Anketa:
Zámok Pszczyna, Poľsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Veľmi pekný neobarokovy zámok spolu s veľkou záhradou so skanzenom a zubrami.
Zámok si môžte prejsť samostatne, alebo so sprievodcom.
Zámok sa nachádza cca 30 km od Osvienčimu:
Osvienčim - tábor Auschwitz I
Osvienčim Tábor Auschwitz II Birkenau (Brezinka)
www.zamek-pszczyna.pl/?q=node/392
Fotogaléria:
06.12.2014 - headqo

Detaily:
Krajina: | Poľsko |
Región: | Južná časť |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | headqo 07.12.2014 (07:24) |
Poloha: | N 49.978 E 18.940 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9845 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
asfalt
Adresa, Kontakt:
ul. Brama Wybrancow 1
Pszczyna 43-200
Poland
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hotel PTTK, Pszczyna, Poľsko | Hotel | 1.0 km SV |
2. | Osvienčim Tábor Auschwitz II Birkenau (Brezinka), Poľsko | Múzeum | 18.3 km V |
3. | Osvienčim - tábor Auschwitz I, Poľsko | Múzeum | 19.4 km V |
4. | Góra Żar - nádrž na kopci a vyhliadka, Poľsko | Vyhliadka | 29.3 km JV |
5. | Trasa: Istebna - Wisla - Zywiec, Poľsko | Trasa | 32.5 km J |
6. | Kempovacie miesto, Kocierz Moszczanicki, Poľsko | Miesto pre stan / bivak | 34.9 km JV |
7. | Horský prejazd Szczyrk - Wisla, Poľsko | Priesmyk | 36.0 km J |
8. | Miesto zimného zrazu Zimowy Motocyklowy Zlot Pingwina, Poľsko | Osada | 39.1 km S |
9. | Těrlický okruh, Česko | Okruh | 40.5 km JZ |
10. | Letné sídlo Poľských prezidentov, Poľsko | Zaujímavosť | 40.8 km J |

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!