Anketa:
Štvortaktný motor - princíp funkčnosti


Pridané: 09.04.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 56905 [Technika - Motor]
Štvortaktný motor je najpoužívanejším motorom v dopravných prostriedkoch. Má mnoho výhod oproti dvojtaktným motorom a dnes už jednoznačne kraľuje u medzi sériovými veľkými motocyklami, kým dvojtakty sa používajú len v maloobjemových skútroch a v športových strojoch. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.
Pozri tiež:
24.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 56485 [Technika - Motor]

Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy...
Rubrika Technika je tu preto, aby sme Vám priblížili funkciu rôznych častí motocykla. A čím iným by sme mali začať, keď nie priamo srdcom každého stroja, ktorým je motor.
09.04.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 67109 [Technika - Motor]

Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti
Dvojtaktný motor je známy už od polovice 19-teho storočia. V minulosti sa tieto motory často využívali na pohon motocyklov, hlavne kvôli ich konštrukčnej jednoduchosti a nízkej cene. Toto sa zmenilo až v šesťdesiatych rokoch, keď boli dvojtakty vytlačené do oblasti športových strojov. Poďme sa teda pozrieť ako vlastne funguje.
11.02.2003 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 48637 Strany: 3 [Technika - Motor]

Motocyklové motory - rôzne konštrukcie
Motocykle sú vybavené motormi rôznych zdvihových objemov, ktoré sa však líšia aj počtom a usporiadaním valcov. Niečo o tom aký vplyv má konštrukcia motora na jeho vlastnosti sa môžete dozvedieť z nasledujúcich riadkov...
Ako vyplýva z názvu, štvortaktný motor pracuje na štyri takty (doby): nasávanie, kompresia, expanzia, výfuk. Začnime teda po poriadku a popíšme si jeho základné časti. Ako každý piestový motor, má piest, ojnicu a kľukový hriadeľ. Zospodu je motor uzavretý olejovou vaňou, ktorá zároveň slúži aj ako zásobárňa oleja pre celý motor. Z hornej strany je spaľovací priestor uzavretý hlavou valcov, v ktorej sa nachádza nasávacie a výfukové potrubie. Každé z nich je uzavreté ventilom, ktorý slúži na riadenie prívodu čerstvej zmesi, resp. odvod spalín. Súčasťou štvortaktného motora je aj ventilový rozvod, ktorý ma na starosti otváranie, resp zatváranie všetkých ventilov a zapaľovacia sviečka s celým zapaľovacím systémom..
![]() |
Princíp činnosti štvortaktného motora |
PRINCÍP ČINNOSTI
1. Nasávanie:
Nasávací ventil je otvorený, ale výfukový je zatvorený. Piest sa pohybuje z hornej úvrate (HÚ) do dolnej úvrate (DÚ). V priestore nad piestom vzniká podtlak. Ten spôsobuje, že do válca sa cez sacie potrubie a karburátor nasáva čerstvá palivová zmes. Nasávací takt končí keď piest dosiahne DÚ.
2. Kompresia:
Oba ventily sú zavreté. Piest sa pohybuje z DÚ do HÚ. Tým stláča nasatú palivovú zmes na zlomok jej pôvodného objemu (toto udáva kompresný pomer motora). Keď piest dosiahne HÚ, zmes paliva a vzduchu je natoľko stlačená, že dosahuje teplotu až 400 oC a kompresný takt týmto končí.3. Expanzia:
Oba ventily sú zavreté, ale zapaľovacia sviečka vytvorí zapaľovaciu iskru. Tá spôsobí zapálenie pripravenej stlačenej palivovej zmesi a nastáva expanzia (výbuch). Toto je práve takt, ktorý dodáva dlho požadovaný výkon. Spaliny v motore dosahujú teplotu až 2500 oC a rozpínajú sa čim pôsobia na piest a tlačia ho z HÚ do DÚ.4. Výfuk:
Nasávací ventil je zatvorený, ale výfukový je otvorený. Piest sa pohybuje z DÚ do HÚ. Cez otvorený výfukový ventil unikajú spaliny. Piest nemá proti pohybu skoro žiadny odpor, pretože spaliny sú ešte pod tlakom. Po dosiahnutí HÚ sa cyklus znovu opakuje a nastáva ďalšie nasávanie čerstvej zmesi.
VÝHODY ŠTVORTAKTNÉHO MOTORA:
- Nižšia spotreba paliva (oproti dvojtaktným motorom).
- Ekologickejšia prevádzka.
- Kľudnejší kultivovanejší chod.
- Dostatočný výkon aj pri nižších otáčkach.
- Dokonalejší systém mazania (oproti dvojtaktným motorom).
- Relatívne nízka spotreba oleja (ak je motor v dobrom technickom stave).
- Lepšie chladenie motora pretože olej prečerpávaný motorom zároveň aj chladí namáhané súčiastky.
NEVÝHODY ŠTVORTAKTNÉHO MOTORA:
- Na jeden pracovný takt pripadajú dve otáčky kľukového hriadeľa (Na rozdiel od dvojtaktného motora, kde 1. prac. takt = 1. ot. kľukového hriadeľa).
- Vyššia hmotnosť.
- Konštrukčná komplikovanosť a tým pádom aj zložitejšia údržba a opravy.
Pridané: 09.04.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Súvisiace články:
- Dvojtaktný motor - princíp funkčnosti - Awia
- Princíp a funkcia spaľovacieho motora, základné pojmy... - Awia
- Motocyklové hybridné motory skombinované dvojtaktným a štvortaktným cyklom - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Testujeme Yamaha Tracer 9 a 9 GT 2021 v Toskánsku
- Bezpečnosť na cestách: sezóna už klope na dvere
- Honda CB350 RS 2021 - ďalší pekný kúsok z Indickej produkcie
- Aprília odhaľuje ľahké agresívne ladené Tuono 660 2021
- Honda oznámila podporu Android Auto™ pre CRF1100L Africa Twin
- Unikli foto novej Hayabusy 2021
- Očakávaná KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021 odhalená
- Úplne nový Triumph Speed Triple 1200 RS 2021
- KTM Duke dostáva silnejší motor - predstavujeme Duke 890 2021
- Harley-Davidson novinky 2021 Street Bob® 114, Fat Boy 114, nový audiosystém Rockford Fosgate a 4 prémiové touringové CVO modely
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Vaše najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal: Papajko
## # # # Přistoupí Fousáč k bankovní přepážce:
## # # # "Můžu si tady otevřít účet?
## # # # "Jaký typ účtu byste si tak, pane, představoval?", ptá se úřednice.
## # # # "To je snad jedno, kurva!"
## # # # "Pardon, pane? Zřejmě jsem se přeslechla!"
## # # # "Řek jsem, že je to kurva jedno! Prostě ňákej zasranej účet."
## # # # "Takové výrazy tady, pane, nemůžete používat!"
## # # # "Do prdele, jaký výrazy?!"
## # # # Dialog se ještě chvilku podobně rozvíjí, až úřednice ztratí
## # # # trpělivost a odejde pro manažera.
## # # # Manažer s ní přichází k Fousáčovi:
## # # # "Nějaký problém, pane?"
## # # # "Kurva, jakej problém. Akorát jsem vyhrál ve sportce zasranejch
## # # # dvaašedesát melounů a
## # # # chci si tu prostě otevřít jeden zajebanej účet!"
## # # # "Aha," usměje se mile manažer "a tahle stará píča vám kurví náladu,
## # # co?"
## # # #