Anketa:
Drevený krytý most z roku 1832, Štefanska Huta, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Drevený cestný most je technická pamiatka, ktorý prechádza cez rieku Hornád a spája Kluknavu so Štefanskou Hutou.
Most bol postavený v roku 1832 zo smrekového dreva pre potreby významného mediarského podniku v Štefanskej Hute. Upevnený je na kamenných pilieroch na brehu rieky.
Je dlhý 27 m, široký 3,50 m a vysoký 6 m a dodnes slúži svojmu účelu.
Tento most je zaujímavý svojím ojedinelým technickým riešením a jediný svojho druhu na Slovensku.
Články:
- Aké bolo 12. Motoride stretko alebo Motoride Tour 2013 - Izra, Slanské vrchy
- Pozvánka: 17. stretnutie motorideákov - Motoride Tour 2020 Košice
Fotogaléria:
19.08.2013 - tinka_zi

19.08.2013 - tinka_zi

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 23.08.2013 (10:43) |
Poloha: | N 48.917 E 20.952 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11484 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
www.slovakia.travel/entitaview.aspx?l=1&idp=6150
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vyhliadková veža Greenpoint Kluknava, Slovensko | Veža | 2.4 km S |
2. | Vrch Roháčka 1028,5 m n. m., Slovensko | Vyhliadka | 4.5 km V |
3. | MX trať Krompachy Plejsy, Slovensko | Motokrosová trať | 4.8 km JZ |
4. | BIKERS GARAGE, Jaklovce, Slovensko | Reštaurácia | 5.6 km JV |
5. | Pytliakova Krčma, Jaklovce, Slovensko | Reštaurácia | 5.7 km JV |
6. | Cross test Gelnica - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 6.7 km J |
7. | Chata Marica, Slovensko | Reštaurácia | 8.2 km JV |
8. | Motocross Široké, Slovensko | Motokrosová trať | 8.2 km S |
9. | Dvojkríž - vyhliadka na kopci, Veľký Folkmár, Slovensko | Vyhliadka | 8.9 km JV |
10. | Enduro test Kojšov - ISDE 2015, Slovensko | Motokrosová trať | 9.8 km J |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!