ISSN 1336-6491 | Online: 1917 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29884
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17654)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12230)
Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test plánovačov trás

 Zdieľať

Pridané: 10.08.2005 Autor: milan3232
Čitatelia: 34881 [Technika - Dobré Rady]

Pri svojich služobných cestách a výletoch, používam na plánovanie ciest niektoré plánovače ciest. Keďže k nim mam blízko aj z profesijného hľadiska (doprava a preprava) podujal som sa na - pre mňa neľahkú - úlohu, napísať článok a porovnať, príp. upozorniť na to, ako čo najlepšie využívať možnosti modernej techniky.

Predmetom môjho záujmu boli 2 programy, s ktorými pracujem.
  • Microsoft Autoroute 2002, SK verzia na CD,
  • Motorrad Tourenplaner 2004/2005, DE verzia na DVD.

Oba programy ponúkajú v podstate rovnaké možnosti, rozdiel je akurát v tom, že Motorrad Tourenplaner je novší a zameraný hlavne pre motorkárov, ako o už vyplýva z názvu. Autoroute je komplexnejší program s podstatne väčším rozpracovaným územím.

MAPY:

Autoroute 2002 obsahuje mapu celého sveta s podrobným rozpracovaním štátov PT, ES, FR, UK, IR, BE, NL, DE, CH, IT, LUX, AT, DK, NO, SE, FI, PL, CZ, SK, HU, SL, HR, BiH, YU, MAK, Albánsko, GR, BG, TR, RO, Ukrajina, LV, LT, EE, Bielorusko a európsku časť Ruska. Chýba doplnenie diaľničnej siete v SR: BA, NR-TT, PE-TN...

Motorrad Tourenplaner obsahuje podrobne rozpracované štáty FR, DE, BE, NL, IT, CH, SL, AT, CZ, PL, LUX, DK. Nájdete v ňom 555 vybratých okruhov pre motocyklové výjazdy vrátane Korziky, Sardínie a Elby, správy z ciest, tipy a triky pre motorkárske výjazdy ako aj na okruhy (podrobné videá) veľa adries a kontaktov... Možnosť stiahnuť aktualizácie, žiaľ platené, a stále bez SR a SK mutácie.

VYHĽADÁVANIE:

Oba programy (ako všetky tohto zamerania) fungujú na podobnom princípe. Zadáme miesto a hodinu začiatku trasy (v oboch sa dajú zvoliť miesta aj z mapy), zadáme miesto konca trasy, vstupné údaje ako spotreba paliva, množstvo paliva v nádrži, kedy program upozorní na tankovanie, rýchlosti pre všetky druhy komunikácií, zakázané úseky, prestávky po zadaní týchto údajov zadáme povel na výpočet trasy. Podľa toho, kadiaľ trasa vedie, vkladáme do trasy prejazdné body (pamiatky, vyhliadky, mesta) kde sa chceme po ceste zastaviť (môže sa to robiť samozrejme aj v prvom kroku). Potom dáme znovu povel na výpočet trasy. Prezrieme trasu, vytlačíme, prípadne nahráme do navigačného zariadenia.

 Nastavenie
Nastavenie

Motorrad Tourenplaner navyše obsahuje nahrané výjazdy, ktoré sa dajú upravovať – záložka Touren Sú to trasy, ktoré navrhli a predjazdili motorkári od Motorradu a sú na nich vyhliadky a pekné zákutia, ktoré poskytujú motorkárom pekné zážitky z jazdy. Trasy sú z každého štátu, ktorý je spracovaný, najviac ich je samozrejme v DE a AT.

 záložka Touren v programe Motorrad Tourenplaner
záložka Touren v programe Motorrad Tourenplaner

V ďalšej záložke - Motorrad nájdeme rôzne cestopisy (Alpy, výlety v DE), testy, servis (prilby, tlmiče, oprava pneu) a športové termíny. Tieto informácie sú v pdf formáte – sú to iba veľmi stručné fakty.

Pokračujeme na ďalšiu záložku – Video. Táto obsahuje 4 videá, ktoré vypracoval Action Team Motorradu. Sú v nich vcelku poučné návody naživo ako sa chovať na motocykli za akej situácie, nácvik prejazdov zákrut, brzdenia... Výborné je video zo závodného okruhu, kde Action Team učí žiakov v škole jazdy na okruhu. Inštruktori presne slovne komentujú každý prejazd, poukazujú na možnosti zrýchlenia, zlepšenia brzdenia, nájazdu do zákrut... Všetko žiaľ iba v nemčine.

Preskočíme záložku Adressen, kde sú kontakty na vydavateľov a sponzorov DVD a ideme priamo na záložku Suche. Túto možnosť využijeme pri hľadaní rôznych atrakcií v okolí zadaného miesta. Po zadaní (aj z mapy), navolení kružnice dosahu a vybratí viditeľných (hľadaných) objektov program po vykonaní akcie zobrazí to, čo sme hľadali aj s kontaktom a adresou. A môžeme plánovať novú trasu po okolí...

 záložka Suche v programe Motorrad Tourenplaner
záložka Suche v programe Motorrad Tourenplaner

MOŽNOSTI :

Vyh¾adáva / UmožòujeMS AutoRoute 02Motorrad Tourenplaner
Najkratšia cesta++
Najrýchlejšia cesta++
Preferovaná cesta++
Akáko¾vek výmena a dopåòanie cie¾ov++
Èas zaèiatku cesty, plánovanie prestávok++
Tankovanie, spotreba, cena PHM++
Plánovanie rýchlosti jazdy++
Maut-+
Horské pasy-+
Moto hotely (väèšina s garážou)++
Priváty++
Kempingy-+
Predajne moto a príslušenstva-+
Body stretnutí motorkárov-+
Zakázané/ neprejazdné cesty++
Pamiatky, výhliadky++
Závodné okruhy-+
Tipy na výlety++
Èerpacie stanice, parkoviská++
Reštaurácie++
Prenos na mobilné zariadenie, GPS++
Meraè vzdušnej vzdialenosti++
Konvertor meny+-
Autobusové a vlakové stanice+-
Divadlá a golfové ihriská+-
Múzeá, nákupné centrá, nemocnice+-

Vysvetlivky: + obsahuje, - neobsahuje

Základné plusy a mínusy jednotlivých programov:

+ / -MS AutoRoute 2002Motorrad Tourenplaner
+SK verzia555 vybraných okruhov pre motocykle
+Celý svetPre SS rozpis závodných okruhov
+Podrobná mapa EU od ES po TR a UkrajinuPodrobnejšia a novšia mapa necelej EU, žiaľ iba po CZ, PL, Slovinsko a AT
+Prepojenie na Palm OS a Pocket PC
+Integrovaný GPS systém
+Vyhľadávanie podľa ulíc
-Chýbajú kempingyDE verzia
-Chýba SK mapa

Ďalšie možnosti voľby trasy v Európe nájdete na:

Čo na záver – oba programy splnili to, čo som im zadal a vypočítali cestu presne s odchýlkou +/- 2%. Našli ubytovanie, a v zadanom okruhu (napr. 20km) našli pamiatky, tipy na výlet, predajne, obchody, vyhliadky, reštaurácie...

Podľa mňa je výhodnejší program MS Autoroute 2002, nakoľko má podstatne obsiahlejšiu databázu miest a štátov a je v slovenčine. Najnovšia verzia, ktorú žiaľ nemám je 2005.

Nevlastním GPS ani iné technické zariadenie na určovanie trasy priamo z motorového prostriedku, takže som nemohol vyskúšať funkciu prenosu údajov a následnú správnosť týmto spôsobom, ako aj aktualizáciu a pretrasovanie v prípade obchádzok, uzávierok, zapchy...

Pekný deň a veľa bezproblémových km praje
Milan

Pridané: 10.08.2005 Autor: milan3232 Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »