Anketa:
Červený kameň, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
História hradu siaha do roku 1240. Prevažne bol vo vlastníctve rodu Pálfyiovcov. Zaujímavá hradná expozícia. Za zmienku stoja v prvom rade pivnice - svojho času najväčšie v strednej Európe. Hrad je vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku.
V okolí hradu sa nachádza parkovisko, reštaurácia a veľká lúka. Cez leto sa tu usporadúvajú dobové slávnosti (šermiarske zápasy, jadza na koni, dobová hudba...).
Články:
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Bratislavský Kraj |
Typ: | Hrad |
Pridal: | Slaughter 12.05.2008 (12:14) |
Poloha: | N 48.392 E 17.335 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 11995 |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Tel./Phone: +421 33 690 58 03
Mobil: +421 903 75 00 31
Fax: +421 33 649 52 36
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Reštaurácia Štadión, Častá, Slovensko | Reštaurácia | 2.1 km V |
2. | Loď na suchu, Doľany, Slovensko | Zaujímavosť | 3.8 km SV |
3. | B-club Doľany, Slovensko | Reštaurácia | 4.1 km SV |
4. | Hotel *** 3 STROMY, Slovensko | Hotel | 4.2 km JZ |
5. | Furmanská krčma, Slovensko | Reštaurácia | 4.4 km Z |
6. | Biolka Modra, Slovensko | Reštaurácia | 4.5 km J |
7. | Priehrada Budmerice, Slovensko | Miesto pre stan / bivak | 4.5 km JV |
8. | Piesková baňa - Budmerice, Slovensko | Motokrosová trať | 6.3 km JV |
9. | Rozhľadňa Veľká homoľa (709 m n. m.), Slovensko | Vyhliadka | 6.3 km JZ |
10. | Motokárový okruh Dlhá pri Trnave, Slovensko | Okruh | 6.5 km SV |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!