Anketa:
Ako lietali KTM 790 Adventure & Adventure R 2019 po Chorvátskych cetách a necestách 1/3
ZdieľaťPridané: 31.07.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14321 [Testy a predstavenia - Test]
Po dvoch rokoch sa vraciam do Chorvátska, aby som na miestnych šotolinách otestoval najnovšie adventúry od KTM. 790 je novinka, ktorá nevídaným spôsobom rozvírila vody v segmente. A verte mi osedlať ju je zážitok.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko
Na túto mašinku som sa od čias predstavenia konceptu veľmi tešil, to dobre viete. Veď už vo februári som vám predstavil jeden z prvých kúskov, ktoré dorazili na Slovensko a hneď som ju aj vyskúšal: Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku. To už som ale vedel, že bude príležitosť si ich vyskúšať obe na Balkáne a to pod vedením Rally jazdca ako sprievodcu.
17.05.2019 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 13023 [Bleskovky - Novinky]
Testujeme KTM 790 Adventure a Adventure R 2019 v Chorvátsku
Dlho očakávaná oranžová adventúra je tu a my sme na nej jazdili v chorvátskom raji nekončiacich šotolín a aj na ceste. Ešte pred kompletným testom vám prinášame prvé dojmy
No a to som v tom čase ešte nevedel, že príde aj ďalšia pozvánka a to na mega akciu KTM Adventure Rally 2019 v Bosne, kde som osedlal štandardnú verziu, obul pneu TKC80 a jazdil s legendami ako Chris Birch, Laia Sanz, Giovanni Sala, Adam Riemann či Joachim Sauer. Nakoniec z tejto akcie vznikla super reportáž aj so sériou video reportáží z každého dňa.
22.06.2019 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 11354 [Mototuristika - Európa - Moto-akcia]
Naživo: KTM Adventure Rally 2019, Bosna
Cesta domov - Natankované, nabalené, ideme domov.
Takže skúseností s touto dvojicou strojov mám neúrekom. Z terénu, z cesty, z turistiky, viac ako 3000 km na ceste do a z Bosny + lietanie po chorvátskych šotolinách... Napísané toho bolo dosť o čom tieto motorky sú, ich dizajnové špecifiká. Kto nevidel odporúčam začať tu - v tomto článku a dvoch videách sa dozvieš všetko: Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku
KTM 790 Adventure R na Chorvátskych šotolinách:
Zoberiem to pekne stručne a napriamo. KTM 1090 / 1290 Adv R sú super mašinky, ale vychádzajú zo základu motorky postavenej na cestu. Zvládajú v teréne neskutočné veci vďaka podvozku, ale ergonómiou mi nikdy úplne na 100% nesadli. Okrem toho kto potrebuje 160 koní v teréne že :-)
Kompletná video reportáž z chorvátskeho testovania tu:
Video: KTM 790 Adventure a Adv R 2019 na Chorvátskych šotolinách (a cestách :-) )
790 Adventure R na to ide úplne inak, z gruntu postavená motorka ako číry offroad ba dokonca enduro, nízko ťažisko vďaka nádrži, odolné plasty a kryty rukovätí či motora, ale hlavne skvelá ergonómia - trojuholník stupačky, sedlo, rukoväte pre jazdu v stupačkách. Na pocit oveľa, oveľa ľahšia a skvelo ovládateľná motorka. Pre jazdu v teréne, enduro či rýchlu paľbu po šotolinách dnes asi najostrejší stroj v segmente...
V Chorvátsku nás čakali typické šotolinové rýchle pisty. Čoskoro som sa zavesil na nášho sprievodcu, ktorým nebol nik iný ako Lukáš Černý víťaz Intercontinental Rally 2018. S Lukášom sme sa poznali už z minulosti a je to jazdec, ktorého je radosť sledovať. Navyše vždy keď videl že sa ho držím tak upravil tempo a tak sme si to poriadne užívali a sem tam potom trošku čakali na zvyšok partie na križovatkách.
790 Adventure R je neskutočne dobre postavená motorka presne na tento druh terénu. Zapol som si Rally mód a ako prvé hľadal v menu možnosť vypnutia trakčnej kontroly. Chlapci z KTM ma ale ubezpečovali, že to nebude treba, že v Rally móde je to úplne inak. Trakčná tu má 9 stupňov a nastavuje sa rýchlo za jazdy šípkami hode / dole. To je pekné pomyslel som si, ale na konci dňa vždy skončím s trakčnou vypnutou a nebolo to inak ani na KTM 690 Enduro R.
Začal som na piatom stupni trakčnej a nestíhal som sa diviť. V Rally móde má 790 aj inú mapu a je neskutočne ostrá, minimálne otočenie plynu sa pretaví do agresívneho zrýchľovania a zadná pneumatika doslova plače. Trakčnú som preklikal postupne až do jednotky, kde je už vyslovene ako úplne vypnutá a na moje prekvapenie som sa potom vrátil k 5-ke. Ešte nikdy sa mi to nestalo, ale musím povedať že toto je prvá naozaj offroad trakčná kontrola s ktorou sa dá jazdiť. Nijako ma neotravovala a umožňovala parádne dlhé drifty zadného kolesa. Jazdili sme rôznorodé terény vrátane blata, brodov, skál, trávy a šotoliny a bola to paráda. Asi jedine piesok a duny som na tom nevyskúšal a možno len ta by bolo treba ju vypnúť... Kto vie. Netreba si to však pliesť s bežnou trakčnou v ostatných režimoch - tá je určená na cestu a v teréne je nepoužiteľná.
Rozhodne Rally mód vyslovene chválim. V eRku je to štandard a do základnej verzie sa dá dokúpiť. Ale aby som len nechváli tak dám aj kritiku. Rally mód je fajn, ale má len jednú a to agresívnu mapu. Je fajn, že keď si v Rally móde tak nastavenia zostávajú zachované aj po vypnutí kľúča, čo chválim. Avšak ostrá mapa je fakt divoká čo sa ukázalo aj neskôr v Bosne ako problém pretože na týchto terénoch dostáva zadná guma fest zabrať. V Bosne som po 300km zošrotoval zadnú pneu TKC80 a posledný deň som sa musel krotiť a šetriť. Na to je lepšie offroad mapa, ktorá je oveľa kľudnejšia a lepšie dávkovateľná, ale tým pádom som už nemohol použiť Rally mód a musel dookola trakčnú vypínať. Offroad mapa je aj lepšia do technického terénu, do blata a do výjazdov.
Neviem prečo je to stále komplikované, veď jediné čo chcem od motorky ako je táto - je jeden mód (nazvime ho Rally) do ktorého keď vstúpim tak si nastavím čo mi vyhovuje, mapu, trakčnú, režim ABS (každý podľa seba) a nech mi to zostane nastavené. Po návrate na cestu z toho vyskočím do bežného režimu a je to... Svoju kritiku som neskôr v Bosne odovzdal aj Joachimovi Sauerovi, ktorý má na starosti endurá a adventure stroje v KTM. On sám jazdil v offroad móde ale mal trakčnú vypnutú vytiahnutím poistky.
Dosť ale bolo o elektronike. 790 Adventure R je ultimatívna offroad mašina so skvelým podvozkom. Po šotolinách sme lietali často aj nad 100 km/h po neznámom teréne a na to človek musí naozaj motorke a jej podvozku veriť. Vidlica WP Xplor pochádza z ostrých endúr a so zdvihmi 240 mm dokáže požrať všetky nástrahy miestnych terénov. Za celý čas som vidlicu nedostal na dorazy, čo je rozdiel oproti štandardnej verzii, ktorá má jednoduchší nenastaviteľný podvozok WP Apex. Ten som dostal potom neskôr v Bosne na hranicu možností viac krát... Brzdy nemá nejako extra zmysel riešiť, kvalitné a dobre fungujúce, režim offroad s ABS zapnutým iba na predku je do terénu skvelý. Spojka je lanková ale keďže je to anti-hop s assist funkciou tak je tam minimálna ovládacia sila a funguje spoľahlivo.
Záver:
790 Adventure R je podľa mňa dlho čakanou odpoveďou na poriadny offroad v strednej triede cestovných endúr. Od začiatku navrhnutá do terénu, nízke ťažisko, vyslovene praktický dizajn, jednoduchosť, super podvozok, zábavný točivý motor a k tomu moderná elektronika, LED a farebná prístrojovka.
Plusy, mínusy
Skvelá geometria motorky, pocitovo veľmi ľahká a obratná motorka, super postoj v stupačkách, Rally mód a trakčná v ňom, vynikajúci podvozok WP Xplor, odolnosť celej konštrukcie, vymeniteľné plasty (alebo polepy na nich), točivý športový motor, skvelá spotreba | nemožnosť nastaviť palivovú mapu v Rally móde, trochu hlučný motor (mechanické zvuky) |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 790 Adventure na asfalte a ceste do Bosny, Video reportáže z Bosny, Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 31.07.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Testujeme KTM 790 Adventure a Adventure R 2019 v Chorvátsku - Awia
- Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku - Awia
- Ako KTM offroadové R Adventúry lietali na balkánskych šotolinách - Awia
- Naživo: KTM Adventure Rally 2019, Bosna - Awia
- Prvé dojmy: V okolí Zadaru testujeme erkové KTM 1090 a 1290 adventúry - Awia
- Honda CB500X 2019 – inovovaný dobrodruh nielen pre majiteľov A2 vodičákov - Awia
- Prvý test novej Honda Africa Twin Adventure Sports 2018 zo španielskych šotolín - Awia
- Triumph Scrambler 1200 XE 2019 - konečne poriadny retro offroad - Awia
- Moto Guzzi V 85 TT 2019 - krásna retro talianka do každého terénu - Awia
- V sedle KTM 1190 Adventure R 2013 do Mariazellu - aká je verzia R vs. Adventure? - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Testujeme Y-AMT automatizovanú manuálnu prevodovku Yamaha na novej MT-09
- Kawasaki predviedla prototyp vodíkovej Ninja H2 na okruhu v Suzuke
- BMW v Garmishi odhalilo očakávalú R 1300 GS Adventure
- Zmeny STK od 1. 7. 2024 - lehota pre motorky predĺžená na 4 roky!
- Veľká alpská porovnávačka 2023!
- Súťaž: zaži stretnutie s Dakarským šampiónom Samom Sunderlandom a poď s nami vyskúšať novú generáciu GASGAS 2025!
- Souo S2000 GL: Čína predstavila konkurenta pre Gold Wing - dvojliter 8-valec boxer s DCT prevodovkou
- MotoPRAVDA - Nová predajňa a motoservis v Košiciach
- BMW predstavuje automatickú spojku a prevodovku - Automated Shift Assistant (ASA)
- Testujeme Kawasaki Ninja a Z500 2024
- ... zobraz všetky články od tohto autora