Anketa:
Znievsky hrad, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Znievsky hrad je zrúcanina na vápencovom vrchu Zniev vo výške 985 m n. m., teda takmer 500 m nad mestečkom Kláštor pod Znievom.
Z hradu dnes ostali veľmi poškodené základy budov a stavieb v hornom hrade. Poschodová budova, situovaná nižšie, je zo 14. storočia. Má zachované nárožné kamenné kvádre a na severe, smerom do priekopy, sú zvyšky smolného nosa. Z neskorších stavieb stojí len torzo malej vežičky, pristavanej ku gotickej pozdĺžnej budove na jej východnej strane. Z ostatných objektov sú viditeľné len nepatrné zvyšky murív prerastené vegetáciou. Horný hrad je odčítateľný v konfigurácii terénu.
Články:
- Pozvánka: Už tento víkend - 14. Stretnutie motoride-ákov - Motoride Tour 2017, 28. - 30. 7. 2017, Kláštor pod Znievom
- 14. stretnutie motorideákov, 28. - 30. 7. 2017, Kláštor pod Znievom
Fotogaléria:
31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

31.07.2017 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Awia 02.07.2017 (16:30) |
Poloha: | N 48.968 E 18.773 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8552 |
Nadmorská výška: | 985.0 m n.m. |
Povrch: | pešo |
Prístup:
Turistický chodník (zelená značka) vedie od cintorína v obci popri kalvárii až k zrúcaninám hradu Zniev. Je vhodný nielen pre zdatných turistov ale i pre rodiny s deťmi. Samotný výstup trvá od cintorína približne 1,5 hod. Určite odporúčame vziať si turistickú obuv a kvôli nádherným výhľadom nezabudnite na fotoaparát .
Popis výstupu na hrad
Adresa, Kontakt:
www.obecklastor.sk/hrad-zniev.phtml?id3=33277
www.obecklastor.sk/vystup-na-vrch-zniev.phtml...
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Pizzéria Znievsky dvor, Kláštor pod Znievom, Slovensko | Reštaurácia | 2.5 km V |
2. | Vrícke sedlo, Slovensko | Priesmyk | 5.4 km Z |
3. | Hadviga, Slovensko | Osada | 7.8 km JZ |
4. | Motokrosový areál ZE-TEC Slovenské Pravno, Slovensko | Motokrosová trať | 7.9 km J |
5. | Ranch Amadeus, Slovensko | Privát | 7.9 km V |
6. | Karlová MX trať, Slovensko | Motokrosová trať | 9.4 km V |
7. | Prameň Budiš, Slovensko | Prameň | 10.6 km J |
8. | Rybník Ďanová, Slovensko | Pláž | 10.7 km V |
9. | Prameň rieky Nitra, Slovensko | Prameň | 11.0 km Z |
10. | Športovo-rekreačné zariadenie Drienok Mošovce, Slovensko | Kemping | 11.3 km JV |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!