Anketa:
Toporec - Veľká Lesná, Slovensko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Priesmyk z Toporca do Veľkej Lesnej je cesta lesom s novým asfaltovým povrchom opravená v 8/2012. Jedná sa o užšiu cestu dolinou a prechodom cez kopec dlhu 10km. Je plná zákrut a pekných výhľadov. Rýchlosť je pomalšia, cesta je malo frekventovaná používaná iba domácimi. Keď pôjdete z Pienin, oplatí sa tade skrátiť cestu do Spišskej Belej.
Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | mlynec998 28.08.2012 (10:56) |
Poloha: | N 49.303 E 20.442 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 15127 |
Nadmorská výška: | 800.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Dĺžka trasy: | 10.0 km |
Prevýšenie trasy: | 400 m |
Prístup:
z Cerveneho Klastora na Haligovce,potom Velka Lesna.
z Spisskej Belej smer Stara Lubovna,odbocka na Toporec.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Spišská Magura, Slovensko | Priesmyk | 2.0 km JZ |
2. | Travertínové sochy, Vyšné Ružbachy, Slovensko | Zaujímavosť | 8.5 km V |
3. | Termálne kúpalisko Izabela, Vyšné Ružbachy, Slovensko | Pláž | 8.6 km V |
4. | Goralský dvor - Haligovce, Slovensko | Kemping | 8.6 km S |
5. | Penzión a kemp Pltník, Slovensko | Kemping | 10.3 km S |
6. | Zamagurie a Spišská Stará Ves, Slovensko | Trasa | 10.5 km SZ |
7. | Pieniny a Červený Kláštor, Slovensko | Zaujímavosť | 10.9 km S |
8. | Penzión LIMBA, Tatranská Kotlina, Slovensko | Penzión | 12.1 km JZ |
9. | Zamagurie Tri Koruny, Slovensko | Prírodný úkaz | 12.5 km S |
10. | Penzion Ždiaran, Slovensko | Penzión | 13.5 km Z |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!