ISSN 1336-6491 | Online: 2369 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29845
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17636)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12209)
Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prestavba Simson S51 Enduro na 70 ccm 1/5

 Zdieľať

Pridané: 23.10.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 91960 [Technika - Úpravy motocyklov]

Je to neuveriteľné ako ten čas letí. Tento článok som chcel napísať hneď po prestavbe. Odvtedy však uplynuli už dva roky a Simson vystriedali ďalšie dve motorky. Našťastie viacerí majitelia Simsonov prejavili záujem o túto prestavbu tak som sa konečne dokopal zdokumentovať ju...

Ako to všetko začalo:

Simáča som kúpil začiatkom augusta 2000. Výber to bol jasný. Za 15 000 Sk to bola tá najlepšia voľba. Na auto to bolo málo, na veľkú motorku som nemal vodičák a Simson sa na ňu najviac podobal. Kúpil som dobre. Motorka bola v podstate v bezchybnom stave a až do konca sezóny som s ňou nemal žiadne problémy (až na prasknutý “ladený“ výfuk) O prestavbe som začal uvažovať v podstate ešte pred kúpou, keď som videl rôzne inzeráty s ponukou dielov na 70 ccm. Nakoniec maník od ktorého som Simáča kúpil mi tieto diely hneď aj ponúkal... Prestavbu som však odložil až na zimnú motopauzu...

 Takto vyzeral Simson pred prestavbou
Takto vyzeral Simson pred prestavbou

Začíname:

Keď som sa do toho pustil tak už poriadne. Rozhodol som sa okrem úpravy motora spraviť aj generálku rámu a celý Simáč hodiť do metalízy.

Práce sa v prvý deň obmedzili len na rozoberanie. V podstate som si vystačil sám. Ani pri demontáži motora som nepotreboval pomoc. Dôležité diely som si označoval a zapojenie elektrických káblov som si dôsledne zakreslil.

 Každá prestavba sa začína rozoberaním
Každá prestavba sa začína rozoberaním

Motor som potom čiastočne rozobral a odniesol maníkovi, ktorý mi sľúbil, že rozoberanie dokončí (nemal som totiž sťahovák na magnet dynama) a dá prevŕtať blok motora a hlavu valca. Toto sa totiž nedá spraviť v amatérskych podmienkach. 70 ccm valec sa od 50 ccm. líši iba vŕtaním (zmena z pôvodných 38mm na 45mm). V bloku motora treba rozšíriť otvor na vložku valca a v hlave valca rozšíriť dosadaciu tesniacu plochu. Zároveň som si u neho zakúpil aj nový 70ccm valec a kompletnú sadu ložísk, simeringov a tesnení do motora a prevodovky.

 Piest, krúžky a valec, všetko čo potrebujete na prestavbu na 70 ccm (vľavo) Rozdiel medzi 50-tkou a 70-tkou (vpravo)
Piest, krúžky a valec, všetko čo potrebujete na prestavbu na 70 ccm (vľavo) Rozdiel medzi 50-tkou a 70-tkou (vpravo)

Porovnanie 50 a 70 ccm verzie:

Foto:
 Simson S51 Enduro 1988 Simson S70 Enduro 1988
Všeobecné informácie:
Výrobca:SimsonSimson
Model:S51 EnduroS70 Enduro
Rok:19881988
Kategória:EnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)jednovalec (2T)
Objem:49.8 ccm49.8 ccm
Max. výkon:3.70 k (2.72 kW) / 5500 ot.5.58 k (4.10 kW) / 6000 ot.
Max. krútiaci moment:5 Nm / 4800 ot.5 Nm / 4800 ot.
Kompresný pomer:9,5:19,5:1
Vŕtanie x Zdvih:38.0 x 44.0 mm45.0 x 44.0 mm
Chladenie:vzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 4-stupňovámanuálna 4-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:130 mm130 mm
Zdvih vzadu:85 mm85 mm
Brzdy vpredu:bubnovábubnová
Priemer bŕzd vpredu:125 mm125 mm
Pneu vpredu:2.75-162.75-16
Brzdy vzadu:bubnovábubnová
Priemer bŕzd vzadu:125 mm125 mm
Pneu vzadu:2.75-162.75-16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:78.5 kg78.5 kg
Hmotnosť s náplňami:80 kg80 kg
Rázvor:1210 mm1210 mm
Dĺžka:1890 mm1890 mm
Šírka:770 mm770 mm
Výška:1195 mm1195 mm
Svetlá výška:130 mm130 mm
Objem nádrže:8.7 l8.7 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:60 km/h75 km/h
Spotreba paliva:2.5 l/100km2.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 261 kmcca 261 km

>

Pridané: 23.10.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Galéria ku článku:

Galéria

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »