Anketa:
Prestavba Simson S51 Enduro na 70 ccm 2/5
ZdieľaťPridané: 23.10.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 91971 [Technika - Úpravy motocyklov]
Práce na ráme:
Kým som čakal na tieto práce na motore pustil som sa do rámu. Najprv som musel opraviť stupačky, ktoré boli prasknuté (po mojom strete s VW Polo). Z rámu som “zhodil“ všetko a do hladka som ho vyšmirgľoval. Použil som vodné šmirgle a snažil som sa nezbrúsiť všetko a nechať všade aspoň pôvodnú základnú farbu. Podobne skončili aj bočné kryty, nádrž a blatníky. Tieto diely som potom odniesol k jednému známemu spolu so zakúpenou farbou. Na rám som kúpil čiernu cca 4dcl (čo bolo málo a tak sme to zmiešali s cca tromi dcl sivej farby, ktorá zvýšila) Vznikla tak zaujímavá tmavo-sivá farba. Na ostatné diely stačili 3dcl tmavo zelenej metalízy a lak. Výsledok predčil všetky moje očakávania.
![]() |
Takto vyzeral rám po vyšmirgľovaní (vľavo) a po nastriekaní (vpravo) |
Skladanie zabralo minimálne dvojnásobok času ako rozoberanie. Nieže by to bolo zložité, ale snažil som sa robiť všetko dôsledne. Gumené diely, silentbloky v kyvnej vidlici a uložení tlmičov a aj stupačky som napustil glycenrínom. Diely, ktoré neboli striekané som čistil a leštil. Takisto som sa “vyhral“ aj s upevnením kabeláže na rám. Lešteniu neušli ani ráfiky a “ladený“ výfuk som natrel matnou čiernou farbou. Nebola to žiadna vypaľovačka ani nič podobné (lebo tie aj tak opadajú), bola to obyčajná matná čierna farba na tabule, ktorá mi bola odporučená, že vydrží. Musím povedať, že vydržala bez problémov minimálne 2500 km kým som Simáča predal.
![]() |
Už sa to začína znovu podobať na motorku (vľavo), výfuk sa suší (vpravo) |
Nádrž, blatníky a bočné kryty boli striekané spomínanou metalízou. Vyzerali super, však posúďte sami.
![]() |
Zelená metalíza ala Octavia Simáčovi pristala |
Pridané: 23.10.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!