Anketa:
Kojšovská hoľa (1245,7 m n.m.), Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Kojšovská hoľa je najvyšší vrch rovnomenného geomorfologického podcelku vo Volovských vrchoch a meria 1 245,7 m n. m.
Vypína sa medzi obcami Kojšov, Opátka, Zlatá Idka a Prakovce, približne 16 km západne od Košíc. Je to výrazný hôľny vrchol s kruhovým výhľadom do okolia. Vybieha mierne na sever z hlavného hrebeňa pohoria. Poskytuje výborné lyžiarske terény, najmä na južných svahoch, kde je vybudovaná sedačková lanovka a lyžiarsky vlek. Na vrchole hole sídli meteorologická radarová stanica Slovenského hydrometeorologického ústavu.
Články:
- Pozvánka: 12. Motoride stretko, 16. - 18. 8. 2013, jazero Izra, Slanské vrchy
- Aké bolo 12. Motoride stretko alebo Motoride Tour 2013 - Izra, Slanské vrchy
- Medzinárodná šesťdňová motocyklová súťaž, Košice 2015
Fotogaléria:
29.03.2017 - Awia

29.03.2017 - Awia

29.03.2017 - Awia

29.03.2017 - Awia

29.03.2017 - Awia

29.03.2017 - Awia

29.10.2013 - Awia

29.10.2013 - Awia

29.10.2013 - Awia

29.10.2013 - Awia

07.08.2013 - Awia

07.08.2013 - Awia

07.08.2013 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Awia 08.08.2013 (10:56) |
Poloha: | N 48.783 E 20.987 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11597 |
Nadmorská výška: | 1245.7 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Až na vrchol vedie asfaltová cesta zo Zlatej idky, ktorou sa dá prejsť aj na severnú stranu Perlovou dolinou. Cesta je však uzavretá na oboch stranách závorou a vjazd je možný len s povolením.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Treningova trať Kojšov, Slovensko | Motokrosová trať | 5.2 km S |
2. | Enduro test Kojšov - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 5.6 km S |
3. | Obchádzka (zatvorený most Ružín) Opátka - Zlatník, Slovensko | Trasa | 7.6 km SV |
4. | Cross test Košická Belá - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 8.2 km SV |
5. | Bufet Lodenica, Ružín, Slovensko | Pláž | 8.3 km SV |
6. | Cross test Gelnica - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 8.4 km S |
7. | Dvojkríž - vyhliadka na kopci, Veľký Folkmár, Slovensko | Vyhliadka | 8.6 km S |
8. | Lom Rudník, Slovensko | Jazero | 8.9 km J |
9. | Vyhliadka na Ružín, Slovensko | Vyhliadka | 9.4 km SV |
10. | Enduro test Vyšný Medzev - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 9.6 km JZ |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!