Anketa:
Články - Technika - Motor
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 7.
17.08.2020 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 14965 [Technika - Motor]

Dvojspojkové prevodovky Honda DCT oslavujú 10 rokov: Rozhovor s hlavným konštruktérom Daiom Araiom
Prevodovka DCT sa prvýkrát objavila v športovo-cestovnom modeli VFR1200F, a odvtedy zostáva táto technológia Honda vo svete motocyklov unikátom. Celkom sa v Európe predalo už viac než 140 000 strojov s technológiou DCT a v roku 2019 bolo 45 % všetkých modelov Africa Twin, 52 % všetkých NC750X a 67 % strojov Gold Wings predaných v Európe vo verzii DCT.
18.06.2018 - sasos69 Čitatelia: 6309 [Technika - Motor]

Upsizing Moto Guzzi 1200 Sport
Bol som v Mandele na stretnutí Guzzistov a zaujala ma možnosť zväčšenia objemu motora "Big Bore" od spoločnosti Millepercento. Bolo to zaujímavé ale pre človeka nemechanika prakticky neuskutočniteľné.
27.05.2015 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 5632 [Technika - Motor]

Shell Eco-marathon Europe 2015 - Z Košíc do Trnavy na liter paliva
Študenti Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach by na svojom úspornom vozidle prešli na jeden liter paliva z Košíc až do Trnavy. Bežné vozidlo spotrebuje aspoň 15 litrov paliva. Košičania tento výsledok dokázali v súťaži Shell Eco-marathon Europe, v ktorej prešli na jeden liter paliva až 355 kilometrov. V jubilejnom 30.ročníku súťaže sa pretekov prvýkrát zúčastnili až dva slovenské tímy.
11.02.2003 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 56544 Strany: 3 [Technika - Motor]

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie
Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...
09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 79372 [Technika - Motor]

Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti
Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.
09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 66745 [Technika - Motor]

Štvortaktný motor - princíp funkčnosti
Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.
24.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 61098 [Technika - Motor]

Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...
Rubrika Technika je tu preto, aby sme Vám priblížili funkciu rôznych častí motocykla. A čím iným by sme mali začať, keď nie priamo srdcom každého stroja, ktorým je motor.
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!