Anketa:
Gombos-hegyi Kálvária, Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
V rovnatom Maďarsku na trase do Rumunska aspoň niečo pekné na pozretie.
Miesto je vhodné na pauzu a odbúranie vlastných zásob jedla.
Je to cirkevná pamiatka či ako to nazvať som ateista tak sa tomu moc nevyznám. Od posedu kde Vás pred slnkom ochránia stromy sa ide vyznačenou cestičkou (pešo) na vrchol kde je krásny výhľad na okolie.
K videniu sú aj vinné pivničky domácich.
Fotogaléria:
31.08.2013 - Pavol1982

31.08.2013 - Pavol1982

31.08.2013 - Pavol1982

Detaily:
Krajina: | Maďarsko |
Región: | Okolie Sarospataku |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | Pavol1982 03.09.2013 (10:25) |
Poloha: | N 48.329 E 21.538 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9000 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Ku tomuto bodu vedú dve cesty. Jedna asfaltová cez najbližšiu dedinku. Druhá cez lesík z opačnej strany zvládne to aj naháč no skôr si to užijú jazdci na endure
www.panoramio.com/photo/49601274
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Jazero v skale - Megyer-hegyi tengerszem, Maďarsko | Jazero | 4.0 km SV |
2. | Vyhliadka nad obcou Vágáshuta (Vágašská Huta), Maďarsko | Vyhliadka | 11.2 km S |
3. | Vyhliadková veža Jánosvára, Kovácsvágás, Maďarsko | Vyhliadka | 13.2 km S |
4. | Kaštieľ Františka Rákocziho, Borša, Slovensko | Hrad | 14.0 km SV |
5. | Najnižšie položené miesto Slovenska, Slovensko | Zaujímavosť | 14.8 km SV |
6. | Hrad Regéc, Maďarsko | Hrad | 15.3 km Z |
7. | Vyhliadková veža Tokaj, Malá Tŕňa, Slovensko | Vyhliadka | 17.0 km SV |
8. | Prístav, Streda nad Bodrogom, Slovensko | Zaujímavosť | 17.2 km SV |
9. | Füzérradvány kaštieľ a park, Maďarsko | Pamiatka | 17.3 km S |
10. | Tornyos Borház Étterem, Maďarsko | Reštaurácia | 18.2 km JZ |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!