ISSN 1336-6491 | Online: 2279 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29833
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17629)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12204)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia (2)

Sv. Jure 1762 m n.m., Chorvátsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Ostré serpentínky tesne pred cieľom

Nádherná vyhliadka neďaleko Makarskej Sv. Jure 1762 m n.m. 30 km dlhá úzka horská cesta.

Sv. Jure je najvyšší vrchol Biokova (1 762 m), 31 km z Makarskej. Až na vrchol bola nedávno vybudovaná cesta. Z Makarskej cez Gornyj Tučepi (cesta č. 502) po niekoľko km vľavo (odbočkaoznačená Sv. Jure) Tu začína prírodný park Biokovo, ktorý je prístupný od 7.00 do 20.00 hod. V sezóne sa platí poplatok cca 125 Sk. Cesta najprv stúpa lesom mnohými serpentínami miestami bez zvodidiel. Za hranicou lesa sa otvorí výhľad.

Články:

Fotogaléria:

28.10.2016 - nevo

Sv. Jure

28.10.2016 - nevo

Sv. Jure

18.07.2007 - widow

Cieľ nášho doobedňajšieho výletu

18.07.2007 - widow

Pohľad z vrchu Sv.Jure na príjazdovú cestu

18.07.2007 - widow

Pohľad na serpentíny zdola - hľadaj zvodidlá

18.07.2007 - widow

Úzka cesta, kde je sranda, keď sa stretnú dve autá (špeciálne, keď sú zo Slovenska)

18.07.2007 - widow

Nádherných 30 km jazdy

16.12.2005 - JuroCBR

Stúpanie tesne pod vrcholom

16.12.2005 - JuroCBR

Serpertínky a Sv. Jure

16.12.2005 - JuroCBR

Pohľad z vrcholu na záverečnú sériu serpertín

16.12.2005 - JuroCBR

Druhý najvyšší bod chorvátska, Sv. Jure

16.12.2005 - JuroCBR

Sv. Jure 1762 m.n.m.

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Chorvátsko
Región:Makarska
Typ:Vyhliadka
Pridal:Awia 21.07.2007 (10:33)
Poloha:N 43.342 E 17.053
Približná poloha:nie
Čitatelia:22288
Nadmorská výška:1762.0 m n.m.
Povrch:asfalt

Prístup:

Z Makarskej cez Gornyj Tučepi (cesta č. 502) po niekoľko km vľavo (odbočkaoznačená Sv. Jure)

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Vyhliadka Biokovo (1365 m n.m.) pod vrhom Vošac (z Sv. Jure), ChorvátskoVyhliadka3.7 km J
2.Skywalk Biokovo (1228 m n.m.) Sv. Jure, ChorvátskoVyhliadka6.8 km J
3.Tučepi - Penzión Trenk, ChorvátskoPenzión8.7 km J
4.Imotské jazerá, ChorvátskoJazero17.6 km SV
5.Mestečko Bol, ChorvátskoMesto35.2 km Z
6.Jelsa, ChorvátskoMesto35.4 km JZ
7.Reštauracia Bosiljna, Bosna a HercegovinaReštaurácia41.0 km SV
8.Vysielač Vitrenik, Bosna a HercegovinaVeža42.3 km S
9.Hydroelekráreň Orlovac, ChorvátskoZaujímavosť43.7 km SZ
10.Trasa Mostar - Blidinje jazero, Bosna a HercegovinaTrasa45.0 km V
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »