Anketa:
Prameň rieky Hornád, Vikartovce, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Hornád je podľa dĺžky je 5. najdlhšia slovenská rieka. Pramení asi 4 km západne od obce Vikartovce, na východnom úpätí vrchu Krahulec v nadmorskej výške cca 1 050 m n. m..
Panoráma: Prameň rieky Hornád, Vikartovce - Bod záujmu
Od prameňa postupne tečie ako potok s výrazne vyvinutým korytom, postupne zvyšuje svoju vodnatosť pribratím menších i väčších prítokov. Preteká cez Slovenský raj, kde sa prerezáva kaňonovitým údolím, nazývaným Prielom Hornádu, zaradeným kvôli svojej výnimočnosti medzi národné prírodne rezervácie Slovenska.
Info: Wikipedia
Pozri aj: Prameň Hrona
Fotogaléria:
13.07.2020 - Awia

13.07.2020 - Awia

13.07.2020 - Awia

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Prameň |
Pridal: | Awia 17.07.2020 (08:05) |
Poloha: | N 48.981 E 20.105 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7448 |
Nadmorská výška: | 980.6 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Penzión Vikartovsky Mlyn, Slovensko | Penzión | 0.4 km JZ |
2. | Jánošíkova stupaj, Slovensko | Pamiatka | 10.2 km SZ |
3. | Zaniknutá osada Šoldov, Slovensko | Dedina | 10.3 km SZ |
4. | Motocentrum KM, Svit, Slovensko | Moto shop | 10.7 km SV |
5. | Vyhliadka na Tatry, Slovensko | Vyhliadka | 11.2 km SZ |
6. | Kráľova hoľa (1 946,1 m n. m.), Slovensko | Vyhliadka | 11.2 km J |
7. | Chata GEODÉZIA, Tatranská Štrba, Slovensko | Penzión | 12.1 km S |
8. | Vojenský cintorín, Slovensko | Pamiatka | 12.3 km SZ |
9. | Priesmyk Vernár, Slovensko | Priesmyk | 13.9 km JV |
10. | Horský Hotel Pusté Pole, Slovensko | Hotel | 14.4 km JV |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!