaľto letnú chatu so saunou. Pozíva nás k nemu. Je nám to trocha blbé. Traja Slováci a jeden Fín vo filnskej saune - bude prdel, ideme.

Prichádzame do chatky, no je to skôr menší dom. Bezváhania nás hneď pozíva do sauny. Vyťahujeme z vecí plavky a uteráky. Prídeme dnu, chlapík zhodí oblečenie so slovami, že on s nahotou problémy nemá. Sme traja chlapi 38 dní na ceste. Ďalší nahý chlap nás už nerozhodí. Najprv ideme do sprchy, nevoníme zrovna po fialkách. V saune pijeme asi po dvoch týždňoch pivo a vymieňame si cestovateľské historky. Teplo 48 stupňov nás leptá zvnútra. Po saune nám Ján (náš hostiteľ) predstavuje fínske reproduktory Genelec, ktoré su vraj najlepšie. Musím uznať, zvuk majú úžasný.

Pýtal sa nás na najbláznivejšie zážitky z ciest. Tento deň bol bezkonkurenčným číslom jeden.

S Fínom v saune

Miesto dojazdu: Peräseinäjoki
Spotreba benzínu: 76l
Kilometrov dnes: 117km
Kilometrov celkovo: 5258km

37. deň - "úžasný" deň

Zasa leje. Čakáme v stanoch, kým to aspoň na chvíľu prejde, nech sa môžme pobaliť. Ani sme nestihli nahádzať veci na Babettu a zasa začalo pršať. Máme mokrý stan a aj spacáky sú mierne navlhnuté. Dnes to bude super noc.

Hodinu čakáme pod prístreškom miestneho supermarketu, prestalo pršať, ideme! Prešli sme ani nie 5km a leje znova. Predchádza nás auto, zastavuje na odpočívadle pred nami a máva červenou bandaskou - asi mu došiel benzín. My sme však všetko z bandasiek ráno doliali do nádrže (mám ani nie 2 l), tak mu nemáme čo dať. Zastavujeme až po hodine zvlhnutí na benzínke. Pozerám na svoju Babettu - nemám bandasku od benzínu. Takže chlapík benzín mal, to nám len chcel vrátiť bandasku. A mne to bolo hneď divné, že má rovnakú bandasku ako my.

15 km pred mestom Vaasa nás prvýkrát míňajú fínski policajti, v čom Láďa začne prudko brziť a strhne to mimo hlavnej. Pozerám na Denisa - drží v rukách Láďovu reťaz. Utrhla sa mu spojka. Nasadzujeme reťaz, ja dávam rezervu a ide sa po cyklochodníčku ďalej. Tesne pred mestom sa musíme napojiť asi 2 km na dvojprúdovú hlavnú so zákazom bicyklov a chodcov. Už sa blížime do mesta, v diaľke vidím nápis SHELL, keď mi dochádza benzín. Paráda. Posledného pol kilometra to tlačím na benzínku.

Dnes bol jeden z tých super dní, kedy som ráno zmokol, potom stratil bandasku, pol kilometra pred benzínkou mi došiel benzín a spím na umelom trávničku 2x3 metre iba v spacáku, lebo máme mokrý stan.

Miesto dojazdu: Vaasa
Spotreba benzínu: 76l
Kilometrov dnes: 133km
Kilometrov celkovo: 5141km

36. deň

Kemp na pláži vo Fínsku (36.deň)

Miesto dojazdu: Kokkola
Spotreba benzínu: 71l
Kilometrov dnes: 144km
Kilometrov celkovo: 5008km

35. deň - múzeum sôch

Mierime do Oulu. Sme kúsok od mora, tak hľadáme mimodiaľničnú cestu, ktorá by nás tam mohla dostať. Mimo mesta sú cyklotrasy určené aj pre mopedy. Máme tak cestu sami pre seba!

Mali by sme byť kúsok od mora, tak skúšame rôzne neoznačené poľné cesty. Zrazu prechádzame popri zvláštnom dome obklopenom ešte podivuhodnejšími kamennými výtvormi. Na závore je napísaná otváracia doba 9-18. Je pol desiatej večer. S rešpektom ignorujem závoru a vstupujem do dvora. Sú tu desiatky sôch, takmer všetky pokryté machom - zvieratá, postavy, bájové bytosti, má to neskutočnú atmosféru (možno aj preto, že som tu iba ja, sochy, les a pomaly sa stmieva).

Ak by ste niekedy prechádzali okolo, určite sa tam stavte. Stojí to za to!

Matti‌‌ Lepistön‌‌ Veistospuisto: share.here.com/l/64.70668316,24.53465939,Matti%20Lepist%C3%B6n%20Veistospuisto?ref=iOS

Miesto dojazdu: Raahe
Spotreba benzínu: 71l
Kilometrov dnes: 169km
Kilometrov celkovo: 4864km

34. deň

Miesto dojazdu: Iin Hamina
Spotreba benzínu: 67l
Kilometrov dnes: 168km
Kilometrov celkovo: 4695km

33. deň

Miesto dojazdu: Koskela
Spotreba benzínu: 67l
Kilometrov dnes: 136km
Kilometrov celkovo: 4527km

31. - 32. deň - 24ka

Už skorej sme uvažovali ísť v kuse 24 hodín, keď už tu je stále to svetlo. Posledné dni bolo však dosť zima a aj miesta, v ktorých sme chceli zastaviť. Dnešok vyzeral ako super deň.

Vyrazili sme dosť neskoro, až o pol jednej. V meste Utsjoky si ideme nakúpiť, ja čakám u motoriek. O chvíľu predo mnou, po parkovisku, len tak prejde párik sobov. Sú opravdu všade! Fínsko je veľmi podobné Švédsku. Zasa ideme v lesoch a močiaľoch.

Priemerne za hodinu prejdeme 20km. Dávame si krátke prestávky, aby sme zistili, ako na tom sme. Po 12 hodinách nám začína prituhovať. Nie že by tých 12 stupňov bolo bohviečo, no ide to pomaly, ale isto dolu. O pol hodinu je 8 stupňov, o druhej ráno už len štyri. Zúfalé situácie vyžadujú zúfalé riešenia. Mám navrchu síce 5 vrstiev, no dávam si pláštenku a na nohy zvonku uťahovacie sáčky do koša - proti vetru. O tretej je 1,4 stupňa. Za 45 minút má konečne svitať! Zastavujeme si každých 5 kilometrov a cvičíme, aby sme sa zahriali. Zima nás drží v strehu, takže spať sa nám nechce.

Okolo štvrtej ráno sa stretáme s chalanom z Česka, ktorý ide podobnú trasu ako my, ibaže na Liberte. Boli sme dopredu dohodnutí, takže nás čakal. Kecáme, ako to šlape, kde všade kto bol, čo sa kazí a čo ešte drží. Má zvarený rám, vraj by mu to malo vydržať a dosť sa mu lámu špice. My sme až na naše spojky a Denisove defekty, zatiaľ technicky vpohode. Prajeme si navzájom šťastnú cestu a pokračujeme ďalej. Máme ešte 6 hodín. Začína sa oteplovať, je slnečná obloha. Zastavujeme a raňajkujeme. Je 15 stupňov! Konečne. Pomaly začíname cítiť únavu, no stále sa to ešte dá.

Posledné tri hodiny dosť stojíme, no do mesta Aska to musíme dať, je to len pár kilometrov. V meste nakupujeme a za mestom rozkladáme stany. Ani veci som si z Babetty nebral. Spacák, karimatka, prilba, elektronika a zbytok som zakryl plachtou. Bol to zaujímavý deň, no raz úplne stačí. Dobrú poobedie.

24ka (32.deň)

Miesto dojazdu: Asta
Spotreba benzínu: 62l
Kilometrov dnes: 398km
Kilometrov celkovo: 4391km

30. deň - Fínsko

Miesto dojazdu: Nuorgam
Spotreba benzínu: 58l
Kilometrov celkovo: 3993km

29. deň - Policajt a chatka

Na začiatku cesty sme si povedali, že keď sa nám podarí príjsť až sem, tak sa v tom severnom ľadovom okúpeme (minimálne to skúsime). Ráno vyťahujeme uteráky a hľadáme kadiaľ vliezť do vody.

Teplota vody je nepopísateľná (podľa netu 8°C). Tak po piatich metroch si prestávam cítiť nohy, kráčajú už len automaticky. Zviera mi hrudník, zastavujeme a dávame ďakovačku sponzorom na kameru. Boli sme tam asi 5 minút, no úplne nám stačilo. Bolo nám strašne zima a nemohli sme sa prestať na sebe smiať. Rozhodne to bol ďalší z tých neopakovateľných zážitkov.

Ešte sme sa tu do piatej motali a potom vyrazili späť do takej prícestnej chatky, cca 50km od tiaľto. Nakoniec bolo z 50km 96km, no spíme v suchu a teple! Naozaj je tu radiátor. V umyvadle perieme špinavé veci a vešiame ich na šnúru. Keď už sme našli také fajnové miesto, rozhodli sme sa kuknúť ešte nejakú komédiu na noťasi.

Okolo jednej ráno prišlo policajné auto. Do chatky prichádza policajt s pol litrovou plastovou flaškou a pozerá na dvoch chlapov v trénkach, sediacich vedľa seba a pozerajúcich na film. Skromne sa spýtal, či si môže napustiť vodu a ako si všimol Denisa spať na zemi v spacáku, uznal, že štyria by bolo už veľa a radšej odišiel.

Miesto dojazdu: Bekkarfjord
Spotreba benzínu: 54l
Kilometrov dnes: 96km
Kilometrov celkovo: 3838km

28. deň - najsevernejší bod európy

Je jedna hodina ráno, a práve sa pozerám na nekončiaci západ slnka vedľa najservenejšieho pevninského majáku sveta.

Prišli sme sem až o pol dvanástej. Najprv bol dnešným cieľom Mehamn, od kiaľ sa dá ísť na túru - na najsevernejšie miesto Európy. Potom sme si to rozmysleli, že zájdeme rovno do Gamviku a od tiaľ čo najsevernejšie sa bude dať aj s Babettami. Cestou sme stretli kopu ľudí, ktorí tvrdili, že je to miesto a aj cesta sem krajšia ako Nordkapp, tak sme celkom radi, že sme si vybrali práve Nordkinn. Mali pravdu, príroda tu je úžasná. Trocha mi to pripamína arménske hory. Iba je to tu viac zelené a studené.

Rovno z Gamviku vedie štrková 4 kilometrová cesta k majáku, a ešte o kúsok vysšie k prekrásnej pláži. Cestu vám sem spríjemňujú stáda voľne pobehujúcich sobov - vyzerá to ako z rozprávky. A je tu všeho všudy asi 5 karavanov a okolo nás ani jeden stan.

Všetkým, čo máte na pláne ísť sem hore, určite to nevychajte. Stojí to za to! ;-)

Miesto dojazdu: Gamvik
Spotreba benzínu: 54l
Kilometrov dnes: 203km
Kilometrov celkovo: 3742km

27.Deň - Najvlhší z najvlhších

Zobúdzame sa na bubnovanie dažďových kvapiek o plášť stanu. Hlásili pršať, no malo by to prestať, tak čakáme v stanoch. Prestalo. Denis sa ide v letných 14 stupňoch kúpať, ja si aspoň periem ponožky. Ako kedysi - bez mydla a v horskom potoku. Vyrážame, začína popŕchať. Po 15 kilometroch Denis zasa dostáva defekt. Chlapec sa nám v tom vlku dajako rozpichal.

Mierne stúpame do prímorských hôr, plných vlahy. Ideme v hmle a vysokej vlhkosti - 93%. Je to niečo neskutočné. Šatku na tvári mám do pár minút do nitky premočenú, po štíte na helme mi stekajú kvapky, a to neprší. Aj tie ponožky mi parádne schnú. Utekáme pred padajúcimi oblakmi dolu - na úroveň mora. Oblaky padli až na úroveň mora. Nižšie sa už ísť nedá. Nie je to také zlé, ako keď prší, no tých neustálych 12 stupňov sa stará o to, aby nám pomaly ale isto začala byť zima.

Zastavujeme až v meste Lakselv, kde už prší. Na benzínke sa chvíľu sušíme, ja si ešte kupujem igelitovú plachtu na veci, aby som sa nemusel viac rozhodovať, či chcem byť v suchu za jazdy alebo chcem v suchu spať (problém jednej pláštenky).

Nórske fjordy

Pokračujeme vo vlhku smerom na Ifjord. Pomaly sa rozjasnieva a vlhkosť ustupuje. Ideme popri mori s výhľadom na neďaleké kamenné ostrovčeky, nad ktorými sa rozprestierajú hrejivé slnečné lúče. Pomaly hľadáme miesto na kemp, keď míňame miestne potraviny. Zastavujeme a čekujeme popoľnice. Nie len že nie sú zamknuté, no dokonca v nich aj niečo je! Denis nakúpil salám, ja mám 2 žemle a dáke ochutené maslo - všetko bolo zabalené, odporúčaná doba spotreby - 1 až 2 týždne dozadu. To je v pohode. Ušetrili sme minimálne 10€. Áno, je tu opravdu draho. Ku príkladu, vo Švédsku sa dalo kúpiť pivo v supermarkete okolo 70 centov. Tu sú všetky okolo 4 eur. Prežívame na paštekách a džemoch s motiváciou, že sa najeme v Estónsku.

Miesto dojazdu: Børselv
Spotreba benzínu: 49l
Kilometrov dnes: 151km
Kilometrov celkovo: 3539km

26.Deň

Miesto dojazdu: Skaidi
Spotreba benzínu: 49l
Kilometrov dnes: 102km
Kilometrov celkovo: 3388km

25.Deň

Stále sa túlame fjordami a obdivujeme nové a krajšie scenérie. Dokonca sme sa dnes aj guľovali! Nie je nad poriadnu prvoaugustovú guľovačku.

Decembrová foto

Navečer rozbalujeme stany pri mori, 40km od mesta Alta. Denis zasa skúša, či sa mu nepodarí chytiť nejakú tú zlatú rybku. O pár minút na nás kričí: "Na večeru budú tresky! Keď si teda spravíte oheň." Rozkladám pahrebu. Ryby najprv pečieme na palici, no nejde ich otáčať, tak ich balíme do alobalu a dávame do pahreby. Stále to ešte nebolo ono, tak sme ich ešte aj na panvičke dosmažili. To vás ani Babica nenaučí! =D

On fakt niečo chytil!

Miesto dojazdu: Gjermundsby
Kilometrov dnes: 139km
Kilometrov celkovo: 3286km

24.Deň

Vstávame a.... neprší! Nórskym rosničkám to dnes nevyšlo. Ešte kopírujeme fotky, videá, zálohujeme a dobíjame posledné batérie. Vyrážame okolo jednej. Je zima. Podľa tachometra, 13 stupňov. Ideme pri mori, zastavujeme, aby sme dali fotku. Keď si všímam, že Denis má akosi vyfúknutú zadnú pneumatiku. Zas má defekt. V tejto zime to zvláda za polovičný čas než minule, ja som sa zatiaľ aspoň najedol. Je opravdu zima. Necítim si ruky.

Výbava do dažďa

Jazdíme stále po pobreží s úžasným výhľadom na nórske fjordy. Vo Švédsku som si hovoril, že majú neskutočne krásnu prírodu, no po pár dňoch vás to začne nudiť. Za to výhľad na tyrkysovo modré more, v ktorého pozadí sa týčia hory pokryté topiacim sa snehom ktorý vytvára vodopády vtekajúce do mora, to jednoducho neomrzí.

Vodopády topiaceho snehu

Miesto dojazdu: Sørkjosen
Kilometrov dnes: 129km
Kilometrov celkovo: 3147km

23.Deň - Chčie a chčie

Včera večer sme pozerali počasie a smiali sa, že za hodinu by malo začať pršať a nemalo by prestať celý deň. Ráno sme veľmi radi neboli, predpoveď im vyšla. Kraje stanu nám cez noc trocha premokli, budím sa s mokrými vlasmi. Dohadujeme sa, či ísť alebo čakať. Pršať má aj tak celý deň, tak ideme. Navliekame na seba čo najviac vrstiev, ktoré chránime pláštenkou. Prší riadne, všade okolo je šedo a je 12 stupňov. Nevyzerá to najlepšie. Ideme bezprestávky 20 kilometrov a zdravíme motorkárov, ktorí súcitne kývu. Denis sa priznáva, že je neskutočná zima. Všetkým nám premokli rukavice a topánky. Všetko ostatné je v pohode, no jazdiť s jazierkom v každej topánke je jeden z tých pocitov, bez ktorých sa dá kľudne žiť. Je jasné, že pršať dnes určite neprestane, treba nájsť niečo, kde bude sucho. Ideme ďalších 30 kilometrov a zastavujeme na benzínke. Vyberám suché (zato voňavé) ponožky, igelitové sáčky a pchám to do tých mojich jazierok. Na nete hľadáme nejaké lacné ubytovanie. V ďalšom meste je kemp, kde sa dá prenajať malá chatka za 40€. To by sa ešte dalo. Psychicky sa pripravujeme, krúcame vodu z rukavíc a ideme do mesta. Hľadáme kemp. Prijdeme k domu, kde by to malo byť, zaklopem na dvere, otvorím. Chalan rozvalený v teple na sedačke pred telkou mi hovorí, že kemp je zrušený. Super. Prechádzame celé mesto dookola, či nenájdeme nejaký prístrešok. Nič. Je tu ešte hotel, tak to so psími očami skúšam na recepčnú. Že nám spraví cenu. 1550 nórskych korún na noc (približne 170€). Sadáme na Babetty a ideme v daždi ďalej. Po 15 kilometroch ďalší hotel, rovnaká cena. Pokračujeme mokrí a zmrzlí ďalej. Odbočujeme na kemp. V dedine sa pýtam miestnej, či sa tu dá niekde kempovať. Vraj tak minútu rovno. Prichádzame do karavanového kempu a prenajímame si na jednu noc malú chatku. 1/3 ceny hotelovej izby, radiótor na sušenie bôt, rukavíc a ponožiek a naviac aj spoločné sprchy. Hej a ten jeden prírodopisný program, čo tu chytíme na televíznu káblovku nemôžem nespomenúť.

Chatka, čo nás zachránila v búrkovom počasí

Po takmer týždni sa konečne kúpem. Stále však prší. Navyše je nedeľa a obchody tu sú zavreté. Jediný, kto má chleba je Láďa. Delíme si chlieb - každý má 4 a pašteku alebo džem. Jeme, sušíme a dobíjame všetko, čo sa len dá.

Miesto dojazdu: Kvesmanes
Kilometrov dnes: 89km
Kilometrov celkovo: 3018km

22.Deň

Švédsko-Nórske hranice

Miesto dojazdu: Bardufoss
Kilometrov dnes: 120km
Kilometrov celkovo: 2929km

21.Deň - Nórsko

Dnes by sme mali doraziť do Nórska, ideálne až do Narviku, čo je približne 160km. Nemusíme baliť stany, tak balíme len veci a vyrážame zasa celí obsypaní komármi.

Rutinný pohľad na švédske lesy mňa neskutočne uspáva. Dokonca aj soby pri ceste už sú akousi všednosťou. Ako sa pomaly blížime k Nórskym hraniciam, začína sa meniť krajina. Obrovské skaly a vrcholy hôr pokryté snehom, morské pobrežie, vodopády, miestami nespevnené cesty a takmer každý nám kýva. Konečne zmena! Nevieme sa dočkať hraníc, keď zrazu Denis stojí a ukazuje na svoju zadnú pneumatiku. Je to tu! Cenu za prvé pichnutie, dostáva Denis! Mení gumu, ja lepím starú dušu. Vyzerá to, že prešiel po nejakom ostrom kameni. Za pouhou hodinku je hotovo a pokračuje sa ďalej do mesta Albisko, kde dúfam bude obchod. Už 4 hodiny nikde nič. Celkom mi chýbajú tie rumunské pramene pri cestách. Tu si nemá človek ani kde nabrať vodu mimo mesta.

Prvý defekt!

V Albisku zastavujeme u obchodu a trošku nás desí, že tam Nóri nakupujú, ako keby to bolo zadarmo (ceny sú zatiaľ asi najvyššie, čo som vo Švédsku videl). Veď uvidíme zajtra. Točíme, fotíme a dymíme, čo to len dá. Sú tu neskutočné kopce. S nadšením prechádzame hranice, stredová čiara cesty sa mení z bielej na žltú. Žlutá je krutá! No cesta bez krajnice je nič moc. Zasa za sebou tvoríme občasné kolóny. Týmto štýlom ideme až do Narviku, kde o 9 rozlážame kemp pri mori. Áno, aj tu sú komáre.

Miesto dojazdu: Narvik
Spotreba benzínu: 39l
Kilometrov dnes: 162km
Kilometrov celkovo: 2809km

20.Deň

Vstávame v saune. Teplo, vlhko, dvaja chlapi a stan. To vás musí baviť. Začínam sa cítiť ako v Gruzínsku. Nonstop spotený.

Je 5 hodín večer a 32 stupňov. Čo je veľa, to je málo. Idem len v tričku. O dve hodiny sa začína mračiť, žeby? Teplota klesá na 18 stuňov a začína riadne liať. Zasa sa rýchlo obliekame a pomaly sa blížime do Kiruny. Asi dve minúty pred koncom búrky mi natieklo do topánok. Idem v ponožkách, potom bez.

Kúsok za Kirunov zastavujeme na odpočívadle, pri akejsi prírodnej rezervácii. Začíname vybaľovať veci, keď k nám prijde miestny a hovorí, že môžme prespať v jednej z drevených búdok. Hneď sa pýtam: Zadarmo? Prikyvuje. Nie je o čom. Vchádzame do chatky, ktorá má na dverách upozornenie: LEN NA ODPOČINOK. PRENOCOVANIE ZAKÁZANÉ. Nevadí, veríme mu.

Búdka zadarmo!

Miesto dojazdu: Kiruna
Spotreba benzínu: 39l
Kilometrov celkovo: 2647km

19.Deň - Polárny kruh

Od polárneho kruhu som čakal snáď všetko, až na jedno: je tu neskutočne teplo. Na slnku je podľa teplomera tridsať stupňov. Spodky, motogate, termotričko, bunda. Umierame.

Polárny kruh!

Na benzínke v meste Jokkmokk stretáme fínskych motorkárov, ktorí nás varujú pred opravami ciest vyššie na severe, pri nórskych hraniciach. Trocha nespevnenej cesty by ma potešilo. Už mám tých nekonečných lesov a asfaltových ciest celkom dosť. Chce to zmenu.

Miesto dojazdu: Gällivare
Spotreba benzínu: 35l
Kilometrov dnes: 192km
Kilometrov celkovo: 2492km

18.Deň - Chlpaté jelene

Vstávame skoro. Dajako sme si včera neuvedomili, že najbližšie mesto je niečo cez 100km a nemáme takmer nič na raňajky. Hnaní hladom 9:15 vyrážame. Prechádzame hustými lesmi, z ktorých si len tak vypochoduje stádo sobov. My ich tu celé dni pohľadom hľadáme za každým stromom, a oni si jednoducho výjdu na cestu. Nadšenie je obrovské, no bolo to len pár sekúnd, čo sa prehnali cez cestu. Ani kameru som poriadne nestihol zapnúť. Ideme ďalej, teraz už v strehu. Tak o pol hodinu stojíme za kamiónom. Prečo? 2 soby sú na prechádzke a idú si to po strede cesty. A je im úplne jedno, že idú z oboch strán autá. Dovečera vídame sobov už takmer všade. No ničoho se neboja viac, ako zvuku motora Babetty. Keď prejde auto, trocha ustúpia, no keď sa priblížime my, utekajú do lesa ako pred poľovníkom. Na psov to má zasa úplne opačný efekt. Tých 2,4 koňa (2 kobyle a jedno žriebä) má dačo do seba. To sa musí nechať =D

Soby všade

Miesto dojazdu: Moskosel
Kilometrov dnes: 139km
Kilometrov celkovo: 2300km

17.Deň

Je to už tretí deň, čo sme sa odvrátili od mora smerom do vnútrozemia. Pribúda kopcov, jazier, komárov a mušiek, ubúda ľudí, benzínok a miest. Plný nádeje čakáme, kedy z tých lesov vyskočia soby a ono stále nič. Jediné, čo na nás v lesoch každodenne čaká sú komáre.

Snažíme sa denne prejsť čo najviac kilometrov, aby sme boli čím skôr v Nórsku a radšej sa mohli motať tam, než tu. Spávam takmer do desiatej, no aj keď vyjdeme neskôr, môžme ísť kľudne aj do jedenástej večer. Už tu je nonstop svetlo. Okolo jednej, druhej ráno je ešte stále troška šero, no dosť svetla na počítanie pupákov od hmyzu. Len tak pre zaujímavosť, Láďa napočítal čisto na ľavom chodidle 24. A to má repelent.

Krmítko pre komáre

Miesto dojazdu: Sorsele
Spotreba benzínu: 35l
Kilometrov dnes: 185km
Kilometrov celkovo: 2161km

16.Deň

Síce tam nejdeme, ale sever sa blíži!

Miesto dojazdu: Jazero Ångermanälven
Kilometrov dnes: 164km
Kilometrov celkovo: 1976km

15.Deň

Láďovi sme našli zvonček

Miesto dojazdu: Sollefteå
Kilometrov dnes: 137km
Kilometrov celkovo: 1812km

14.Deň - Najkrajšia Stocka, akú som kedy videl

Láďa si dal budík na siedmu. Vstal som o pol a poslal ma kade ľahšie, že on má ešte čas. Vyjdem zo stanu a vidím zmrzlého Denisa. Spal v hammacku až dve hodiny. Sadám si na lavičku pri mori a dopletám vlajku. Od začiatku cesty ma štve, že som doma zabudol slovenskú vlajku. Tak som kúpil tri útierky, šublerou som nameral presne dlhé pruhy a technickým nožíkom začal rezať. Teraz to už len zošiť a spraviť znak.

O desiatej to túrujeme vedľajšími cestami po dedinkách, ktoré nie sú na mape. Blúdime po ostrovoch, z ktorých sa musíme vracať späť, no nechceme ísť po hlavnej, keď tam nie je krajnica.

Po chvíli to prišlo. Offroad. 1500 kilometrov som na to čakal. Ideme okolo fárm s koňami a lyžujeme sa po piesočných cestách, ktoré striedajú štrk, jemná hlina a obrovské kamene. Nárazy tlmičov a batožinových stojanov do krytov reťaze značia utrpenie naších strojov. O chvíľu zastavujem na škrípajúci zvuk. Rýchlo sa nakláňam k motoru a modlím sa, aby ten zvuk nešiel od tiaľ. Škrkavý zvuk kov o kov po zastavení a pridaní plynu na mieste prestal - úľava jak sviňa. Na hrboloch sa mi zosunul zadný stojan na batožinu a začal škŕkať o reťaz motora. Napravujem veci, otáčame sa späť na asfalt a pokračujeme inou cestou.

Prichádzame k rozcestiu. Denis nemá na mape ani jeden smer, tak ideme do Stocky. Je to malinký ostrov spojený s pevninou úzkym mostom. Krajšie miesto som za celú cestu ešte nevidel. Priezračná voda, piesočnatá pláž s obrovskými oblými kameňmi, červené švédske domčeky s bielymi oknami, lavičky s ohniskom - úžasná scenéria a dokonalý kemp. Vrelo odporúčam všetkým. Aj tou 25kou na tej Babette sa to oplatí nadísť.

Nie je nad blúdenie Švédskom

Zbytok dňa blúdime podobným štýlom. Prešli sme takmer 150km, no reálne možno polovicu. Kempujeme v parku pri mori, so zákazom vstupu vozidiel. Tak sme vypli motor a k moru hrdo došlapali.

Miesto dojazdu: Svartvik
Spotreba benzínu: 27l
Kilometrov dnes: 145km
Kilometrov celkovo: 1675km

13.Deň - Najsmutnejšia hláška

Vstávam o desiatej a rozoberám spojky. Sú celé zaprášené, tak ich komplet čistím. Na cestu sa vydávame zasa neskoro. Je tu takmer stále svetlo. Nechce sa nám večer spať a potom neskoro vstávame. S motiváciou ujsť čo najviac kilomentrov, ideme takmer 3 hodiny bez sebeväčšej prestávky. Sedím s vystretými nohami, pokrčenými nohami, na ľavej polke, pravej polke, stojím na pedáloch a rozmýšľam nad ďalšími sedacími variáciami. Každopádne, nikto z nás si necíti zadok.

Okolo deviatej večer prechádzame okolo trojhviezdičkového kempu. Očividne, nebude zadarmo. Prejdeme 500 metrov, kde je odbočka na parking so značkou zákaz kempovania. Keďže je parkovisko ohradené nízkym dreveným plotom, rozkladáme stany za ním. Takže stanujeme medzi plateným kempom a parkoviskom. V podstate sme neporušili žiadny zákaz a nikto od nás nič nechce. Sem tam sa zastaví skupinka Švédov, ktorí s úsmevom na tvári ukazujú palec hore.

Denis sa rozhodol otestovať v miestnych podmienkach svoj hammack, ja s Láďom rokladáme stan. V silnom zamyslení pri rozkladaní stanu Láďa prehlasuje: "Síce nemám ženu, no aspoň ma tie komáre každý večer po*ebú." S Denisom plačeme od smiechu a varíme polievku na večeru. Nebol pri ceste žiadny otvorený supermarket, tak to dnes bude trocha diétnejšie.

Miesto dojazdu: Hudiksvall
Spotreba benzínu: 23l
Kilometrov dnes: 149km
Kilometrov celkovo: 1530km

12. deň

Ráno sa zobúdzam na to, že mi je teplo. Asi to bude tým, že sme dvaja chlapi v stane už 12ty deň. No ono je volku opravdu pekne a na stan nám pečie slnko. Využívame príležitosti a ideme sa vykúpať do nechutne studeného mora. Nikto nechce ísť prvý, a tak Denis nalámal 3 rôzne dlhé paličky. Kto vytiahne najkratšiu, ide prvý. Ťaháme, schytal som to. Po ostrých kameňoch a chaluhách sa brodím do hlbšej vody. Mrznem prvý, Denis druhý, Láďa posledný. Po dvoch minútach klepania sa v mori máme dosť. Ešte sa treba umyť. Máme tu fajnové vonkajšie sprchy. Berem mydlo a prosím sprchu: "28 stupňov". Púšťam vodu, sprcha odpovedá: "2,8 cm". Ešte viac premrznutý sa balím a navliekam na seba teplé veci. Cez deň tu býva 12-17 stupňov. Podľa toho, ako sa zadarí.

Smerujeme do Gavle. Neprejde ani hodina, Denis zaspáva. Chíľu zastavíme, pokračujeme. Zrazu Láďa stojí a dopĺňa benzín. Tankoval včera so mnou a ja mám minimálne ešte polku nádrže. Pozeráme to, zasekol sa plavák a vyteká mu to za jazdy. Klepeme kladivkom po plavákovej komore. Už nevyteká. Po štyroch hodinách konečne prichádzame do mesta Gavle a hľadáme v mietnych fastfoodoch elektrické zásuvky a wifi, na prekopírovanie záznamov z foťákov a kamier. Zastaví sa u nás miestny pán a po anglicky sa pýta, či sme to my na tých Babettách. Je to člen miestneho vintage klubu, ktorý zberá rôzne mopedy a dokonca majú aj Babetty. Chvíľu kecáme a ukazujeme si navzájom fotky mopedov, ktoré kto má a odchádzame hľadať kemp. Našli sme, no bol platený. Pokračujeme popri mori ďalej. Všade sú súkromné pozemky a prístavy na jachty miestnych. Je už pol desiatej, miesto na kameňoch meter od vody vystačuje. Iba komárov je tu na kilá.

Miesto dojazdu: Harkskär
Spotreba benzínu: 23 l
Kilometrov dnes: 120 km
Kilometrov celkovo: 1381 km

11. deň

Denis nás o 10tej povzbudzujúco budí: "Vstávajte kok*ti, moc hodin je." O pol hodinu vstávame, varíme akciové párky z Lidlu, balíme veci a niečo po 12tej vyrážame. Teraz už ideme po vedľajších cestách priamo na sever.

Švédska krajina je nepopísateľne krásna. Lesná mikroflóra v kombinácii s obrovskými kameňmi a skalami, medzi ktorými presvitajú paprsky slnka, tvorí dychberúce scenérie. Stále je na čo pozerať, tak aspoň nezaspávame.

Začínajú sa kopiť mraky, Láďa optimisticky hlási - bude pršať. Riadne leje, schovávame sa pod stromami u lesnej cestičky. Len prehánka, ide sa ďalej. O chvíľu znova. Máme šťastie. Zastavujeme pod strechou opustenej benzínky. Padajú krúpy a neskutočne prší. Po pol hodine dažďa je vidno, ako sa studená voda vyparuje na rozhorúčenom asfalte. Nad cestou sa tvorí taká pol metrová mlha, ktorej malinké vodné čiastočky lámu slnečné svetlo a tvoria minidúhy.

Navečer hľadáme dáky dobrý kemp. Radi by sme sa okúpali a niečo opiekli. Našli sme kemp, no je platený. Našli sme druhý, tiež platený, no dá sa tam vojsť takou cyklotrasou, kde majú prikázaný smer aj mopedy. Nie je o čom, ide sa. Vstupné od nás nikto nepýta, je tu ohnisko, pláž hneď u morskej zátoky, toalety a dokonca aj sprcha! Zadarmo! To je zatiaľ top kempovacie miesto za celú cestu.

Miesto dojazdu: Osthammar kemp
Spotreba benzínu: 23 l
Kilometrov dnes: 126 km
Kilometrov celkovo: 1261 km

9. deň - prvý škandinávsky deň

Zobúdzam sa o pol siedmej v trajektovej uličke, nalepený na okne pod zábradlím. Balím si veci, zatiaľ sa zobudí Láďa, tak si ideme dať nejaký ten nabalený poľský lepeňák. Cestou si kopneme do Denisa, aby sme sa uistili, že spí. Presne o 12 prichádzame do Švédskeho prístavu Nynashamn. Denis má obavy z kontroly, keďže nemáme značky. Nakoniec nikoho nikto nekontroloval. Jednoducho sme vyšli z trajektu a prešli otvorenou bránou - jednoduché.

Začíname rozoberať, kam ďalej. Denis chce ísť na sever do Štokholmu, ja sa chcem zastaviť u kamáratov v Nyköpingu (cca 80km južne). Láďa rozhoduje - Štokholm. Potom som ich trocha ukecal (lebo tam poznám pekné Slovenky =D), no začalo pršať, a tak sme to otočili smer hlavné mesto. Kempujeme popri lesnej cestičke, 32 km od centra Štokholmu.

Miesto dojazdu: Botkyrka
Spotreba benzínu: 19 l
Kilometrov dnes: 70 km
Kilometrov celkovo: 1040 km

8. deň - na trajekte na bezďákov

Vieme, že trajekt odchádza o 18:00 a máme adresu od kiaľ. Nič viac, nič menej. Pre istotu vyrážame už o 12. 27km cez mesto s Babettou je za trest. Mám na pláne ešte jednu zastávku - dajaký motoshop, kde by dúfam mohli mať kábel na dobitie mojho interphonu (vec, čo ma za jazdy zobúdza). Chalanov nechávam pred supermarketom a idem to čeknúť. Majú! A dokonca lacnejší ako u nás - druhé Vianoce. S úsmevom na tvári dobíjam a smerujeme do prístavu. Túrujeme to v odstavných pruhoch cez mesto a následujeme značky Stockholm (SE). V tom sa pred nami zjavý tunel a pred ním značka zákaz chodcom a bicyklom. Nedbám. Idem dnu. Len čo sme vošli do tunela, začujem neskutočne hlasný zvuk z tlampačov vo vnútri. Najpr si hovorím: "Kokso, rádio v tuneli, to je iná pecka!" Potom sa započúvam a ktosi v tom "rádiu" hovorí po Poľsky 3-krát po sebe UWAGA, UWAGA, UWAGA, a potom začne po anglicky ATTENTION, ATTENTION, ATTENTION. BIKES ARE NOT PERMITTED IN THE TUNNEL. PLEASE LEAVE THE TUNNEL IMMEDIATELLY (Pozor, pozor, pozor. Vstup bicyklov je do tunela zakázaný. Prosím, ihneď opustite tunel). V tom momente som nevedel, či sa cítiť trápne alebo sa báť, aby nás neodchytla polícia. Valil som 34kou popod riekou, čo to len dalo. Rám sa prehýbal, tlmiče škrýpali a Láďa sa smial na vlastnej ozvene pri výkrikoch v tuneli. Vyšli sme z tunela, vychladili motor a bez ujmy prišli do prístavu.

Hold, nemáme kajutu.. no výhľad je luxus =D

Pri kúpe lístkov nám oznámili, že nemajú voľné kajuty. Paráda. Lístky máme, už len čakať na ten náš Titanic. Naloďujeme sa presne o 18:00 a vyrážame na 19 hodinovú plavbu.

Naložené

Miesto dojazdu: Gdansk
Spotreba benzínu: 19 l
Kilometrov dnes: 20 km
Kilometrov celkovo: 970 km

7. deň

Vstávam o pol šiestej. Nie, že by som chcel, ale mrznú mi nohy. Je 14.7., sme 130km od Gdaňsku a je 9,9 stupňa. Stanujeme na fajn odpočívadle s ohniskom a dreveným prístreškom. Dávam si rozcvičku na zahriatie, beriem karimatku a idem do prístrešku na slnku dopísať denník. O 2 hodiny vstávajú chalani, balíme veci a po hlavnej ceste pokračujeme do Gdaňsku. Do mesta prichádza pri západe slnka. Čakáme v zápche pred mestom, a keďže trajekt nám odchádza zajtra o 18 a ešte nemáme lístky, hľadáme čo najlacnejšie ubytovanie. O 10 hľadáme tú správnu adresu. Malinké dvere vsunuté medzi dvomi butikmi a ešte za stromom vyzerajú ako tie z Harryho Pottera, kde sa dom vynorí spomedzi dvoch už postavených.. máme útulnú izbu s parkingom pred vchodom - Babetty o seba pripevňujeme zdrhovacími pásikmi. Nie je šanca ich ukradnúť. Ibaže by ste mali pri sebe hocičo ostré.

Pomaly sa náhlíme v kolóne do Gdaňsku

Miesto dojazdu: Gdaňsk
Spotreba benzínu: 15 l
Kilometrov dnes: 158 km
Kilometrov celkovo: 950 km

5. deň

Je hic. Hneď zrána. Nahadzujeme tričká, kraťase a smerujeme do Torúna. Prázdne vedľajšie cesty nás miestami uspávajú a výmolmi zasa prebúdzajú. Pripomína mi to Rumunsko. Malé dedinky plné obrovitánskych domov. No na rozdiel od Rumunska sú tie domy veľmi pekné. Rovnučký trávniček, bezchybná omietka, rebrík za lavičkou... všetko je až podivno úhľadné.

Cesty sú neskutočne rovné. Mám na Babette vymenené 14 zubové primárne ozubené kolečko (origo je 13z.), aby mi to išlo rýchlejšie po rovine. No pri Denisovej 27 km/h rýchlosti sa mi zdá, že idem dosť pod otáčky a najmä do kopcov to v tej pomalej rýchlosti a s tou záťažou trápim. Zobral som si so sebou 12z., tak to budem musieť v najbližších dňoch vymeniť. Malo by to zmenšiť záťaž na motor a skôr by mi mala preradiť z jednotky na dvojku. Prekliata automatika =)

Deň nám ubehol celkom rýchlo, bolo pekné počasie, teda až do 6 večer. Potom sa zasa prihnala búrka. Mali sme celkom v pohode najazdené kilometre, tak sme sa schovali na autobusovej zastávke a čakali, či to neprejde. Po tom, čo nám došli všetky Krowky, sme dospeli k záveru, že to jednoducho neprejde, tak ideme aj za dažďa. Denis si povedal, že nebude zbytočne prezliekať kraťase za gate a nechal si tie jediné kraťasoplavky, čo sebou má. Vraj na také to dažďové kúpanie sú ideál. Išli sme asi pol hodinu a od zimy sme sa rozhodli hľadať dáky suchý kemp. Hodinu a pol szukame bez známky šťastia. Hold, nie sme ešte takí skusení. Bezradní rozkladáme stany v autobusovej zastávke pri hlavnej ceste, za ríbezľovým sadom. Denis si ľahol hlavou k ceste, vraj keď už ten kamionista kýchne, nech to má rýchlo za sebou. Život bez nôh je vraj na hovno. My s Láďom sme to dali hlavami od cesty. Nám protéza nevadí.

Spotreba benzínu: 15 l
Miesto dojazdu: Sompolno
Kilometrov dnes: 154 km
Kilometrov celkovo: 640 km

4. deň

Vstávame pri vodnej nádrži za mestom Turawa. Konečne sa po 3 dňoch ideme okúpať a otestovať biomydlá, určené na kúpanie v prírodných vodách. Poslednú noc sme s Láďom v stane plakali. Nie, nie zo smútku..z ponožiek. Čistí nabaľujeme veci, začína pršať. Mokrí nabaľujeme veci, prší. Vyrážame už o 9:15, čo je na nás celkom v pohode čas a túlame sa dedinkami po vedľajších cestách bez áut, dokonca aj pršať prestalo. Krása. V momente, čo sme vkročili na hlavnú, búrka. Cesta bez krajnice a kopa kamiónov. Myslím, že o nás hlásia aj miestne rádiá. Tie občasné zácpy, ktoré za sebou tvoríme, nie sú len tak. Aspoň, že to vodiči berú v pohode (teda až na toho kamionistu, čo Denisa skoro vytlačil do priekopy). Všetci sa nás smejú, kývajú, či dokonca si nás natáčajú na mobil. Veď koľkokrát za život človek vidí troch blbcov na Babettách, smerujúcich do Škandinávie.

Vďaka nepremokavému motooblečeniu, sme v búrke do 12 vydržali. Zmrznutí sme to odparkovali v meste Kluczbork pred nákupným centrom, kde mali WiFi, elektrickú zástrčku a nevyhodili nás z kaviarne, aj keď sme si nič nedali. Naviac sme dostali varovanie od staršieho pána hovoriaceho po česky. Vraj si máme dávať pozor na medvede, ktorých je v Škandinávii veľa, a tá tridsiatka nie je na únik bohvieaká výhra. Takže po videách, historkách a roztrhaných veciach od arménkych psov sa posúvame na nový level - škandinávske medvede.

Po dvoch hodinách vycicávania elektriky a dát, so slnkom na oblohe pokračujeme. Neprešlo ani pol hodiny, keď nás búrka chytla znova. Odbočili sme na vedľajšie cesty, nahodili pláštenky na veci a odhodlaní išli ďalej. Za štvrť hodinu sa mi prelievala voda v botách, trénkach aj rukávoch. Skovaní v zastávke, veľkej tak akurát pre tri nabalené Babetty, bez pohybu čakáme na zlepšenie situácie. Prešla hodina, prestalo pršať. Obliekame sa (čo nám zabralo tak 5 minút), a v tom začalo znova liať. Čakáme ďalšiu pol hodinu a v miernom daždíku to túrujeme na Kalisz. Večer dávame najviac kilometrov, a konečne neprší. O štvrť na deväť zastavujeme v lese za obcou Brzeziny a degustujeme sáčkové kuře na paprice. Láďa prekvapivo v poriadku štartuje, snáď mu to vydrží. Po včerajších opravách sme za bezporuchový deň vďačný ako za tvrdú stolicu.

4.den vecer kemp - Na Babette za polárny kruh 2017

Miesto dojazdu: Brzeziny
Kilometrov dnes: 137 km
Kilometrov celkovo: 486 km

3. deň

Vstávame pri poľovníckej horárni. Zasa sa kašleme s Láďovou spojkou. Niečo tam neskutočne búcha - kov na kov. Odhadujem jednotkové pakne. Boli menené a nesedí tam podložka pod segerovku, takže majú vôľu, ktorá teoreticky môže zpôsobovať tamten zvuk pri roztočení bubna. Meníme pakne, nič. Meníme celý bubon, nič. Príde k nám na aute poľovník a vypytuje sa kam ideme. Dozvedáme sa, že sme na súkromnom pozemku, a že je tam dnes dáka poľovnícka slávnosť. Aby to nebolo len tak, na parkete, kde sme odstavili naše stroja sa má tancovať. Denis tam ped 5 minútami dolieval Láďovi motorový olej a trocha mu ušla mimo, čistíme to odmastňovačom. Keď už som u toho oleja, Láďovi tečie z motora olej do spojok. Vymenil som semering, vyzerá, že to zabralo. Iba stále neštartuje. Pán poľovník ide pre kamaráta, ktorý by mal vedieť pomôcť (po tom, čo nám ochotní Rumuni rozflákali náboj zadného kolesa výmenou ložiska, nerád dávam Babetty do cudzích rúk). Príde kamarát z Ostravy a začne po Ostravsku: "Zduřte chlapi, toš co, nejede to? Vono to je už vod výroby jakési skurvené, tady to." Chlapík vedel, vyčistili sme to odmastňovačom a zrazu chytla. No kov o kov zvuk tam stále bol.

Láďa mení spojkové pakne a bubon

Rozlúčili sme sa s Paťom a Srnym, ktorí mierili späť do Senice. Ďalej už pokračujeme v trojke (no homo). Ešte balíme stany a veci na Babetty, vyrážame neskoro, okolo 12. Prejdeme asi pol kilometra a Láďovi to skape.. nie a nie naštartovať. Znovu to isté dookola. Meníme komplet jednotkovú spojku z druhého motora. Naštartoval. No stále je to nahovno. Nechceme zastavovať, aby Láďa nemusel vypnúť motor. Po dvoch hodinách na tom dvojkolesovom vibrátore si necítime zadky. Musíme zastaviť, pozrieť trasu, poslať fotky.

Štartujeme, Láďa neštartuje. Na Denisovi vidím, že by dal najradšej handru do nádrže a zapálil. Som na tom podobne. Čo tomu do riti môže byť? Je to predsa vymenené. Rozoberám komplet spojku a všetko kontrolujem. Zhadzujem veci, vyťahujem nové štartovacie pakne, mením ich. Nič. Šmirgľom zdrsňujem pakne aj bubon, nič. Pozerám dorazovú matku, je trocha doškrabaná po stranách, žeby? Mením matku, ŠTARTUJEME! Ja pierdole! Znova to kontrolujem, nová matka doškrkaná - nahovno bubon. Mením bubon, mením matku, dve hodiny v prdeli, žiadna matka naviac, Láďovi to nevadí, hladní ideme konečne ďalej. Veď sme necelých 5km od poľských hraníc. Prekračujeme hranice a mierime do Gdaňsku!

Len tak pre gurmánov: dnes sme na raňajky mali každý 10dkg parížskeho šalátu s chlebom a Denisove perníky, na obed sme robili Láďovu spojku a na večeru Luncheon s fazuľami.. postupne dopĺňam všetky éčka do zbierky.

Miesto dojazdu: Turawa
Spotreba benzínu: 7 l
Kilometrov dnes: 132 km
Kilometrov celkovo: 349 km

2. deň - je to o sviečkach

Vstávame o šiestej, zobúdzame sa o ôsmej pri cvičisku psov. Prší. Rozoberáme Láďovu spojku. Štartovacie pakne sú nasadené naopak.. Láďa mechanik =D prehazujem pakne a pre istotu to komplet čistíme. Štartovať štartuje, no stále to nie je ono.

Už sa nám s tým nechce hrať, keď to ako tak ide, poďme ďalej. Mierime k Poľským hraniciam. Po ceste stretávame kopu motorkárov a cyklistov, ktorí nás bezľútostne predchádzajú. Srny natankoval dáky lacný olej, tak mení každých 30km sviečku. Pretože sme si nezobrali matky a šróby, Láďov pedál, na ktorého opravu treba matku, sme zalepili lepiacov páskou. Funguje to. Aby toho nebolo málo, Srnymu na večer odpadol výfuk, presnejšie povedané: všetky úchytné šróby. Na to som bol však pripravený. Vytiahol som z karimatky dve zdrhovačky a za 2 minúty bolo opravené.

Ku koncu dňa mi zostala už len jedna sviečka zo štyroch (3 mi učóroval Srnec). Keďže mám ešte motor "v zábehu" dávam do benzínu viac oleja, takže sa mi viac špiní sviečka - kdo maže, ten jede.

Miesto dojazdu: Opava
Spotreba benzínu: 7 l
Kilometrov dnes: 150 km
Kilometrov celkovo: 217 km

1. deň (8. 7. 2017) - štart

Prešli 2 roky a my znovu stojíme na Senickom námestí v tej najteplejšej dennej hodine pripravení vydať sa s Babettkami za polárny kruh.

Štart na Senickom námestí - Na Babette za polárny kruh 2017

Štartujeme v zostave Denis, René, Matej ("Láďa"), Paťo a Michael (Srny). Paťo a Srny s nami pôjdu len 2 dni, aby aspoň ten štart vyzeral drsnejšie. Lúčime sa s rodinou, známymi a štartujeme. Iba Láďa neštartuje. Tak ho na križovatke dvaja dobrovoľníci roztlačili a my sme konečne vyrazili. No vlastne 50 m od štartu som vymenil Srnymu sviečku a až vtedy sme oficiálne všetci vyrazili preč zo Senice, smerom do Čiech (okolo 4 hodiny poobede).

Na predošlých dvoch cestách sme sa ešte nedostali ďalej ako 5 km od Senice bez poruchy. Teraz sme to vyriešili už rovno v Senici. Zbytok dňa ubehol rýchlo a takmer bez poruchy. Láďovi sa už zvyčajne uvoľnil pedál a vypadol mu doraz, takže nie len že mal problém naštartovať, no nemal už ani ako. Tak sme ho pri každom štarte dvaja roztlačili a bolo. Na prvý deň - môže byť.