Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3064 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29818
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17621)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12197)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia (4)

Zamagurie Tri Koruny, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Tento veľmi atraktívny turistický cieľ v Pieninách sa nachádza na ľavom brehu Dunajca pri jeho toku kaňonom v poľskej časti Centrálnych (Wlaścivych) Pienin, kde je s výškou 981,9 m.n.m. zároveň najvyšším vrcholom. Hoci v slovenskej časti Pienin existuje ešte zopár skalných vrcholov presahujúcich výšku Troch Korún, bralo patrí k dominantným a určite aj k najfotogenickejším vrcholom v Pieninách.

Tri Koruny (Trzy Korony) sú tvorené piatimi skalnými vápencovými vežami so 100 metrovými skalnými zrázmi orientovanými na juh, ktoré pri pohľade z diaľky a troške predstavivosti možno pripomínajú kráľovskú korunu. Pôvodní goralskí obyvatelia regiónu pomenovali jednotlivé bralá nasledovne:

  • Okrąglica (982 m.n.m.) - nachádza sa tu platená vyhliadková terasa pre 20 osôb poskytujúca panoramatické úchvatné pohľady na región Pienin - Prielom Dunajca a Pieninský národný park, Beskydy Sadecké a Ziwiecke, Gorce, Spišskú Maguru a Vysoké Tatry
  • Pańska Skala (920 m.n.m.) - juhozápadne od Okraglice, hniezdia tu vzácny vtáči druh (pomúrnik)
  • Nad Ogródki (940 m.n.m.) - nachádza sa juhovýchodne od Okraglice
  • Plaska Skala (950 m.n.m.)
  • Niżnia Okrąglica (Ganek)

Masív je porastený lesmi a sú preň typické hlboké doliny potokov a skalné zrázy dosahujúce až 500 m. Špecifické vápencové podložie, členitosť skalných brál s puklinami a krasovými otvormi, či značná erózna činnosť vetra, vody a mrazu vplýva na jedinečnosť flóry a fauny naviazanej práve na tento biotop. Rastú tu endemitické druhy rastlín: mníšek pieninský či vzácny rozchodník veľký, ktorým sa zase živia larvy ďalšieho pieninského endemita a symbolu - vzácneho motýľa jasoňa červenookého (Parnassius Apollo).

Výstup na Tri Koruny

Populárny výstup na vrchol Troch korún sa začína nastúpením na žltú značku v obci Nižné Sromowce. Otvorením pešej lávky ponad rieku Dunajec sa tu dá dostať veľmi jednoducho aj z obce Červený Kláštor nachádzajúcej sa v slovenskej časti Pienin. Pri turistickej chate Tri koruny výstup míňa rázcestie so zelenou značkou a stúpa Szopczańskou roklinou do sedla Szopka, kde sa napája na modrú hrebeňovú diaľkovú trasu. Trasa pokračuje lúkami a lesom k poľane Pieniny, kde sa nachádza odbočka k panoramatickej galérií na vrchole Troch korún. Za vstup do galérie sa platí symbolický poplatok 5 zl. (cca. 40 Sk), ktorý v sebe zahŕňa aj vstupenku na Sokolicu. Dĺžka pobytu na vrchole je najmä v letných mesiacov z dôvodu veľkostného obmedzenia terasy a enormného záujmu obmedzená na max. 10 minut.

Ubytovanie, táborenie, stravovanie

V Pieninách je množstvo stravovacích a ubytovacích zariadení. Dva autokempy sa nachádzajú priamo na brehu Dunajca v Červenom kláštore a jeden pri moteli Goralský dvor v Haligovciach.

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Slovensko
Región:Prešovský Kraj
Typ:Prírodný úkaz
Pridal:sivy490 19.01.2010 (11:09)
Poloha:N 49.413 E 20.412
Približná poloha:nie
Čitatelia:21489
Nadmorská výška:982.0 m n.m.
Povrch:pešo

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Pieniny a Červený Kláštor, SlovenskoZaujímavosť1.6 km J
2.Penzión a kemp Pltník, SlovenskoKemping2.7 km JZ
3.Goralský dvor - Haligovce, SlovenskoKemping4.2 km JV
4.Zamagurie a Spišská Stará Ves, SlovenskoTrasa5.0 km JZ
5.Niedzica & Trzy Korony, PoľskoDedina7.5 km Z
6.Toporec - Veľká Lesná, SlovenskoPriesmyk12.5 km J
7.Spišská Magura, SlovenskoPriesmyk14.2 km J
8.Termálne kúpalisko Izabela, Vyšné Ružbachy, SlovenskoPláž16.2 km JV
9.Travertínové sochy, Vyšné Ružbachy, SlovenskoZaujímavosť16.6 km JV
10.Spojovacia cesta Osturňa - Ždiar a Hanusovské sedlo, SlovenskoTrasa18.0 km JZ
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »