Anketa:
Niedzica & Trzy Korony, Poľsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Krásna príroda a okolie neďaleko slovenských hraníc, ktoré poskytujú mnoho zaujímavých miest pri návšteve obce Niezdica. Miesta ako miestny zámok, vodná priehrada s plážou a neďaleký kemping patria určite do hľadáčika pre dobrú víkendovú jazdu ale aj pre pešiu turistiku v tejto obci, alebo v neďalekých Troch Korunách, ktoré lemujú rieku Dunajec.
Stručné zhrnutie vo videu:
Video: Tip na výlet - Niedzica & Trzy Korony
Fotogaléria:
13.09.2002 - Awia

Detaily:
Krajina: | Poľsko |
Región: | Južná časť |
Typ: | Dedina |
Pridal: | Dony 25.06.2016 (10:40) |
Poloha: | N 49.424 E 20.310 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8433 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Zamagurie a Spišská Stará Ves, Slovensko | Trasa | 6.0 km JV |
2. | Penzión a kemp Pltník, Slovensko | Kemping | 7.3 km JV |
3. | Zamagurie Tri Koruny, Slovensko | Prírodný úkaz | 7.5 km V |
4. | Pieniny a Červený Kláštor, Slovensko | Zaujímavosť | 8.1 km V |
5. | Goralský dvor - Haligovce, Slovensko | Kemping | 10.6 km JV |
6. | Spojovacia cesta Osturňa - Ždiar a Hanusovské sedlo, Slovensko | Trasa | 14.4 km JZ |
7. | Toporec - Veľká Lesná, Slovensko | Priesmyk | 16.5 km JV |
8. | Penzion Ždiaran, Slovensko | Penzión | 17.5 km J |
9. | Spišská Magura, Slovensko | Priesmyk | 17.6 km JV |
10. | Vyhliadka na Tatry, Lysá Polana, Poľsko | Vyhliadka | 21.1 km JZ |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!