Anketa:
Cesta 67D - Targu Jiu - Baile Herculane - Orsova, Rumunsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Z Targu Jiu vedie pekná cesta 67D cez Baile Herculane až do Orsovej. Nový asfalt je až po križovatku 66A. Z Baia de Arama po križovaku je séria krásnych zákrut. Od križovatky s 66A klesáte (po čiastočne rozbitej ceste) do Baile Herculane. Údolie a výhľady na rieku sú nádherné.
Baile Herculane je kúpeľné mesto, v noci to tam žije. S ubytovaním nie je problém.
Fotogaléria:
14.11.2015 - mzetz150

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Rumunsko |
Región: | Západ |
Typ: | Trasa |
Pridal: | mzetz150 29.11.2015 (21:34) |
Poloha: | N 44.996 E 22.818 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9399 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
E70, Orsova
67D, Targu Jiu
66A, Petrosani
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Enduro skratka - Cerna Sat - Campu lui Neag, Rumunsko | Trasa | 21.1 km S |
2. | Vrch Tarcu 2190 m n.m. (meteo stanica), Rumunsko | Trasa | 38.7 km SZ |
3. | Porțile de Fier - Železné Vráta na Dunaji, Rumunsko | Zaujímavosť | 42.1 km JZ |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!