Anketa:
Kamenné more, Vyhne, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Národná prírodná rezervácia Kamenné more vo Vyhniach, rozsiahla "lavína" balvanov a skál, je rozlohou najväčším kamenným morom v sopečnej časti Karpát, geologickou vzácnosťou a historicky prvou chránenou prírodnou pamiatkou na území Slovenska.
Video: Krížom cez Štiavnické vrchy
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Banskobystrický Kraj |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | dusanhein 06.05.2014 (06:34) |
Poloha: | N 48.509 E 18.792 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 24037 |
Nadmorská výška: | 350.0 m n.m. |
Povrch: | šotolina |
Prístup:
Z hlavného ťahu Žarnovica - Žiar nad Hronom (R1 alebo I/65) odbočiť cez Bzenicu na Vyhne. Prejsť popri pivovare až do dediny. Kamenné more je pomerne rozsiahle, takže sa k nemu dá dostať niekoľkými spôsobmi.
K dolnej časti sa dá dostať pešo (niekoľko minút) lesným chodníkom, ktorý vedie prakticky od hlavnej cesty na začiatku dediny (v smere od pivovaru) popri Anjelskom prameni, nazývanom tiež prameň Ľadenka (údajne má najnižšiu teplotu zo všetkých prameňov na Slovensku). Pri ceste sa dá zaparkovať a je to dobré riešenie, ak máte cestnú motorku.
Druhou možnosťou je pokračovať po hlavnej ceste hore dedinou až po obchod (Jednota), kde je odbočka vľavo k Penziónu na Slnečnej stráni. Cesta okolo penziónu zatáča vľavo, asfalt sa mení na lesnú cestu (s úsekmi vysypanými hrubým štrkom). Po pomerne prudkom stúpaní v úvode, kde sú miesta vymleté od vody (vyšší podvozok výhodou, ale opatrne sa dá prejsť so všetkým), je to ďalej asi pol kilometra mierne hore-dole popri chatkách a záhradách. Pri smerovníku, kde sa cesta rozchádza V-čkom, treba ísť ďalej po ľavej vetve ešte pár sto metrov, až sa po ľavej ruke objaví trávnatá vyvýšenina so šípkou "Kamenné more - stred".
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vodný raj Vyhne, Slovensko | Pláž | 0.5 km JZ |
2. | Vyhne - údolie, Slovensko | Privát | 0.9 km JV |
3. | Termálny prameň za obcou Lukavica, Slovensko | Prameň | 3.9 km JZ |
4. | Kemping - Drevenica Revište, Slovensko | Kemping | 4.8 km Z |
5. | Reštaurácia pod Hradom Revište, Slovensko | Reštaurácia | 5.0 km Z |
6. | Hrad Revište, Slovensko | Hrad | 5.3 km Z |
7. | Banická klopačka, Hodruša - Hámre, Slovensko | Pamiatka | 5.3 km JV |
8. | Zveropark, Revištské Podzámčie, Slovensko | Zaujímavosť | 5.7 km Z |
9. | Kúpele Sklené Teplice, Slovensko | Prameň | 5.7 km V |
10. | Trasa: ZH - Sklené Teplice - BS - Banská Belá - ZH, Slovensko | Trasa | 5.8 km V |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!