Anketa:
Seriál článkov: Croatia rally 2016
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 6.
27.05.2016 - Landal Čitatelia: 4539 [Šport - Rally]

Croatia rally 2016: D5 – najdlhšia etapa a viaceré odstúpenia
Tento krát začnem sériou neveselých správ.
25.05.2016 - Landal Čitatelia: 4272 [Šport - Rally]

Croatia rally 2016: 2. etapa, dážď, dážď a dážď
Už večer pred etapou sa riešilo dookola počasie a toto bolo kľúčové pre včerajšiu 400-kovú etapu. Reálne mala cca 410 km.
23.05.2016 - Landal Čitatelia: 3667 [Šport - Rally]

Croatia rally 2016 – 1. etapa
Výsledky prológu boli samozrejme až večer pred rozpravou k 1. etape. Zahviezdil Jirka Vepřek, ktorý skončil 11-ty. Dnes ráno štartovala prvá desiatka klasicky a zvyšok poľa v obrátenom poradí od posledného po jedenásteho podľa výsledkov prológu.
22.05.2016 - Landal Čitatelia: 3768 [Šport - Rally]

Croatia rally 2016 - mašiny pripravené, prológ za nami!
Prológ bola len taká zábavka na poobedie. Chlapci čo štartovali v druhej polovici poľa strávili hodne času čakaním. Každopádne všetci máme odjazdené a zajtra nás čaká prvá skutočná etapa cez 200 km. Štart má byť o ôsmej.
21.05.2016 - Landal Čitatelia: 5588 [Šport - Rally]

Croatia rally 2016 - prípravy pred štartom
Tohto roku majú vlastne Slováci svoju vlastnú orientačnú zahraničnú rally. Je ňou Croatia rally 2016 v prímorskom dalmátskom mestečku Primošten. Výprava dvanástich Slovákov je viac ako neprehliadnuteľná. Napriek tomu, že táto rally je Talianskou záležitosťou, je myslím jasné, koho bude v bivaku počuť najviac.
19.09.2015 - Landal Čitatelia: 7503 [Šport - Rally]

Croatia rally 2016 – registrácia spustená
Chorvátsky Primošten bude od 21. do 28. mája 2016 hostiť Croatia rally pod organizačnou taktovkou skúseného tímu TRX Raid. Registrácia na pretek bola spustená presne podľa sľubu organizátora 15. septembra.
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!