Anketa:
Košice, Hlavná ulica, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Košice sú metropolou východu, ktorú sa určite oplatí navštíviť. Hlavná ulica je centrom historického jazdra a nachádza sa na nej mnoho zaujímavých miest. Pripravil som niekoľko plných panorám z hlavnej ulice, ktoré vám priblížia krásy tohto mesta.
Panorámy sú plné, tzn. že pokrývajú 360 x 180 stupňov. Sú uložené vo formáte QuickTime VR. V panoráme sa môžete pohybovať pomocou myši a pozrieť sa kam len chcete. Pre posun v panoráme cliknite do okna a hýbte myšou Klávesami Shift a Ctrl môžete obraz priblížiť a oddialiť.
![]() ![]() |
Malá fontána, Immaculata |
![]() ![]() |
Spievajúca fontána, divadlo, dóm |
![]() ![]() |
Urbanova veža, Dóm Sv. Alžbety |
![]() ![]() |
Park, pódium nad podzemným múzeom |
Štátne divadlo Košice - Samotná budova divadla bola otvorená v 28. septembra 1899. V roku 1920 vzniklo Slovenské národné divadlo v Bratislave, ktoré paradoxne zahájilo svoju činnosť práve v Košiciach Rázusovou hrou Hana.
Immaculata - morový stĺp - Na mieste niekdajšieho popraviska postavili v rokoch 1722 -1723 stavitelia L. Tornyossi a Š. Grimming mariánsky (morový) stĺp Nepoškvrnenej P. Márie (Immaculata), ktorý je najkrajšou barokovou sochárskou pamiatkou v meste. Ide o 14 m vysoký stĺp na kamennom podstavci s plastikami Jozefa, Sebastiána a Ladislava. Na vrchole je plastika Panny Márie.
Dóm sv. Alžbety - je to najväčší kostol na Slovensku a zároveň „najvýchodnejšia“ gotická katedrála v Európe. Za návštevu stojí prehliadka najvyššej severnej veže katedrály, z ktorej sa naskytne naozaj nevídaný výhľad na mesto, ktorý prekvapí aj samotných Košičanov. Mnohý ani nevedia, že je prístupná verejnosti.
Urbanova veža slúžila ako zvonica dómu a bola postavená v 14. storočí. Zasvätená je sv. Urbanovi - patrónovi vinohradníkov.
Dolná brána - podzemné múzeum - pri rekonštrukcii Hlavnej ulice sa v rokoch 1996 a 1998 objavili pozostatky Dolnej brány a mesto sa tu rozhodlo zriadiť unikátne podzemné múzeum.
V Košiiach a samozrejme aj Hlavnej ulici je určite oveľa viac zaujímavostí. Pozri linky nižšie.
Články:
- 700 míľ slovenských
- Pozvánka: 12. Motoride stretko, 16. - 18. 8. 2013, jazero Izra, Slanské vrchy
- Čester TéTé, Tučná Berta (MT-01) a Trip po Slovensku (2747 kilometrov)
- Pozvánka: 17. stretnutie motorideákov - Motoride Tour 2020 Košice
- Report: 17. stretnutie motorideákov 2020 Košice
Fotogaléria:
19.09.2020 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Košický Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 28.01.2007 (17:30) |
Poloha: | N 48.721 E 21.258 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 21808 |
Nadmorská výška: | 230.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
* kosice.info - Turistický sprievodca
* www.kosice.sk
* www.cassovia.sk
* Košice
* Hlavná (Košice)
* Štátne divadlo Košice
* Immaculata - morový stĺp
* Dóm sv. Alžbety
* Podzemné Archeologické múzeum pod Hlavnou...
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Riders Pub, Košice, Slovensko | Bar | 1.7 km J |
2. | ZRUŠENÉ - Suzuki Košice, Slovensko | Moto shop | 1.8 km S |
3. | ZRUŠENÉ - AKV Moto, Slovensko | Moto shop | 2.1 km J |
4. | Predajňa K-moto Košice, Slovensko | Moto shop | 2.2 km J |
5. | Adamoto Košice (KTM, Piaggio, Vespa, Aprilia), Slovensko | Moto shop | 2.2 km JZ |
6. | Trasa Z Košíc okolo komína, Slovensko | Trasa | 2.9 km SZ |
7. | Auto-Moto-Mix, Košice, Slovensko | Moto shop | 3.6 km JZ |
8. | MotoPRAVDA - motoshop a servis, Košice, Slovensko | Moto shop | 3.6 km J |
9. | ZRUŠENÉ: Motoshop Žubor Košice (BMW, Kawasaki), Slovensko | Moto shop | 3.6 km S |
10. | Camp Košice - Route E58, Slovensko | Kemping | 3.8 km J |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!