Anketa:
Vyhliadková veža Moldaublick, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Rozhľadňa na kopci Sulzberg (1041 m) ponúka výhľad priehradu Lipno.
Veľká časť územia Českej republiky, ktorá je odtiaľto vidieť, bola do konca 2. svetovej vojny osídlená nemecky hovoriacim obyvateľstvom. Potom boli Sudetskí Nemci z ich domoviny vysídlení. Pohľad z návršia na Sulzberg ponúka niekdajším vysídlencom krásny pohľad na ich bývalú domovinu.
Keď ale stromy vyrástli a výhľad bol čím ďalej ťažší, rozhodla sa obec Ulrichsberg vystavať rozhľadňu. Jedná sa o pôvodnú starú vrtnú vežu z Gänserndorfu, ktorá je vysoká 24 metrov a má 137 schodov. Bola vztýčená v roku 1967.
Video: Moldaublick - vyhliadka na Lipno, AT
K rozhľadni Moldaublick vedú rôzne turistické cesty. V letných mesiacoch je tiež možné prísť cez Ulrichsberg a Schöneben až priamo k veži po asfaltke. Veľké parkovisko, chata a sociálne zariadenie!
Pozri aj: Priehrada Lipno
Fotogaléria:
08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Juhočeský kraj |
Typ: | Veža |
Pridal: | Awia 16.09.2025 (18:12) |
Poloha: | N 48.703 E 13.971 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 148 |
Nadmorská výška: | 1077.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Wellness Hotel Frymburk, Česko | Hotel | 14.7 km V |
2. | Cesta korunami stromov, Lipno nad Vltavou, Česko | Veža | 19.9 km V |
3. | Český Krumlov, Česko | Mesto | 28.2 km SV |
4. | Thurmansbang-Solla/Loh - Elefantentreffen, Nemecko | Zaujímavosť | 49.2 km Z |
5. | Penzion Minor ubytování České Budějovice, Česko | Penzión | 49.6 km SV |
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!