Anketa:
Pivnice Tokaj, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Tokajská vinohradnícka a vinárska oblasť je jednou z piatich oblastí na svete, v ktorých možno dopestovať hrozno na výrobu prírodne sladkých vín. Prvopočiatky pestovania viniča v tejto oblasti spadajú do obdobia nadvlády Rimanov. Je všeobecne známe, že Rimania mali k hroznu a obzvlášť k vínu mimoriadne pozitívny vzťah. Po úpadku Rímskej ríše pokračovali v pestovaní viniča starí Slovania. Z tohto obdobia sa odvíja aj pomenovanie celej oblasti. Podľa historických prameňov je odvodené od staroslovanského slova stokaj, čo v preklade znamená sútok dvoch riek – Bodrogu a Tisy.
Základom výroby tokajských vín sú 4 odrody hrozna: furmint, lipovina, muškát žltý a zeta. Práve tieto sú vhodné na tvorbu cibéb, čo sú zhrozienkovatené bobule hrozna napadnuté ušľachtilou plesňou Botrytis cinerea. Táto pleseň naruší šupku bobule a spôsobí odpar vody. Tým sa koncentrujú cukry a buketné látky v hrozienku. Základnou podmienkou tvorby cibéb je dlhá slnečná jeseň s rannými hmlami, typická práve pre Tokaj.
Vinohradnícka oblasť Tokaj na Slovensku je v súčasnosti pevne stanovená v katastrálnych územiach obcí Bara, Čerhov, Černochov, Malá Tŕňa, Slovenské Nové Mesto, Veľká Tŕňa, Viničky.
Súradnice vás zavedú priamo do obce Veľká Tŕňa do pivnice firmy Ostrožovič.
Pozri tiež: Vinárske mestečko Tokaj
Články:
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | Awia 20.11.2006 (19:17) |
Poloha: | N 48.466 E 21.676 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 19408 |
Nadmorská výška: | 173.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vdovjak , Tokajské víno, Veľká Tŕňa, Slovensko | Penzión | 0.3 km SV |
2. | Vyhliadková veža Tokaj, Malá Tŕňa, Slovensko | Vyhliadka | 2.8 km JV |
3. | Koliba Luhyna, Slovensko | Reštaurácia | 3.4 km SZ |
4. | Kaplnka a prameň Cejkov, Slovensko | Kostol | 5.1 km V |
5. | Kaplnka Kašov, Slovensko | Kostol | 5.3 km V |
6. | Kaštieľ Františka Rákocziho, Borša, Slovensko | Hrad | 8.8 km J |
7. | Prístav, Streda nad Bodrogom, Slovensko | Zaujímavosť | 9.6 km JV |
8. | Najnižšie položené miesto Slovenska, Slovensko | Zaujímavosť | 9.6 km J |
9. | Motokrosová trať Hraň - Sirník, Slovensko | Motokrosová trať | 10.1 km SV |
10. | Vyhliadka nad obcou Vágáshuta (Vágašská Huta), Maďarsko | Vyhliadka | 10.3 km JZ |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!