Anketa:
Kamenná cesta Kemaliye, Turecko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Kamenná cesta spája Kemaliye a Divriği, pomerne vzdialeným mestečkom, v blízkosti mesta Sivas.
Stavba cesty sa začala v roku 1870. Dokončenie trvalo to asi 130 rokov. Prechádza pozdĺž hrebeňa vysoko nad riekou Eufrat a na svojej dĺžke 4 722 metrov prechádza cez mnohé úzke a neosvetlené tunely, z ktorých každý bol pracne vyrazený vo svahu.
V smere zo severu na juh intenzita tunelov stúpa a najzaujímavejšia časť je na posledných 2km, kde je cesta doslova zarezaná v kolmom svahu.
Video: Kemaliye Karanlik Kanyon - Turecko
Články:
Fotogaléria:
10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

10.10.2018 - erbe

Detaily:
Krajina: | Turecko |
Región: | Centrálna časť |
Typ: | Trasa |
Pridal: | erbe 09.11.2018 (10:15) |
Poloha: | N 39.291 E 38.486 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8343 |
Nadmorská výška: | 850.0 m n.m. |
Povrch: | šotolina |
Prístup:
Cesta D877 do Kemaliye je kvalitná asfaltka. Rovnako cesta spájajúca Divrigi a Bagistas je asfaltová. Samotný prepoj a kamenná cesta je luxusná šotolinka prejazdná na ľubovolnej motorke.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!