Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1973 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28811
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17143)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11668)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako lietali KTM 790 Adventure & Adventure R 2019 po Chorvátskych cetách a necestách 2/3

 Zdieľať

Pridané: 31.07.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14648 [Testy a predstavenia - Test]

KTM 790 Adventure na asfalte a ceste do Bosny:

Poobede sme presedlali z eRka na štandardnú verziu. Iné delené sedlo, nižšie zdvihy, jednoduchší podvozok bez nastavenia, vyššie turistické plexi, ale celkový dojem skoro rovnaký.

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

Sedlo je fakt nízko, toto sa KTM podarilo, pretože mnoho ľudí má práve s týmto problém pri Adventure motorkách. Tu jezadný tlmič sklopený dopredu a tak je rám v mieste sedla znížený. Pre mňa čo mám 182 cm mi bolo sedlo v spodnej polohe až nízko. Znovu nejde len o číslo - výška sedla: 850 mm, ale aj o stavbu a štíhlosť motorky, čo rozhoduje ako jazdec dotiahne na zem. Tu je to zvládnuté na jednotku a aj jazdci nižšieho vzrastu sa môžu po tejto motorke s kľudom poobzerať

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

Je fajn že KTM zachovala možnosť nastavenia výšky sedla a tak som si pred cestou do Bosny sedlo dvihol do hornej polohy a bolo to úplne OK. Inak je štandardná verzia obutá na rovnakých offroad kolesách 21 a 18 palcov čo je super. Kolesá sú bezdušové a v týchto rozmeroch dnes aj turista nájde pneumatiky na každé podmienky, od športových cestných, cez turistické až po offroad štuple alebo dokonca motokrosové gumy.

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

Keď už sme teda usadený môžeme vyraziť do zákrut. KTM-ka tu má dve silné zbrane: skvelú ovládateľnosť vďaka nízkemu ťažisku a točivý motor hladný po otáčkach. V spojení s quick-shifterom je to vlastne športový bike s ktorým si plne užívam jazdu v zákrutách.

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

Ako v teréne tak ani na ceste nenáchádzam kritiku na brzdový systém. Najmodernejšie náklonové ABS dodá istotu v krízových situáciách a na bežné brzdenie si jazdec vystačí aj s jedným (dvoma) prstami na páčke. Spojku vďaka quick-shifteru na ceste takmer ani nepoužívam.

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

95 koní na prvý pohľad nevyzerá ohurujúco, ale tu je to utlmené hlavne kvôli Euro normám a možnosti postaviť 35 kW verziu a takýto výkon majú aj všetci konkurenti. Motor KTM Lc8 (Liquid compact 8 ventil) má svoj charakteristický mechanický zvuk, na ktorý si treba na začiatku zvyknúť. Za jazdy sa mechanické zvuky akoby vytrácajú a v bežných otáčkach kde sa jazdí nevnímam rušivé zvuky a ani vibrácie. Motor hodnotí ako veľmi zábavný, točivý dvojvalec na športovú jazdu – ako inak veď je to KTM – Ready to race mašina.

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

Turistické vlastnosti:

Tie pravé turistické vlastnosti 790 Adventure som vyskúšal počas týždňa v Bosne. Ako som spomínal dvihol som si sedlo do vyššej polohy a aj s mojou výškou (182 cm) som sedel komfortne. Plexi je tu vyššie turistické, ale na môj vkus je až príliš sklonené k jazdcovi. Ocenil by som keby bolo strmšie a tým pádom ďalej od jazdcovej prilby. Inak ale musím povedať že fungovalo v poriadku, absolvoval som s ním takmer 900 km jazdu až do Bosny a nemusel som ani čistiť plexi na prilbe od mušiek. Na cestu domov som si dal plexi do spodnej polohy, menej vibrovalo, viac sa mi to páčilo ale už sem tam nejaká tá muška našla cestu na moju prilbu. Inak na zmenu polohy plexi potrebuješ jeden torx kľúč (je v náradí pod ľavým podsedlovým plastom) a povoliť jedinú šróbu.

KTM 790 Adventure & Adventure R 2019
KTM 790 Adventure & Adventure R 2019

Inak je ochrana jazdca pred dažďom výborná a to aj vďaka jed nádrži v spodnej časti kde kryje nohy. Dažďa som si užíval hodne a bolo to naozaj v pohode. Pohodlie na sedle fajn. Cestu z Bosny som dal na šupu 900 km za jeden deň (od cca 10-21 hod) a nebol som nijako extra rozbitý.

Skvelá vec na tento motorke je spotreba. Ja viem znie to až neuveriteľne keď píšem o KTM, ale verte mi je to tak. Dlhodobý priemer celého tripu do Bosny s diaľnicou na tempomate aj na 160 kmh, hustou premávkou v Bosne a 4 dňami offroad jazdenia bol 4,8 l/100 km. Pri pomalej jazde v hustej premávke som šiel pod 4 litre, na diaľnici okolo 5 pri 130 km/h a keď som šiel trochu rýchlejšie tak sa spotreba „vyštverala“ na 5,5 l/100 km. Dojazd je teda bežne okolo 350 km po rezervu a môže byť aj viac.

Opustená bobová dráha - KTM Adventure Rally 2019, Bosna
Opustená bobová dráha - KTM Adventure Rally 2019, Bosna

Zaujímavosťou je že táto motorka má palivomer ktorý ukazduje len polovicu nádrže a o tú spodnú. Je to tak vyznačené aj na prístrojovke. Je to dané jej tvarom, takže plné „paličky“ na ukazovateli znamenajú že máš pol nádrže a koľko je nad tým o tom nevieš. Preto aj keď natankuješ plnú tak motorka ukazuje dojazd 200+ km. Je to taká drobnosť, z praktického hľadiska nič hrozné, dôležité je vedieť že ti benzín dochádza a vieš to viac ako 200 km.

KTM Adventure Rally 2019, Bosna
KTM Adventure Rally 2019, Bosna

Z praktických vecí ma potešila 12V zásuvka, pekne som si dobíjal mobil, ktorý som mal aj ako navigáciu keď bolo treba. Tiež som využil odkladací priestor pod pravým podsedlovým plastom veľmi rýchlo dostupný a vošiel mi do neho malý sprej na reťaz zabalený v handričke... Pod plastom na druhej strane je uložené praktické náradie – znovu rýchlo dostupné a všetko potrebné v ňom.

Náradie v podsedlovom plaste a demontované plexi a stupačky - KTM Adventure Rally 2019, Bosna
Náradie v podsedlovom plaste a demontované plexi a stupačky - KTM Adventure Rally 2019, Bosna

Dobrý bol aj nosič na batožinu, bez problémov som upevnil rolku s batožinou a na ňu ešte ruksak s foto výbavou. Na ceste späť som dokonca odviezol aj dvojicu pneumatík. Bez problémov som si vystačil aj bez bočných kufrov.

Nabalený na cestu domov - KTM Adventure Rally 2019, Bosna
Nabalený na cestu domov - KTM Adventure Rally 2019, Bosna

Záver:

Štandardná verzia nie je žiadna „očesaná“ alebo „low-cost“ verzia eRkovej Adventúry. Je to veľmi rozumne postavená motorka so zameraním viac na turistiku. Vynikne nízkym sedlom. Podvozok je asfaltový, ale v Bosne ukázal, že dokáže s prstom v nose lietať aj po miestnych kamenistých pistách často v rýchlostiach 100 km/h+. Rally mód sa dá dokúpiť aj do tejto verzie čo je super. Celkovom tento turista zvládne v teréne bez akýchkoľvek problémov všetko to ako všetci jeho konkurenti. To eRko to posúva v teréne ešte o level vyššie... Na konci Bosniackeho dobrodružstva som vôbec neľutoval že som osedlal štandardnú verziu, lebo som mal možnosť aspoň odhaliť je možnosti...

Skvelé zážitky v sedle skvelej motorky - Keď bolo horúco schladil som sa - KTM Adventure Rally 2019, Bosna
Skvelé zážitky v sedle skvelej motorky - Keď bolo horúco schladil som sa - KTM Adventure Rally 2019, Bosna

Plusy, mínusy

Rovnaká konštrukcia a kolesá ako R model, pocitovo veľmi ľahká a obratná motorka, nízke sedlo, odolnosť celej konštrukcie, vymeniteľné plasty (alebo polepy na nich), 12V zásuvka, točivý športový motor, skvelá spotreba a dojazd plexi vibruje a mohlo byť umiestnené strmšie, trochu hlučný motor (mechanické zvuky), nenastaviteľný podvozok

Video reportáže z Bosny:

Video: KTM Adventure Rally 2019, Bosna - Prológ (výjazd Bjelašnica 2067m)

Video: KTM Adventure Rally 2019, Bosna - 1. deň v šotolinovom kráľovstve

Video: KTM Adventure Rally 2019, Bosna - 2. deň - jazda s Chrisom Birchom a Laiou Sanz

Video: KTM Adventure Rally 2019, Bosna - 3. deň - olympijská dedina Sarajevo, bobová dráha

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Foto:
 KTM 790 Adventure 2019 KTM 790 Adventure R 2019
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTM
Model:790 Adventure790 Adventure R
Rok:20192019
Novinka:NOVINKA 2019NOVINKA 2019
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)
Objem:799 ccm799 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot.95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot.
Max. krútiaci moment:88 Nm / 6600 ot.88 Nm / 6600 ot.
Kompresný pomer:12.7:112.7:1
Vŕtanie x Zdvih:88 x 65,7 mm88 x 65,7 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:200 mm240 mm
Zdvih vzadu:200 mm240 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová, 4 piestikdvojkotúčová, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:260 mm260 mm
Pneu vzadu:150/70-18150/70-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:189 kg189 kg
Výška sedla:850 mm880 mm
Rázvor:1509 mm1528 mm
Svetlá výška:233 mm263 mm
Objem nádrže:20 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.8 l/100km4.8 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 312 kmcca 312 km
Servisný interval:15 000km15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:za príplatokza príplatok
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nienie
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Quick-shift:za príplatokza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatokza príplatok
Vyhrievané sedlo:za príplatokza príplatok
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:USD 43mm WP vidlica nenastaviteľná, vzadu nastv. predpätieUSD 48mm WP vidlica
Poznámka:
Poznámka:Cena 02/2019: 12 099 EURCena 02/2019: 13 099 EUR

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

< >

Pridané: 31.07.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: