Anketa:
Jánošíkova stupaj, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Na prístupovej ceste k Šoldovu, pri odbočke na trase Štrba – Važec sa nachádza stĺp „Jánošíkova stupaj“.
Samotný stĺp je z pieskovca, slúžil ako míľnik na hradskej, ktorú dal postaviť Ľudovít I. v roku1364. Táto hradská nahradila tzv. Via Magnu, ktorá nešla cez Štrbu ani Lučivnú, ale zo Šoldova priamo do Mengusoviec. Na míľniku vidieť nápis Štrba aj nejaké rímske číslice. Väčšinou udávali vzdialenosť do najbližšej dediny. Nevieme, kto ani kedy dal vytesať odtlačok nohy a ruky, akože Jánošíkovej, ale vieme, že chcel zanechať pamiatku na tohto legendárneho zbojníckeho kapitána a na jeho pôsobenie v okolí Štrby. Dosvedčuje to protokol výpovedí, kde Jánošík potvrdil, že bol na Hovalde. / jeden kopec v chotári obce medzi Štrbou a Važcom/. U niektorých štrbských gazdov sa dokonca našli veci, ktoré si Jánošík u nich ukryl z prepadu nemeckého oficiera. Keďže na Hovalde dochádzalo k častým prepadom aj od iných zbojníkov, nechali tento hustý les v 18.storočí vyrúbať. Info: www.strba.sk/ine/tipy-na-vylety/janosikova-stupaj/
Fotogaléria:
13.07.2020 - Awia

13.07.2020 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Pamiatka |
Pridal: | Awia 14.08.2020 (14:03) |
Poloha: | N 49.064 E 20.047 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 6909 |
Nadmorská výška: | 951.8 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Zaniknutá osada Šoldov, Slovensko | Dedina | 0.3 km SV |
2. | Vojenský cintorín, Slovensko | Pamiatka | 2.4 km SZ |
3. | Chata GEODÉZIA, Tatranská Štrba, Slovensko | Penzión | 2.8 km SV |
4. | Vyhliadka na Tatry, Slovensko | Vyhliadka | 3.0 km Z |
5. | Rozhľadňa - Café Monte Mory (1408 m), Štrbské Pleso, Slovensko | Vyhliadka | 6.0 km S |
6. | Štrbské Pleso, Slovensko | Jazero | 6.2 km S |
7. | Hotel FIS ***, Štrbské pleso, Slovensko | Hotel | 7.3 km S |
8. | Privát Vyšné Hágy - Vysoké Tatry, Slovensko | Privát | 8.1 km SV |
9. | Vodopád Skok (1 730 m n. m.), Slovensko | Prírodný úkaz | 9.9 km S |
10. | Prameň rieky Hornád, Vikartovce, Slovensko | Prameň | 10.2 km JV |
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!