Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1959 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28548
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17004)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11544)
Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moja prerábka - ČZ 250/455 - "z cesty do terénu"

 Zdieľať

Pridané: 22.01.2014 Autor: tarp
Čitatelia: 16637 [Vaše stroje - Moja úprava]

Moja prerábka Čz 250/455 na moto použitelné aj v ťažšom teréne, alebo "Hurá do hôr".

Asi ako každý motorkár, aj ja som začínal na pionieri, konkrétne Mustangu. Ako tak čas plynul začal som túžiť po niečom silnejšom, väčšom čo by so mnou hore kopcom vládalo aj na trojke.

Doma v pajte sme mali kostru z Čz 175/450, v dosť zlom stave, a našli sme aj motor 250/455 ktorý bol komplet rozobratý tiež v úbohom stave. Rozhodol som sa teda pre komplet GO motora, keď už, nech to aj čo to vydrží, pochodí.

Na motore sa teda robil repas kľukovky, výbrus, nová piestna sada, nová primárna reťaz, sekundárna, lamely, vidličky, guferá, ložiská, labyrint,vidličky, tesnenia atď, atď.
Kostra potrebovala tiež pár opráv, ako nové čalúnenie sedadla, silenbloky v zadných tlmičoch, nové drapáky, nová rozeta, výfuk, elektrika, nový rychlopal lanká a veľa ďalších vecí.
Po skompletizovaní chytla mašinka na druhý kop! To bolo radosti ... Nasledovalo obdobie zabehávania. Vtedy vyzerala ČZ asi takto:

Motor v pomerne ľahkej kostre (115 kg) ťahal fakt slušne, a mal charakter. Mali sme doma aj Jawu /559 ale ČZ bola určite živšia, silnejšia a bola o kus ľahšia.


Po nejakej dobe začali problémy s dobíjaním. Klasický regler na dyname hafroval, a dobíjal ako sa mu zachcelo. Nasledovala výmena za elektronický MR7V. Doteraz ľutujem toto rozhodnutie - prvý mesiac fungoval super, avšak potom to bolo peklo. Moto začala odpalovať sviečky, jednu za druhou. (cca 5 km v teréne = 4 sviečky) Skúšal som veľa vecí (odpor pred indučku) atď, ale nič nepomáhalo. "Žeby to bol regler ? , určite nie však je nový!" Ale napokon keď mi došli nápady, kúpil som klasický krabičkový regler, a od vtedy problémy prestali, úplná spokojnosť.

No postupom času som zistil že je škoda jazdiť na 450-kovej kostre po horách . Je to trápenie mňa aj moto . A keďže bývame v dedine kde sú všade naokolo kopce, napadla mi len jediná možnosť , prerobiť moto na enduro! Aspoň aby sa na tom dalo ako tak chodiť aj po ťažšom teréne. Starú kostru som nechcel prerábať, to by bola škoda, a tak som začal zháňať vhodného adepta na transplantáciu môjho zgenerálkovaného motora.

Napokon som náhodou narazil na kostru KTM ktorá sa povaľovala u kamaráta. Bola ľahká, rozeta na pravej strane, ideálny adept! Tak som ju doniesol domov a začalo sa obdobie prerábania a špekulovania ...

Kostra už na tie roky (cca 83) mala hliníkovú kyvku, hliníkové ráfiky, plastovú nádrž, páčky Magura, plasty Acerbis ... konečne som mal motorku so značkovými doplnkami. :-D

Na prvý pohľad bolo vidieť že motorček tam vojde pekne. A tak som na kostre vymenil pár vecí ako ložiská v kolese, guferá tlmičov a začal špekulovať ako tam motor uchytiť.

Po hodinách podkladania a vystreďovania, hľadania tej správnej polohy voči kyvke som konečne našiel to správne miesto! Spravil som úchyty a mohlo sa zvárať. Ešte som nechal vysústružiť 74 zubovú rozetu od známeho, bolo treba stiahnuť zo stredu, aby sadla na disk a mohlo sa skladať.

Bol som na seba hrdý ako presne sa mi podarilo ten motor vystrediť. Keď bol motor tam, spravil som elektriku, a potom už nasledovala skúšobná jazda. Bol som z nej nadšený! S tou ľahučkou kostrou a tými tlmičmi (Marzocchi a Ohlins) a kolesami 21" a 18 " to bola v teréne oproti pôvodnej kostre proste paráda. Aj keď mi odpadol tlmič výfuku (bol len tak pridrôtovaný) a hučalo to jak šalené, ľudia v dedine boli "nadšení", no nevedel som prestať s vozením.

Postupne som vylepšoval ďalšie veci, ako: Vymenil som tlmiče Ohlins za tlmiče z ČZ motokros. Ohlins už pri krátkej jazde stvrdli a po zosadnutí sa ani úplne nevystreli, jeden tiekol. Zháňal som informácie aj o repase, ale ten by stál približne toľko čo polovica moto. Tak som sa rozhodol pre ČZ-tové . Boli omnoho lepšie ale aj tak neboli 100%-tné. Mal som tam založený aj origo KTM výfuk, samozrejme prispôsobený, vyzeralo to super, ako originál enduro. Avšak motor nechcel ísť od spodku, zobudil sa až v 3/4 plynu. Vyskúšal som ešte pár variant ako spraviť výfuk, projekt "Akrapovič , FMF :D" , no moto nešla ako mala. Tak namiesto špekulovania som len upravil originál tlmič. Zapílil som ho na dvoch miestach, vyhol, zavaril. Síce to nevyzerá úplne najlepšie, ale aspoň to išlo ako malo.

Keď bola moto hotová, absolvoval som na aj zopár dlhších výletov cca 20 km po hore spolu so šesťstovkami. Výhodou moto bola malá hmotnosť, ľahká manipulácia. S mojou ľahkou motorkou som chodil pomedzi stromy a ťažšie pasáže suverénne, bez žiadnych problémov. Úzka cestička lesom, krížom zvalený poriadne hrubý buk. No čo predkom som vybehol, zadok chytil, prehodil cez kmeň a ide sa ďalej. Potom som si len vychutnával pohľad na trápenie 600-viek. Na lúke som ale vysel na konci. V lete bol niekedy problém pri jazde ťažkým terénom, chladenie. Ale rovinka, alebo klesanie to vyriešili a moto zase išla ako mala.

Postupne som ešte vylepšoval čo sa dalo, napr. opadnutá nádrž. Tak som si vyskúšal aj striekanie plastov, dostala aj nový blatník (SX 2004) ...

Jazdil som na olej Castrol Garden 2T, pretože M2T zanášalo neskutočne výfuk. Po 500 km od generálky som menil tesnenie pod hlavou a na pieste bola napálená značná vrstva karbónu, výf. koleno ani nehovorím. Pri Gardene som tento problém nemal, úplná spokojnosť.

Maximálka bola cca 85 km/h. Váhu odhadujem na cca 105 - 110 kg. So spotrebou ma dokázala niekedy príjemne potešiť. Keď som ju neobháňal, pri vyhliadkovom jazdení skoro nič nepapala Obrat prišiel keď dostávala zabrať v teréne, športový režim - ON , vtedy si cucla pomerne dosť.

Motorovo išla fakt perfektne. Motor si poradil aj s nízkymi otáčkami, ale najlepšie sa cítila od 1/4 plynu hore. Bol pružný a dal sa aj pekne vytočiť. Nemôžem na ňu povedať krivé slovo, po vychytaní múch po GO všetko išlo ako malo, stačilo liať benzín, mazať reťaz.

Slabšou stránkou moto bola prevodovka. Bolo treba nechať radeniu čas, alebo radiť ešte pred kopcom, rýchle preraďovanie v strmom stúpaní prevodovka nemala rada. Viem o čom hovorím, lebo raz som už dvojkové koliesko menil. Vylúpilo 2 zuby. Ďalšou nevýhodou boli dosť veľké vibrácie, ale čo by som mohol čakať od 50 ročného motora. Tie vibrácie som jej teda odpustil.
Keby chalani z ČZ trochu vylepšili poddimenzovanú prevodovku (z ČZ 175/450), tak by to bol jednoducho perfektný motor. Oproti Jawe bol spratnejší, ľahší, živší. Máme doma /559 po GO ale ČZ-tka mala určite navrch. Jawa mala skôr traktoríkový chod oproti ČZ, a značnú nadváhu.

S moto sa dalo slušne vyblázniť, blato, prvé skoky... Naučil som sa pri nej veľa a mám s ňou veľa pekných zážitkov.

Moto momentálne slúži niekomu inému. Na jej miesto prišla XR 600 :)

Pridané: 22.01.2014 Autor: tarp Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria