Anketa:
Aprilia inovuje SX 125 a RX 125
ZdieľaťPridané: 30.03.2021 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4047 [Novinky - Predstavujeme]
Dva vstupné modely do sveta Aprilia teraz prešli modernizáciou dizajnu, výbavy a motora s cieľom poskytnúť ešte lepší pôžitok z jazdy každému, kto sa chytí ich riadidiel.
Modely Aprilia SX a RX 125 tvoria najmladšiu generáciu výnimočne úspešnej histórie značky Aprilia v off-roadových závodoch. Počas rokov si tieto ľahké a výkonné motocykle vybudovali skvelú povesť extrémne zábavných strojov pre každodenné použitie na cestách, ale aj najnáročnejších off-roadových cestách.
Tak, ako je zvykom, modely SX a RX 125 zdieľajú rovnaký technický základ, ale ich charaktery odlišuje rozdielne zameranie pre rôzne vášne: SX 125 je supermotard určený pre zábavu na ceste a závodnej trati; model RX 125 je zameraný viac na off-road a pripravený zdolať každý typ terénu. Oba modely sú určené mladým a náročným jazdcom, a to nielen pokiaľ ide o výkon, ale tiež v oblasti dizajnu a bezpečnosti pri každodennom jazdení.
Sedemnásťpalcové kolesá obuté do športových pneumatík robia na ceste z modelu Aprilia SX jeden z najefektívnejších motocyklov kubatúry 125, ktorého rýchlosť a ľahkosť je etalónom jazdných vlastností, a to hlavne vďaka modernizovanému motoru s najlepším výkonom vo svojej triede. Celkový dojem dotvára dizajn inšpirovaný motocyklami Aprilia, ktoré udávajú nové trendy vo svete off-roadu. Aprilia RX je určená off-roadovým nadšencom. Kolesá v typických endurových rozmeroch (21” vpredu a 18” vzadu) sú obuté do terénnych pneumatík a dávajú jasne najavo poslanie modelu RX: neohrozenosť a absolútnu kontrolu nad každým terénom.
Modely SX a RX zaujmú predovšetkým vďaka tomu, že ich dizajn slúži funkčnosti. Celkovému vzhľadu bola venovaná veľká pozornosť: rám, rovnako ako motor, výkyvná vidlica, kolesá a hliníkové riadidlá sú nalakované atraktívnym čiernym leskom, zatiaľ čo profil palivovej nádrže je nový. Farebné prevedenie Rally Tribute, ktoré charakterizujú typické farby z histórie off-roadových úspechov značky Aprilia, je tiež nové. Pod sedlom je úložný priestor, do ktorého je možné pripojiť USB konektor (ako jedno z dostupných príslušenstiev).
V duchu svojej zásady vyrábať moderné motocykle, ktoré sú univerzálne a praktické pri každodennom použití, vybavila Aprilia modely SX a RX sofistikovaným, kompaktným, moderným a prehľadným digitálnym prístrojovým panelom, ktorý ponúka viac základných funkcií. Teraz se môže pochváliť cestovným denníkom s možnosťou zobrazenia maximálnej rýchlosti a dvoch denných počítadiel kilometrov, ktoré ukazujú najazdenú vzdialenosť počas jázd.
Motor
V oboch modeloch sa predstavuje nový motor s najlepšími výkonovými parametrami vo svojej kategórii. Kvapalinou chladený jednovalec so štvorventilovým rozvodom je kompletne prepracovaný v oblasti termodynamiky, má novú hlavu, ktorá prináša nový tvar spaľovacej komory, nové sacie a výfukové kanály a novú irídiovú zapaľovaciu sviečku. Nové sú tiež vačkové hriadele s agresívnejším časovaním ventilov, rovnako ako hrnčekové zdvíhadká a pružiny. Nový dizajn dostal tiež celý sací systém vrátane úplne nového filtra. Vstrekovacia jednotka je teraz umiestnená vyššie, aby vzduch prúdil do hlavy valca priamejšou cestou.
Kompletne prepracovaný je výfukový systém, ktorý dostal účinnejší katalyzátor a novú oceľovú koncovku vyzdobenú logom Aprilia. Krivka krútiaceho momentu je teraz ešte strmšia a maximálny výkon nastupuje v nižších otáčkach, čo okrem iného umožnilo znížiť spotrebu paliva, spolu s vyladeným elektronickým motormanažmentom novej riadiacej jednotky Marelli MIUG4 ECU. Na ceste sa to prejaví citlivejšou reakciou na otočenie plynu, väčšou zábavou pri športovej jazde a jednoduchšou ovládateľnosťou pri jazde v meste i v teréne.
Architektúra podvozku
V záujme dokonalej bezpečnosti sa modely Aprilia SX a RX hrdia špičkovým odpružením a bezkonkurenčným brzdovým systémom s ABS, ktorý ponúka výnimočný, dokonale dávkovateľný brzdiaci účinok, väčšiu bezpečnosť a lepšiu účinnosť. Aprilia je prvou značkou, ktorá v tomto segmente predstavuje ABS Bosch s režimom anti roll-over, fungujúcim na prednom kolese, ktoré na jednej strane zaručuje presnosť a úplnú kontrolu pri brzdení a zároveň reguluje zdvíhanie zadného kolesa pri tvrdom brzdení.
Predný kotúč modelu SX s priemerom 300 mm s dvojpiestovým plávajúcim strmeňom dopĺňa 220 mm kotúč vzadu, vybavený rovnako plávajúcim strmeňom. Model RX se pýši dvoma efektnými ozubenými kotúčmi s priemerom 260 mm vpredu a 220 mm vzadu, ktoré zreteľne pripomínajú pretekársky svet.
Pevný dvojitý rám z oceľových rúrok dopĺňa veľkoryso dimenzované odpruženie: výkonná 41 mm obrátená teleskopická vidlica ponúka zdvih 240 mm. Dlhá zadná výkyvná vidlica optimalizuje trakciu; zdvih kolesa 210 mm zaisťuje tlmič monoshock s progresívnym prepákovaním.
Motocykle pre znalcov, ako sú SX a RX, potrebujú špičkové komponenty; obzvlášť u kolies sú kľúčovými prvkami odolnosť a ľahkosť. Aprilia RX používa prestížne vypletané ráfiky s čiernymi eloxovanými nábojmi. Aprilia SX má tiež vypletané ráfiky, v tomto prípade 17 palcové a v širších rozmeroch, obuté do širších športových pneumatík - 100/80-17 a 130/70-17 – ktoré zaisťujú maximálnu priľnavosť za každých podmienok.
Aprilia RX 125 sa predáva vo farebnom prevedení Silver Speedway a novom grafickom variante Rally Tribute, zatiaľ čo model SX 125 zdobí agresívne farebné prevedenie Red Raceway.
Pridané: 30.03.2021 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!