Anketa:
Hrad Füzer, Maďarsko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Hrad Füzer sa nachádza v severnej časti východného Maďarska. Týči sa priamo nad dedinou Füzer a je ho vidieť už z veľkej diaľky. Hrad Füzer patrí medzi najstaršie pevnosti Maďarska. Bol postavený za Štefana V. na začiatku šesťdesiatych rokov 13. storočia. Je to pekná zaujímavosť, ktorá spestrí výlet v tejto oblasti.
Články:
- Nečakaný výlet do Maďarska, alebo dvaja turuli na 125-kách.
- Potulky severným Maďarskom
- Pozvánka: 12. Motoride stretko, 16. - 18. 8. 2013, jazero Izra, Slanské vrchy
Fotogaléria:
02.11.2016 - Awia

02.11.2016 - Awia

31.03.2010 - zeON

05.03.2010 - zeON

30.12.2004 - dodoKE

Detaily:
Krajina: | Maďarsko |
Región: | Borsod-Abaúj-Zemplén |
Typ: | Hrad |
Pridal: | zeON 31.03.2010 (23:33) |
Poloha: | N 48.542 E 21.459 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 26468 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Neskúšal som sa dostať až priamo k hradu ale v dedine je parkovisko pod hradom. Prístup do dediny je bezproblémový. Stačí si len vopred pozrieť mapu a nemali by ste zablúdiť.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Vyhliadková veža Karolyiovcov, Malý Milič, Maďarsko | Vyhliadka | 3.5 km S |
2. | Jazero Izra, Slovensko | Jazero | 4.0 km SV |
3. | Skárošská vyhliadka (795 m n.m.), Slovensko | Vyhliadka | 4.7 km S |
4. | Bunkre pri Slanskej Hute, Slovensko | Pamiatka | 5.9 km S |
5. | Vyhliadka na Slanské vrchy, Slovensko | Vyhliadka | 5.9 km S |
6. | Füzérradvány kaštieľ a park, Maďarsko | Pamiatka | 8.2 km JV |
7. | Kostol Kuzmice, Slovensko | Kostol | 9.0 km SV |
8. | Reštaurácia Aranygombos Fogadó, Telkibánya, Maďarsko | Reštaurácia | 9.9 km JZ |
9. | Hrad Slanec, Slovensko | Hrad | 10.6 km S |
10. | Myšlianska vyhliadka, Vyšná Myšľa, Slovensko | Vyhliadka | 10.7 km SZ |

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!