Anketa:
Porțile de Fier - Železné Vráta na Dunaji, Rumunsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Porțile de Fier - alebo Železné Vráta, Iron Gates je vodné dielo postavené na Dunaji na hraniciach Rumusnka a Srbska. Železná vráta sa skladajú z dvoch častí - vráta I a vráta II. Nachádzajú sa medzi mestami Orsova a Drobeta-Turnu Sverin.
Hlavným účelom stavby bolo sprieplavnenie Dunaja v tomto úseku a stavba strategickej hydroelektrárne. Kvôli stavbe padlo za obeť niekoľko pôvodných osád. Stavba sa nachádza v úseku Dunaja, kde sa rieka prediera cez Kapatský masív. To znamená, že koryto je úzke, po stranách sú bralá, hĺbka je údajne až 80 m a prúd silný. V minulosti staré lode neboli schopné plávať proti tomuto silnému prúdu a dokonca boli ťahané pomocou lán, a železnice proti prúdu až do roku 1973.
Stavba vodného diela započala 1964 a 1984 bola dokončená.
V telese stavby sa nachádza múzeum, ktoré popisuje lokalitu pred stavbou, počas stavby a po stavbe. Vstupné 4 RON.
Články:
Fotogaléria:
19.11.2015 - mzetz150

19.11.2015 - mzetz150

19.11.2015 - mzetz150

19.11.2015 - mzetz150

22.01.2012 - zeON

07.10.2010 - sacco

Detaily:
Krajina: | Rumunsko |
Región: | Severná časť |
Typ: | Zaujímavosť |
Pridal: | mzetz150 30.11.2015 (12:56) |
Poloha: | N 44.674 E 22.537 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 21562 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Orsova
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Socha v skale - Chipul lui Decebal, Rumunsko | Pamiatka | 19.8 km Z |
2. | Motel Šaran, Srbsko | Penzión | 22.1 km J |
3. | Cesta 67D - Targu Jiu - Baile Herculane - Orsova, Rumunsko | Trasa | 42.1 km SV |
4. | Cesta 34 pozdĺž Dunaja - Golubac - Železné vráta, Srbsko | Trasa | 42.4 km JZ |
5. | Vila Kristina, Srbsko | Penzión | 48.4 km J |

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!